Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ridgelösa ridgebacks!
          annasofia
          Inlägg 20-07-2006, 19:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 8 230

Hej på er!

Letade egentligen information om pioner men hamnade på husdjurssidan. Forumet här verkar seriöst så jag drar en chansning!

Jag har en kennel och fick valpar i lördags. De är av rasen Rhodesian Ridgeback och har finfin stamtavla. Det enda "problemet" är att 4 av 9 valpar föddes utan ridge. Många uppfödare avlivar dessa hundar omgående, men jag kan inte det. Det enda felet på valparna är att de saknar kännetecknet ridgen på ryggen (håret växer baklänges på ryggen - hunden har som en "bena"). Är det någon som känner någon som är intresserad av en kompis utan ridge så får ni gärna kontakta mig! Det är tre tikar och en hane. Kolla min hemsida för mer information om rasen och om mina hundar. www.rhodesian-ridgeback.se

Vänliga hälsningar
          Anna
          www.rhodesian-ridgeback.se

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          cic
          Inlägg 20-07-2006, 22:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

Vad glad jag blev att läsa att du inte tänker avliva dom för att de har skönhetsfel!

Det är tyvärr inte alls läge för oss med en hund till i familjen, men jag hoppas verkligen att det kommer går bra.

Lycka till! smile.gif

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          tonic
          Inlägg 20-07-2006, 23:06
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 7 609

Att dom föds rigdelösa, är det ett vanligt fenomen.? smile.gif
          Tänkte som med MANX-katter, där vissa föds med svans. wub.gif wub.gif
          Det finns en massa mäniskor, som kan tänka sig en hund med ett Skönhetsfel, så att avliva dom är inget bra alternativ. smile.gif
          dom har satts till livet, och det får man göra det bästa av för dom.
          Kolla runt på olika hundforum, och skriv där också. wub.gif
          Hundsnack.nu är ett. där dom inte halshugger folk med hundar med skönhetsfel.
          Inte heller wovve.net gör det och så har du blandis.nu också.
          Testa där med, om det finns någon som vill ha en hund till. wub.gif
          lycka till.

Citera
          annasofia
          Inlägg 21-07-2006, 13:46
          Länk hit: #4

Medlem

Det är rätt vanligt att det föds några ridgelösa. Förr i tiden var det nästan lag på att ta bort dem, men sedan vart det vanligare att behålla. På sistone verkar det dock som om upppfödarna har valt at börja ta bort dem igen. Detta beror antagligen på att det har kommit en massa nya uppfödare i kombination med att antalet valpköpare har minskat.... Trist, trist! Jag gör allt jag kan för att hitta världens bästa hem till valparna. wub.gif De är så fantastiskt söta + att de ju är barn till min hund! biggrin.gif

Citera
          Ophelia
          Inlägg 25-07-2006, 16:51
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Kan säkert bli alldeles fenomenala familjehundar. Man behöver ju inte avla på dem smile.gif smile.gif

Skulle absolut kunna tänka mig en sådan hund, tycker de verkar vara riktigt trevliga som allroundhundar. Är även väldigt förtjust i bullmastiffs. Tyvärr när man arbetar heltid finns det inte utrymme.

Hoppas valpisarna kommer till ett bra hem med mycket kärlek och skoj wub.gif

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 31-07-2006, 09:22
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (annasofia @ 21-07-2006, 14:46)
          Förr i tiden var det nästan lag på att ta bort dem, men sedan vart det vanligare att behålla.

Varför? ohmy.gif
          OK, de följer inte rasstandarden, men om det dyker upp ridgelösa exemplar då och då är det förmodligen ett recessivt anlag och kan sålunda aldrig avlas bort ens genom att ta bort de hundar som råkat få dubbla anlag... sad.gif
          Avelsförbud - javisst, avlivning - nej.

Hoppas som Ophelia, att valparna får bra nya hem
          wub.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          annasofia
          Inlägg 31-07-2006, 17:46
          Länk hit: #7

Medlem

En liten lägesrapport! Som det ser ut nu så är tre av fyra ridgelösa sålda. Det är även ett par som är intresserade av den fjärde, men de har ännu inte bestämt sig.

Helt otroligt kul - och valparna är bara 2 veckor! Det känns så härligt - är övertygad att de kommer att komma till fantastiska hem med fantastiska ägare som inte bryr sig om utställning wub.gif wub.gif wub.gif
          Vad kul att så många har koll på mitt inlägg i alla fall! tongue.gif biggrin.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 12:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon