|
Om någon saknar, tråden om grannar |
|
|
|
12-07-2006, 21:14
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Så vill jag bara meddela att den är bortplockad på min begäran. Detta eftersom den tydligen närmat sig lagens utmarker. Inte för att jag var speciellt rädd för egna problem men det gäller att hålla forumet någorlunda rent och städat. Jag har fått sagt vad jag tycker och många har yttrat sig och vi kommer nog alla ihåg det mesta.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
12-07-2006, 22:40
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Aha... inte för att jag skulle letat efter den... men det påminner mig om en som hotade skicka polisen på mig för att jag la in "trollbild" Tror inte jag skrattat så mycket på år o dag som jag gjorde då... men jag lät personen (personerna) tro att jag var skiträdd och helt ovetande om lagar och förordningar och lovade att jag inte hade kvar bilden
|
|
|
|
|
13-07-2006, 10:30
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Felix matte @ 12-07-2006, 23:40) Aha... inte för att jag skulle letat efter den... men det påminner mig om en som hotade skicka polisen på mig för att jag la in "trollbild" Tror inte jag skrattat så mycket på år o dag som jag gjorde då... men jag lät personen (personerna) tro att jag var skiträdd och helt ovetande om lagar och förordningar och lovade att jag inte hade kvar bilden   jag minns den bilden ja
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
13-07-2006, 10:39
|

Medlem

|
Den måste jag ha missat.
--------------------
|
|
|
|
|
13-07-2006, 11:09
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
jag med, kan man få en repris krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
13-07-2006, 11:20
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
CITAT (Gossen Ruda @ 12-07-2006, 22:14) Så vill jag bara meddela att den är bortplockad på min begäran. DU har ju inte behövt tagit bort hela tråden utan endast bilden vid redigerigen, för det hade varit kul läsa ändå. Men gjort är gjort.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
|
13-07-2006, 11:39
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (Inga från Närke @ 13-07-2006, 12:20) CITAT (Gossen Ruda @ 12-07-2006, 22:14) Så vill jag bara meddela att den är bortplockad på min begäran. DU har ju inte behövt tagit bort hela tråden utan endast bilden vid redigerigen, för det hade varit kul läsa ändå. Men gjort är gjort. Nu var det ju inte bilden som var förbjuden utan själva förtalet så det var nog bra att tråden försvann. Därmed inte sagt att vi inte är idel öra att höra hur det går med grannfejden/grannsämjan!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
13-07-2006, 12:00
|

Medlem

|
En fundering i sammanhanget. Antag att någon lägger ut något riktigt grovt förtal på en hemsida. Den förtalade upptäcker detta och laddar ner en kopia på sin dator för att sen göra en polisanmälan. Under tiden plockar förtalaren bort hemsidan. När sen polisen skall kolla finns inga bevis kvar på nätet. Men duger i så fall den förtalades datorfil? Förtalaren kan hävda att så stod det aldrig och hävdar att filen ändrats vilket givetvis är tekniskt möjligt. Misstänker att internet ställer nya och ibland omöjliga krav på bevisföring.
--------------------
|
|
|
|
|
13-07-2006, 12:06
|

Medlem

|
Är det grova brott det rör sig om kan man säkert beslagta datorn och hitta informationen. Det är svårare än man tror att radera saker från datorn. Bara för att man inte ser dem längre så betyder det inte att de inte är där.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
13-07-2006, 12:07
|
Medlem
Antal inlägg: 556
Medlem nr: 7 452

|
CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2006, 13:00) En fundering i sammanhanget. Antag att någon lägger ut något riktigt grovt förtal på en hemsida. Den förtalade upptäcker detta och laddar ner en kopia på sin dator för att sen göra en polisanmälan. Under tiden plockar förtalaren bort hemsidan. När sen polisen skall kolla finns inga bevis kvar på nätet. Men duger i så fall den förtalades datorfil? Förtalaren kan hävda att så stod det aldrig och hävdar att filen ändrats vilket givetvis är tekniskt möjligt. Misstänker att internet ställer nya och ibland omöjliga krav på bevisföring. Att skriva ut sidan går tydligen bra som bevisföring. Fick berättat för mej *från mycket säker källa* om en polis som ägnade sig åt att ragga småtjejer på internet. En av töserna skrev ut en bild på mannens .... ja hm ni förstår .... med polisbrickan intill. (med polismannens idnummer på!) Snacka om att få söka nytt jobb sedan. Webbkameror kan användas till mycket....
|
|
|
|
|
13-07-2006, 12:08
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2006, 13:00) En fundering i sammanhanget. Antag att någon lägger ut något riktigt grovt förtal på en hemsida. Den förtalade upptäcker detta och laddar ner en kopia på sin dator för att sen göra en polisanmälan. Under tiden plockar förtalaren bort hemsidan. När sen polisen skall kolla finns inga bevis kvar på nätet. Men duger i så fall den förtalades datorfil? Förtalaren kan hävda att så stod det aldrig och hävdar att filen ändrats vilket givetvis är tekniskt möjligt. Misstänker att internet ställer nya och ibland omöjliga krav på bevisföring. Förresten ..... Är detta något autentiskt fall du relaterar till ...? Ingen direktör eller så inblandad ....?
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
13-07-2006, 12:16
|

Medlem

|
CITAT (Rossi @ 13-07-2006, 13:08) CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2006, 13:00) En fundering i sammanhanget. Antag att någon lägger ut något riktigt grovt förtal på en hemsida. Den förtalade upptäcker detta och laddar ner en kopia på sin dator för att sen göra en polisanmälan. Under tiden plockar förtalaren bort hemsidan. När sen polisen skall kolla finns inga bevis kvar på nätet. Men duger i så fall den förtalades datorfil? Förtalaren kan hävda att så stod det aldrig och hävdar att filen ändrats vilket givetvis är tekniskt möjligt. Misstänker att internet ställer nya och ibland omöjliga krav på bevisföring. Förresten ..... Är detta något autentiskt fall du relaterar till ...? Ingen direktör eller så inblandad ....?  Helt gripet ur luften. Vet man hur man skall göra går det bra att helt plocka bort en fil. Gå in i dos. Ställ dig i rätt bibliotek och skriv: copy nul "filnamnet". Allt sopas och dataareorna nollställs. Funkade åtminstone i äldre versioner av dos, vet inte om det fungerar numera. Finns fler sätt, men min hypotetiska fråga gällde att inga backuper eller liknande fanns. Inga utskrifter heller utan bara en datafil. Tillägg: Man skall givetvis trycka Enter efter Copy nul...
--------------------
|
|
|
|
|
13-07-2006, 12:40
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2006, 13:16) CITAT (Rossi @ 13-07-2006, 13:08) CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2006, 13:00) En fundering i sammanhanget. Antag att någon lägger ut något riktigt grovt förtal på en hemsida. Den förtalade upptäcker detta och laddar ner en kopia på sin dator för att sen göra en polisanmälan. Under tiden plockar förtalaren bort hemsidan. När sen polisen skall kolla finns inga bevis kvar på nätet. Men duger i så fall den förtalades datorfil? Förtalaren kan hävda att så stod det aldrig och hävdar att filen ändrats vilket givetvis är tekniskt möjligt. Misstänker att internet ställer nya och ibland omöjliga krav på bevisföring. Förresten ..... Är detta något autentiskt fall du relaterar till ...? Ingen direktör eller så inblandad ....?  Helt gripet ur luften. Vet man hur man skall göra går det bra att helt plocka bort en fil. Gå in i dos. Ställ dig i rätt bibliotek och skriv: copy nul "filnamnet". Allt sopas och dataareorna nollställs. Funkade åtminstone i äldre versioner av dos, vet inte om det fungerar numera. Finns fler sätt, men min hypotetiska fråga gällde att inga backuper eller liknande fanns. Inga utskrifter heller utan bara en datafil. Tillägg: Man skall givetvis trycka Enter efter Copy nul... Nää du gossen ruda, spåren finns kvar på datorn ändå och kan återställas. Det ända sättet att få bort filer i från datorn är att ta ut hårddisken och gå på med svetsagrigatet på hårddisken, då kan ingen information läsas ut ifrån den.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
13-07-2006, 12:45
|
Medlem

|
CITAT (andersen @ 13-07-2006, 13:40) Nää du gossen ruda, spåren finns kvar på datorn ändå och kan återställas. Det ända sättet att få bort filer i från datorn är att ta ut hårddisken och gå på med svetsagrigatet på hårddisken, då kan ingen information läsas ut ifrån den. det går bra att diskrensa den och installera om nya program också det är lättare än svetsen
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
13-07-2006, 12:51
|

Medlem

|
Pejori, diskrensning lär inte ta bort några filer, om det är formatering du menar så hjälper inte det heller det är inte svårt att återställa datorn det klara du med ett program som heter get data back. get data back
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
|
|
|
|
|
13-07-2006, 13:00
|
Medlem

|
--------------------
|
|
|
|
|
13-07-2006, 13:04
|

Medlem

|
Jag råkade formatera minneskortet på kameran innehållande 300 semesterbilder men det var inga problem att hitta ett program på nätet som återskapade dem.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
13-07-2006, 13:05
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 13-07-2006, 14:00) Det är inga problem att få tillbaka information från en raderad hårdisk, det finns många program för det, och polisen är duktig numera att ta fram sådan information pga barnporr.
--------------------
|
|
|
|
|
13-07-2006, 13:15
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Ja, enda sättet att garanterat få bort informationen är att demolera hårddisken. Även om du har ett program som raderar "hela" hårddisken, och inte bara gör en snabbformatering, och även om du installerar nya program så den är proppfull, så kan det ändå ligga kvar gammal information i en hel del sektorer. Hårddiskar har exempelvis automatisk felkontroll, med en del av hårddisksytan avsedd som "ersättningssektorer". Sektorer som bedöms dåliga "läggs i malpåse" och istället används andra sektorer. Denna "reservdelsyta" (eller vad man ska kalla den) och undanskuffade sektorer kan läsas med specialprogram. Svårt att förklara, men även om man raderar allt så kan EN DEL av informationen återskapas. Men säkert inte allt. Men kanske tillräckligt. Är man helt paranoid så kan man köra krypterade filsystem på krypterade virtuella diskar, men då blir datorn rätt seg  Själv krypterar jag min mail-box, men det är allt.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|