Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> ”Inför koppeltvång - i hela Malmö”, Svenska Kennelklubben....
          Kathy
          Inlägg 04-07-2006, 13:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

Svenska Kennelklubben rasar mot nya förslaget.

Artikel i Aftonbladet.

Citera
          7 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          kristerh
          Inlägg 04-07-2006, 14:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Bra tycker jag unsure.gif fast det är ju synd om alla som sköter sig,
          men jag tycker iofs att en hund alltid ska vara kopplad när man är ute i offentligheten. Jag ser alldeles för ofta hundar springa lösa ute i naturen, vissa tänker att så fort man kommer ut i naturen är det fritt fram att släppa hunden... hunden har ju en naturligt jaktinstinkt och jagar när tillfälle ges.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Zarah P
          Inlägg 04-07-2006, 19:32
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 177
          Medlem nr: 6 191

Hmmm... Jag kanske är lite dum, men jag fattar inte vad som skulle vara fel på det förslaget?

Jag anser att alla hundar ska vara kopplade, utom i hundgårdar eller på privat, inhägnad mark.
          Om man inte är beredd att motionera hunden bör man heller inte ha någon, tycker jag - och som motion räknas inte att släppa den och kasta pinnar.

Min svärmor är fruktansvärt hundrädd och under den vecka vi haft besök av henne och svärfar, har jag återigen påmints om vilket handikapp det är - och hur många ställen man inte kan besöka, helt enkelt för att folk har med sig hundar överallt - och många av dessa hundar då inte ens i koppel.

Förresten tycker jag också att man inte ska ha med sig hundar till exempelvis marknader och liknande. Det är helt enkelt för mycket människor där för att det ska vara bra - dels för att det finns så många som är hundrädda, och dels för att det inte kan vara speciellt kul för hunden att konstant behöva "ducka"...!

--------------------
          "Det är roligare att vara glad!"
          /Alexander Hoffman

Citera
          Theriss
          Inlägg 04-07-2006, 20:49
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 69
          Medlem nr: 6 133

Kennelklubben i Skåne verkar i alla fall tycka det är ok om man ska tro Skånska Dagbladet. Visst, de är inte överlyckliga, men hellre koppeltvång än en massa lösa hundar som springer på folk hela tiden.

--------------------
          //Sophie

Citera
          AnitaO
          Inlägg 04-07-2006, 20:51
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

Tycker det är trist att några rötägg som vanligt ska förstöra för alla andra sad.gif
          Sverige måste vara det ett av dom få länder i världen som över huvud taget har ordet "koppeltvång" i ordlistan.
          Man behöver givetvis inte gå med hunden utan koppel på torghandeln, men om man går i ett motionsspår eller i skogen och har en hund som inte förföljer vilt, så kan jag inte förstå varför den inte ska få springa lite fritt inom rimliga gränser.

I många länder släpper folk ut hunden på morgonen när dom åker till jobbet, och tar in dom på kvällen.
          Det funkar ju uppenbarligen, så jag tror att mycket handlar om vår egen attityd till hundar.

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Theriss
          Inlägg 04-07-2006, 21:05
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (AnitaGg @ 04-07-2006, 21:51)
          Tycker det är trist att några rötägg som vanligt ska förstöra för alla andra sad.gif
          Sverige måste vara det ett av dom få länder i världen som över huvud taget har ordet "koppeltvång" i ordlistan.
          Man behöver givetvis inte gå med hunden utan koppel på torghandeln, men om man går i ett motionsspår eller i skogen och har en hund som inte förföljer vilt, så kan jag inte förstå varför den inte ska få springa lite fritt inom rimliga gränser.

I många länder släpper folk ut hunden på morgonen när dom åker till jobbet, och tar in dom på kvällen.
          Det funkar ju uppenbarligen, så jag tror att mycket handlar om vår egen attityd till hundar.

Men de kanske inte bryr sig vad hundarna håller på med under den tiden? Eller vad som händer med dem? Bara funderar... wacko.gif

--------------------
          //Sophie

Citera
          AnitaO
          Inlägg 04-07-2006, 21:10
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Theriss @ 04-07-2006, 22:05)
          Tycker det är trist att några rötägg som vanligt ska förstöra för alla andra  :(

Men de kanske inte bryr sig vad hundarna håller på med under den tiden? Eller vad som händer med dem? Bara funderar... wacko.gif

Nej, det är säkert så att det är mer olyckor med hundarna än vad vi har.
          Jag funderade mer över vår (människornas) relation till hundar i allmänhet.
          När jag var på Irland i våras så sprang det omkring hundar på egen hand.
          Dom struntar fullständigt i människor som passerar, och människorna struntar i dom.
          Det funkar ju uppenbarligen med den totala motsatsen till koppeltvång.

Inte för att jag själv skulle släppa ut mina hundar vind för våg .....
          Bara en tanke som sagt.

--------------------
          user posted image

Citera
          herkules
          Inlägg 04-07-2006, 23:38
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

så vitt jag vet så är det koppeltvång i exvis hela norge.
          men visst är det trist att några få människor ska förstöra för alla andra. de har tydligen djävulska problem med hundkamper i malmö.. sad.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Pirum
          Inlägg 04-07-2006, 23:58
          Länk hit: #9

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Råder inte redan koppeltvång i tätbebyggt område? Eller generellt under stora delar av året. Kanske jag är som är naiv och okunnig.

Hur som helst, självklart ska hundar vara kopplade i offentliga miljöer, har själv släktingar som är hundrädda (efter bett) och det är ett satans otyg när hundar får gå lösa på badstränder eller (som nämnts tidigare) folk, otroligt nog, tar med sig hundar på marknader.

Tycker att Malmö stad kan anvisa något lämpligt naturområde där man under delar av året får ha hund lös, och så kan resten av staden få införa koppeltvång, där hunden såklart avlivas (alternativt omhändertas, ifall det kan anses som mer 'humant') om ägaren upprepade gånger bryter mot förbudet.

--------------------
          zon2.5

Citera
          AnitaO
          Inlägg 05-07-2006, 06:29
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (herkules @ 05-07-2006, 00:38)

så vitt jag vet så är det koppeltvång i exvis hela norge.
          men visst är det trist att några få människor ska förstöra för alla andra. de har tydligen djävulska problem med hundkamper i malmö.. sad.gif

Hej gumman wub.gif Mår du bra i värmen? Inte jag ... men det vet du ju smile.gif

Det är inte så att jag är förespråkare för att alla hundar ska springa omkring själv på dagarna, det var mer en fundering på varför det funkar utan koppel i dom flesta andra länder, men inte i Sverige ... och i Norge då förståss.
          Hundarna springer omkring och tittar över huvud taget inte på människor som passerar.
          Är det vi som har en dålig hund-kultur och behöver ändra lite på vår inställning?

Sen är det ju givetvis åt helsike med dessa hundkamper.
          Man blir vansinnig när man hör om det.
          Det är ju utan tvekan ett ägarproblem. Dom har hunden som ett vapen.
          Tar man av dom hunden, så lär dom skaffa nåt annat slags vapen.
          Men hur det än är med det, så visst måste det stoppas.
          Sen undrar jag ju i vilken utsträckning just dessa hundägare kommer att bry sig om lagen.

Om man säger åt en kriminell person att koppla sin hund för att det är olagligt att ha den lös, så skrattar dom väl bara är jag rädd sad.gif

--------------------
          user posted image

Citera
          Rossi
          Inlägg 05-07-2006, 07:43
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

de har tydligen djävulska problem med hundkamper i malmö.. sad.gif

"Djävulsk" är nog att ta i. Under mina 21 år i Malmö har jag aldrig sett en enda hundkamp så varför man då ska införa koppeltvång för ALLA förstår jag inte riktigt. De som sysslar med hundkamp kommer ju hursomhelst inte att följa den lagen. Det är alla de som egentligen inte behöver lagen som lydigt kommer att följa den.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          herkules
          Inlägg 05-07-2006, 07:55
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (AnitaGg @ 05-07-2006, 07:29)
          Hej gumman  :wub:  Mår du bra i värmen? Inte jag ... men det vet du ju  :)

Det är inte så att jag är förespråkare för att alla hundar ska springa omkring själv på dagarna, det var mer en fundering på varför det funkar utan koppel i dom flesta andra länder, men inte i Sverige ... och i Norge då förståss.
          Hundarna springer omkring och tittar över huvud taget inte på människor som passerar.
          Är det vi som har en dålig hund-kultur och behöver ändra lite på vår inställning?

Sen är det ju givetvis åt helsike med dessa hundkamper.
          Man blir vansinnig när man hör om det.
          Det är ju utan tvekan ett ägarproblem. Dom har hunden som ett vapen.
          Tar man av dom hunden, så lär dom skaffa nåt annat slags vapen.
          Men hur det än är med det, så visst måste det stoppas.
          Sen undrar jag ju i vilken utsträckning just dessa hundägare kommer att bry sig om lagen.

Om man säger åt en kriminell person att koppla sin hund för att det är olagligt att ha den lös, så skrattar dom väl bara är jag rädd  :(

kan det bli för varmt? tongue.gif

det jag tror att man måste tänka på vad det gäller hundar i andra länder är att ofta så kastreras ALLA hundar som INTE ska gå i avel, de säljs som "pets". DÄR försvinner hur många hundslagsmål och farliga hundar som helst och därför kan hundar vara lösa och attackerar vare sig människor eller andra hundar.
          det kastreras för lite i sverige, det är ett som är säkert!

i sverige ska man gnälla, man ska gnälla på skällande hundar, bajsande hundar, lösa hundar, det är lite granna bara som det ska vara, det är ok att gnälla..

håller med om "kamphundar", det är så synd om dessa hundar och det måste bli ett stopp. tror inte heller att det hjälper med ett koppeltvång men det är ändå en markering från myndigheternas sida. synd bara att det drabbar skötsamma hundägare och hundar. sad.gif

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 05-07-2006, 08:13
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Rossi @ 05-07-2006, 08:43)
          de har tydligen djävulska problem med hundkamper  i malmö.. sad.gif

"Djävulsk" är nog att ta i. Under mina 21 år i Malmö har jag aldrig sett en enda hundkamp så varför man då ska införa koppeltvång för ALLA förstår jag inte riktigt. De som sysslar med hundkamp kommer ju hursomhelst inte att följa den lagen. Det är alla de som egentligen inte behöver lagen som lydigt kommer att följa den.

förmodar att du inte rör dig ute på de platser och på de tider hundkamperna förkommer då du inte sett dem.
          men bara för att man inte ser så behöver inte det betyda att det inte finns.

det är djurplågeri och det måste sättas stopp för det - jag kan tycka att alla medel är tillåtna i kampen mot djurplågeri även om det tyvärr drabbar andra också.

//stina - blivande djurrättsaktivist?

--------------------

Citera
          Rossi
          Inlägg 05-07-2006, 08:40
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (herkules @ 05-07-2006, 09:13)

förmodar att du inte rör dig ute på de platser och på de tider hundkamperna förkommer då du inte sett dem.

det är djurplågeri och det måste sättas stopp för det - jag kan tycka att alla medel är tillåtna i kampen mot djurplågeri även om det tyvärr drabbar andra också.

Jag rör mig på allmänna platser på normala tider och det är ju just allmänt koppeltvång för gemene man som ska införas.

Jag tycker absolut att hundkamper ska stoppas men jag har svårt för att se att ett allmänt koppeltvång skulle vara metoden.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          herkules
          Inlägg 05-07-2006, 11:44
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Rossi @ 05-07-2006, 09:40)
          CITAT (herkules @ 05-07-2006, 09:13)

Jag rör mig på allmänna platser på normala tider och det är ju just allmänt koppeltvång för gemene man som ska införas.

Jag tycker absolut att hundkamper ska stoppas men jag har svårt för att se att ett allmänt koppeltvång skulle vara metoden.

neje så klart stoppar inte ett koppeltvång hundkamper och andra "farliga" lösspringande hundar, precis som skrivits tidigare så struntar nog det hundägarklientelet i lag och ordning. men personligen så tycker jag att alla medel skall tas till, koppeltvång, munkorg, gör hunden något så åtalas ägaren (och får ta straffet) osv osv, lägg massa krut på polisen så de får ta tag i saken också. fast samtidigt så verkar det ju vara rena rama vilda västern mellan varven där nere i malmö så polisen har nog fullt upp.. blink.gif

--------------------

Citera
          Rossi
          Inlägg 05-07-2006, 12:05
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (herkules @ 05-07-2006, 12:44)
          fast samtidigt så verkar det ju vara rena rama vilda västern mellan varven där nere i malmö så polisen har nog fullt upp.. blink.gif

Hm, nej, det är det faktiskt inte... smile.gif Tror inte att här är vare sig bättre eller sämre än i andra städer av samma storlek. Det är i och för sig illa nog!

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Theriss
          Inlägg 05-07-2006, 13:47
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Pirum @ 05-07-2006, 00:58)
          Råder inte redan koppeltvång i tätbebyggt område? Eller generellt under stora delar av året. Kanske jag är som är naiv och okunnig.

Tycker att Malmö stad kan anvisa något lämpligt naturområde där man under delar av året får ha hund lös

Jo jag tror också att koppeltvång finns på vissa ställen redan.

Ribban är ju ett sånt ställe där man får ha sin hund lös, men blir det koppeltvång överallt kommer man nog inte kunna ha sina hundar lösa där heller, vilket vore tråkigt.

Jag tycker det finns bättre förslag än koppeltvång, de skrev om det igår men minns inte vad det var... men det lät i alla fall mycket bättre... =P Det var nåt om att man skulle komma åt de "dåliga" hundägarna bättre.

--------------------
          //Sophie

Citera
          herkules
          Inlägg 05-07-2006, 20:52
          Länk hit: #18

Medlem

läste precis på ett annat forum att mkb (kommunalt bostadsföretag i malmö) gått ut med lappar till alla boende att alla hundar skall vara kopplade i deras bostadsområden. följs detta inte så utfärdas varning som kan leda till vräkning från lägenhet hos mkb.

--------------------

Citera
          Christin*
          Inlägg 05-07-2006, 21:40
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 7 761

Vettigare än alla tandlösa lagar och lappar om förbud vore hundkörkort. Du måste skaffa det för att få ha hund, har du det inte riskerar du böter och eller att bli av med din hund. Samma om du missköter det.

Citera
          annie3
          Inlägg 05-07-2006, 21:44
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 7 920

Det som jag tycker är tråkigt med sådana här situationer är att hundarna får skulden, eller i alla fall får lida av konsekvenserna. Det är ju "problemägare" som är ute och ställer till bekymmer, snarare än "problemhundar". Ett hundkörkort kanske är en bra idé?

De flesta hundar i Sverige får ju inte leva som hundar, vilket är roten till många bekymmer tror jag. De flesta hundar lever inte i en naturligt flock, de får för det mesta bara gå i koppel och de får inte utföra de arbetsuppgifter de var menade att göra. Och så som jag ser det så vet vi ofta för lite om hundars natur och språk för att kunna leva med dem på ett bra sätt. Vilket inte är så konstigt, de är ju en helt annan art. För att inte tala om alla som aldrig ens levt med en hund, hur kan vi förvänta oss att de ska kunna förstå dem? Och så står det att läsa i tidningar om galna hundar som biter barn, hur ska man kunna bilda en bra uppfattning om koppeltvång eller inte då? *Puh* Det här blev en lång diskussion... smile.gif

På tal om att alla hundar har jagar, så stämmer inte det riktigt. Många raser har avlats för att arbete uppgifter där de inte får jaga, exempelvis vallhundar. Så alla hundar behöver inte gå kopplade på grund av en stark jaktinstinkt.

Ser ni förresten att den "skräckinjagande hunden" i artikeln i själva verket gäspar? Hi, hi... Det tyckte jag var riktigt roligt!

Stor kram till alla duktiga sunda hundägare med lyckliga lydiga hundar!

Citera

7 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 17:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon