| |
grannen har en ilsken hund, vad kan man göra? |
|
|
|
|
08-07-2006, 14:13
|
Medlem
Antal inlägg: 107
Medlem nr: 7 406

|
Vad ska vi göra? Vi har en granne vars hund är en "kamphund", dom har "uppfostrat" honom till det.
För ett tag sedan hade han två hundar, en äldre och en yngre, den äldre hunden avlivades för några veckor sedan på grund av ålderdom...jippi tänkte vi...för tre år sedan högg han en av grannpojkarna som då var 6 år. Och efter den händelsen så måste han ha hunden kopplad, vilket han aldrig har!!
Nu visar det síg att den yngre hunden är likadan, för några dagar sedan fräste, morrade och försökte hugga en av grannens barnbarn, men ägaren hann precis gå emellan men sitt mopedhjul!
Vad ska vi göra, vi bor på landet och jag vågar inte ens gå ut i skogen med mina barn av rädsla för att möta på honom i skogen, eftersom han aldrig har hunden kopplad. Våra barn är 2 och 4 år och vi flyttade ut till "lugnet" på landet för 1 1/2 år sedan.
Det är ingen som vågar säga något till honom heller eftersom han har kontakt med Hells Angels/Bandidos, sonen sitter just nu inne för en massa brottsligheter...Vi tror att det är hans sätt att visa sin makt här i området.
Den äldre hunden var den grand danois och den yngre är något liknande rottweiler/pit bull
|
|
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
|
08-07-2006, 15:03
|

Medlem
Antal inlägg: 3 145
Medlem nr: 7 103

|
Har tyvärr ingen hjälp att ge dig....  Min syster har ett liknande problem med en granne som har en lösspringande amstaff. Han har slaktat 3 av deras kaniner, bet sig in i en riktigt rejäl kaninbur med hårt nät, alltså inte sånt här mjukare hönsnät som många har. Han kommer bara helt plötsligt springande upp på deras gård lite då och då. Han har attakerat deras mellanpudel som de som tur är lyckats få bort i tid. Han morrar och gör utfall mot dem (mot familjen alltså). Polisen har varit där flera gånger eftersom de faktiskt knappt törs gå ut på sin egen mark (de äger en stor gård) Men så mycket mer händer tyvärr inte... Behöver jag tillägga att grannarna är gamla missbrukare? Tyvärr hamnar dessa typer av hundraser ofta hos sådana personer....
|
|
|
|
|
|
|
|
08-07-2006, 15:12
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
Usch vad hemskt ... förstår din rädsla och oro  Ingen som har försökt prata med honom ? Tycker att han borde förstå er rädsla ... Hunden är ju farlig både för barn, vuxna och andra husdjur  Har du många grannar och vad säger dom ... ni kanske kunde göra gemensam aktion ...
|
|
|
|
|
|
|
|
08-07-2006, 20:10
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
mata den med något gott....
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
08-07-2006, 22:39
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
08-07-2006, 22:43
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (carita @ 08-07-2006, 15:13) Vad ska vi göra? Vi har en granne vars hund är en "kamphund", dom har "uppfostrat" honom till det.
För ett tag sedan hade han två hundar, en äldre och en yngre, den äldre hunden avlivades för några veckor sedan på grund av ålderdom...jippi tänkte vi...för tre år sedan högg han en av grannpojkarna som då var 6 år. Och efter den händelsen så måste han ha hunden kopplad, vilket han aldrig har!!
Nu visar det síg att den yngre hunden är likadan, för några dagar sedan fräste, morrade och försökte hugga en av grannens barnbarn, men ägaren hann precis gå emellan men sitt mopedhjul!
Vad ska vi göra, vi bor på landet och jag vågar inte ens gå ut i skogen med mina barn av rädsla för att möta på honom i skogen, eftersom han aldrig har hunden kopplad. Våra barn är 2 och 4 år och vi flyttade ut till "lugnet" på landet för 1 1/2 år sedan.
Det är ingen som vågar säga något till honom heller eftersom han har kontakt med Hells Angels/Bandidos, sonen sitter just nu inne för en massa brottsligheter...Vi tror att det är hans sätt att visa sin makt här i området.
Den äldre hunden var den grand danois och den yngre är något liknande rottweiler/pit bull Polisanmäl vid varje incident! Anmäl honom varenda gång hunden är okopplad, han borde vara tvungen att ha munkorg på den tycker jag. Blir han anmäld gång på gång så måste väl polisen ta tag i saken och göra nåt åt det innan något riktigt allvarligt inträffar. Är nästan beredd att hålla med pejori, mata den med nåt riktigt gott - preparerat med dödligt gift...
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
08-07-2006, 22:50
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Men sååå tråkigt... vet inte om jag orkat bo kvar med sådan granne och hund. Håller hundraprocentigt med Pejori. En gång när mellandottern var 5 år.. jagades hon av Schäfer... hon började stamma, kissa på sig och kissa i sängen på nätterna. Tack o lov så bearbetade vi det skedda, pratade och pratade och pratade och hon så småningom blev sitt rätta jag igen. Schäferns ägare var helt oförstående... men han vågade aldrig mer släppa han lös på gården.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-07-2006, 06:42
|
Medlem

|
dom grannarna som har barnet som blev bitet av den äldre hunden, har anmält flera gånger, inget händer hos polisen men dom har blivit trakasserade av hundägaren och hans ena son som nu sitter inne...
vi bor sist på en grusig återvändsgata och han bor i det tredje huset från oss, jag går inte förbi deras hus mer än nödvändigt. Bara det att man måste, om man ska gå ner till sjön och bada, grannarna ska ta med sig tllhyggen nästa gång dom måste gå förbi honom.
Hade vi vetat det här med grannen så hade vi nog övervägt att flytta hit.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-07-2006, 15:21
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
OCh det just den här typen av galningar som man skall komma åt med koppeltvång för alla hundar. Tror ni det hjälper eller?
Kriminella typer och det är just det det handlar om har aldrig brytt sig om lagar. Så varför ska alla andra få lida.
Men anmäl, och anmäl, och anmäl igen. Dessutom så dokumentera att han har hunden lös och vad den gör. Polisen har ju en dator som lägger ned alla anmälningar där man inte så att säga har "spaningsresultat". Dvs ingen dokumentation eller oberoende vittne.
Det bästa ni kan göra är att din andra granne och er egen familj ringer och anmäler var tionde minut. Du ringer först, efter tio minuter så ringer din andra granne. Efter ytterligare tio minuter så ringer en annan medlim i ditt hushåll. Efter tio minuter ytterligare en medlem i grannens hushåll. Har ni garna lite gäster hemma så kan de ringa från sina mobiler också, de vågar inte gå hem eftersom hunden anfallit före. Jag lovar att efter en timme så står det en patrullbil på hundägarens trapp.
Alla anmälningar är bra att ha om det skulle gå till rättssak. Då kan antalet tala om att det verkligen är ett problem.
Alltså måste du själv komma med dokumentation som får honom fälld. Videofilm tex.
Och hjälper inte det så säger jag nog som Pejori. Koka något gott och ställ på din tomt, Där har ju hunden inget att göra.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-07-2006, 16:50
|
Medlem
Antal inlägg: 892
Medlem nr: 6 799

|
det verkar som det är bara röd gyttorp som gäller ? Nää skämtåsido,men jag håller med pejori ,,godsaker kan väl vara en bra grej så att hunden får en possitiv uppfatning av er, heldre belöna än straffa,om han/hon vill göra hunden agressiv men du själv belönar hunden för gott uppförande när ni träffas så tror jag på det ilängden.
--------------------
hellre äta gröt tillsammans än äta oxfile ensam.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-07-2006, 09:56
|
Medlem
Antal inlägg: 556
Medlem nr: 7 452

|
CITAT (pejori @ 08-07-2006, 21:10) mata den med något gott....  Grannan då i så fall. Annars skaffar han bara en ny hund!
|
|
|
|
|
|
|
|
11-07-2006, 19:02
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
CITAT (carita @ 08-07-2006, 15:13) Vad ska vi göra? Vi har en granne vars hund är en "kamphund", dom har "uppfostrat" honom till det. Be kommunen att åka ut och kontrollera och be dem att skicka de reglar m.m. som gäller i din kommun och vad även lagen säger till dig. Sedan tar du en massa kopior på detta och sätter upp överallt och i den affären t.ex. som han handlar i. Gör en massa kopior åt dig själv också och lägg även en i brevlådan när du vågar dig förbi så där en gång i månaden eller så, så kanske de förstår vinken lite bättre.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
|
|
|
|
14-07-2006, 18:45
|

Medlem
Antal inlägg: 311
Medlem nr: 5 324

|
CITAT (storm @ 09-07-2006, 17:50) det verkar som det är bara röd gyttorp som gäller ? Nää skämtåsido,men jag håller med pejori ,,godsaker kan väl vara en bra grej så att hunden får en possitiv uppfatning av er, heldre belöna än straffa,om han/hon vill göra hunden agressiv men du själv belönar hunden för gott uppförande när ni träffas så tror jag på det ilängden. Röd Gyttorp eller preparerat godis...det var nog den sortens godis pejori menade .  Gyttorp är nog det säkraste sättet att bli av med hundproblemet. Eller åtminstone det snabbaste.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-07-2006, 15:38
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
Blir någon HOTAD av hunden skulle jag ringa polisen. Det är ett vapen som springer runt.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-07-2006, 22:15
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
Om jag hade små barn och en sådan granne med koppling till Hells Angels/Bandios + agressiv hund, skulle jag nog överväga att flytta därifrån  OK det är på något sätt att ge sig och låta det "onda" styra ... men det skulle ta för mycket energi och rädsla för att vara värt det ... SÅ: mitt råd är att flytta ...
|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2006, 16:07
|
Medlem

|
Nu har det hänt....sambon har blivit biten i "skinkan" och är på väg till akuten för att få en stelkrampsspruta...tur att det inte var någon av barnen!!!
Han gick "bara" förbi på gatan!!! =Och hunden rusar ut och biter honom så nu är det kalabalik här!!
|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2006, 16:25
|

Medlem
Antal inlägg: 5 336
Medlem nr: 5 411

|
Aj aj! Det kan inte ha varit skönt... den där hunden borde de nog hålla inspärrad... eller så är det kanske dags att ta bort den.
--------------------
Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm 
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2006, 09:26
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
CITAT (carita @ 09-09-2006, 17:07) Nu har det hänt....sambon har blivit biten i "skinkan" och är på väg till akuten för att få en stelkrampsspruta...tur att det inte var någon av barnen!!!
Han gick "bara" förbi på gatan!!! =Och hunden rusar ut och biter honom så nu är det kalabalik här!! Ring och anmäl till polisen nu. Inget att snacka om.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|