Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369
De var det mest svårbortspolade löss jag nån gång har varit med om, har ändå så stark stråle att jag nästan spolar sönder plantorna! Jag får rensa för hand samtidigt som jag spolar för att få bort dom. Och nästa dag är dom där igen...*Suckar*
Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369
CITAT (Karrolina @ 20-07-2006, 20:16)
Såpspriten hjälper inte på mina...
Har sprayat mina och de verkar döda när jag petar på dom, men sitter kvar på stjälkarna. Väntar på åskregnet, det efterlängtade, så det kan spola rent. Fast de släpper kanske inte taget ändå, fast de är döda!
Medlem
Antal inlägg: 103
Medlem nr: 5 058
Hejsan!
Jag HATAR svarta löss. I stort sett alla mina perenner i min paradrabatt ser ut som svarta stolpar där blommorna sticker ut genom en svart lusmassa. Äckligt och fult. Jag har spolat och jag har kört såpavatten och sedan såpavatten med en skvätt rödsprit. Men icke, de små rackarna sitter kvar döda som levande. Har tom svarta lus på rabarbern.... inte trodde jag att de gillade dem. Har många trevliga nyckelpigor men inte ens de orkar med alla dessa lus.
Är det inte någon som har någon mirakelkur kur mot dessa bedrövliga kryp!
Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892
Jag brukar hälla aska från kaminen över hela plantorna och särskilt noga där lössen sitter. Sedan kan man spola bort allt efter ett par dagar med vattenslangen. De brukar inte komma tillbaka efter den behandlingen. Det verkar som om både de och eventuella ägg kvävs av askan! Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
Medlem
Antal inlägg: 103
Medlem nr: 5 058
Wow, aska säger du. Det skall prövas. Nu eldar vi med pellets men det borde ju kunna gå med det också. Synd bara att vi inte eldar under sommaren. Nästa säsong får jag samla ihop aska under vintern och spara till mina lusbuskar och blommor.
Medlem
Antal inlägg: 33
Medlem nr: 10 668
Funderar om askan från utegrillen skulle funka?? Men i min rabatt finns de bara på stormhatten som är närmare 170 cm hög och mest längst upp . Det blir kanske svårt att täcka med aska där.... Har ni inga andra knep!!??