Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tips på klätterväxt., på stenmur
          Kortis
          Inlägg 22-07-2006, 10:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 7 953

Hej!
          Vi har en veranda uppe på en mur gjord av stora stenar.Denna mur är så ful så jag skulle gärna vilja dölja den lite.Funderar då på om man kunde ha en klätterväxt där och i så fall vad som skulle kunna passa.Muren är ca 2-2,5 m hög och är mot sydöst.Det är alltså skugga stor del av eftermiddagen och kvällen.Denna klätterväxt ska helst kunna tampas med bådde Åkervinda och Kirschkål.Hoppas på att det är någon som har några bra förslag.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 17)
          lilla mamma
          Inlägg 22-07-2006, 11:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 401
          Medlem nr: 648

kaprifol eller murgröna

--------------------
          Det är skönt när allt är grönt

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-07-2006, 11:29
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

vill du ha nåt snabbt å sen kankse även så sent på säsången så hadde jag skaffat en krukodlad humle . den växersnabbt vääldigt snabbt å kväver andra som kirskål

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 23-07-2006, 11:20
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 401
          Medlem nr: 648

getingarna gillar humlen skarpt. Hos mig har de byggt bo under takpannorna med humlen utanför som en dörr

--------------------
          Det är skönt när allt är grönt

Citera
          Ophelia
          Inlägg 23-07-2006, 11:52
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Klätterhortensia? Men den är inte snabbväxande de första åren. Finns även småblommande klematis som kan vara relativt starkväxande. Piprankan kan bli ganska rejäl. Vin om du väljer den härdigaste sorten (finns ju även rådhusvin som inte ger druvor men jag tycker inte det är lika skoj) fast bären kanske inte mognar. Kameleontbuske kan bli fin med sina rosa/vita bladspetsar. Kanske en träddödare (Celastrus, tar den livet av träd så kanske den dödar kirsen och åkervindan).

Egentligen är det bästa att först försöka ta bort så mycket av kirsen och åkervindan som möjligt innan du planterar klätterväxter. Ger du växterna en bra jord som är väldränerad så har de ytterligare större möjlighet.

Jag har utgått från att det är kring zon 4-5 du bor i.

Citera
          Karrolina
          Inlägg 23-07-2006, 22:36
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem nr: 7 322

Om man kan plantera växter med besvärliga rötter i en bottenlös hink för att dom inte ska sprida sig så borde man ju kunna göra det med en klätterväxt som man vill hålla fri från ögräset runt omkring?

Bara en tanke..

Citera
          TantGredelin
          Inlägg 23-07-2006, 22:55
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 275
          Medlem nr: 8 249

Jag har en vitblommande, mycket vacker klematis som har växt sig frodig i ett riktigt magert, torrt och illa skött läge. Den var baltisk, troligen heter den Clematis fargesii "Summer snow". Den blommar från strax före midsommar tills sommaren är slut och lite till. Det var en artikel om den i Allt om Trädgård något av de första åren tidningen kom ut. Troligen finns det även artiklar om den här på forumet om du söker. Vill du ha klematis, så finns det nog ingen bättre ogräsbekämpare. Härdig har jag för mig att den skulle vara också.

--------------------
          "Jag är en fri människa och en fri människa gräver hur djupt hon vill"(Torgny Lindgren)

Citera
          Kortis
          Inlägg 24-07-2006, 15:13
          Länk hit: #8

Medlem

Hej!
          Glömde visst skriva att jag bo i zon 5 men i ett ganska milt område så jag tror att en del zon4 växter skulle kunna gå bra.Jag ska göra mitt bästa för att gräva upp så mycket som möjligt av ogräset men av erfarenhet vet jag att de kommer tillbaka ganska starkt.Hadde också tänkt fylla på med kompost och ny jord+ gödsel och göra en kant för att (om möjligt) göra det lite svårare för ogräset att inta området igen.Tack för alla fina förslag och goda råd! Nu har jag lite att tänka på .

Citera
          Kortis
          Inlägg 24-07-2006, 15:15
          Länk hit: #9

Medlem

En fråga till.
          De växterna,främst Kaprifol.Kan de växa direkt på muren eler måset de ha någon typ av klätterstöd?

Citera
          Ophelia
          Inlägg 24-07-2006, 16:51
          Länk hit: #10

Medlem

Beror på hur muren ser ut. Menar du att du ska planera I muren eller vid sidan av? Om du ska planera i muren så kan du behöva gräva ut och fylla på med bra jord (finns murar har jag sett som är lixom "ihåliga" med jord i mitten)

Ingen av växterna behöver stöd om man inte vill. De följer marken. Kan tänka mig att klätterhortensia kan bli lite buskaktig (så länge den kan hålla sig upprätt) om den står helt fristående utan vägg, mur eller plank att klättra på.

De drar sig mot ljuset så du måste plantera på andra sidan och "lägga upp växten mot ljuset".

Citera
          Kortis
          Inlägg 26-07-2006, 18:47
          Länk hit: #11

Medlem

Hej!
          Nej,jag ska plantera den nedanför muren och vill gärna att den klättrar mot muren så att den fula muren täcks.Muren är ju minst 2 m hög.Hur menar du att jag måste plantera " på andra sidan"? Det finns ju ingen andra sidan på muren eftersom det är grundmuren till en altan.Kommer växten då att växa ut från väggen i stället för MOT väggen?

Citera
          Tezzla
          Inlägg 26-07-2006, 18:52
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

Just på murar tycker jag murgröna eller vildvin/rådhusvin är det enda tänkbara! tongue.gif Påminner mig om den engelska landsbygden wub.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 26-07-2006, 19:32
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

murgröna är inte härdig i z5 -kaprifol eller klätterros ? , humle ?

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Ophelia
          Inlägg 26-07-2006, 20:09
          Länk hit: #14

Medlem

Hmmm...ärligt talat vet jag inte vad jag tänkte. Tänkte på en fristående mur. Jag tror jag skyller på att hjärnan kokar smile.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 26-07-2006, 20:24
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Nämen , jag tänte nog så med ett tag -men framsidan av muren vätter alltså mot sydöst ? om jag fattat rätt ...
          En väl tilltagen rabatt längt ner med god jord -är en förutsättning -sedan kan du nog välja nästan vad som helst men det ska vara någolunda stadigt eller självklättrande "
          Vildvin är ingen dum ide heller smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 26-07-2006, 23:24
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Är det typ en husgrundmur som är 2 meter hög och du vill dölja den med någon klätterväxt så bör du nog ha en spalje mot muren också för annars kan inget klättra om det inte har sugfötter.
          Jag har en alpklematis blålila som verkar växar vart som helst och blir även bred men tyvärr vet jag inte namnet. Har flyttat den flera ggr och den har bara växt vart jag än har flyttat den. Kolla efter någon alpklematis och testa.
          När du har grävt ut så kanske du kunde lägga lite markduk eller liknande i botten på den rabatten och sedan göra hål just där du tänker plantera t.ex. klematisen, ställ ett papprör eller liknande så du ser vart du har hålet. Lägg ut ny jord på hela området du grävt och plantera ner växten. Då slipper du nog lite av det övriga ogräset. Kan även lägga lite tidningspapper ytterligare ett hack högre än markduken. Sedan lägger du barkmull överst så ska du nog slippa en del ovälkommet.
          Glömde en sak.
          Är det cementsten eller natursten muren är byggd med. Kan du inte tvätta av den med högtrycksspruta sedan måla den i någon passande färg?

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Kortis
          Inlägg 27-07-2006, 14:51
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Inga från Närke @ 27-07-2006, 00:24)
          Är det typ en husgrundmur som är 2 meter hög och du vill dölja den med någon klätterväxt så bör du nog ha en spalje mot muren också för annars kan inget klättra om det inte har sugfötter.
          Jag har en alpklematis blålila som verkar växar vart som helst och blir även bred men tyvärr vet jag inte namnet. Har flyttat den flera ggr och den har bara växt vart jag än har flyttat den. Kolla efter någon alpklematis och testa.
          När du har grävt ut så kanske du kunde lägga lite markduk eller liknande i botten på den rabatten och sedan göra hål just där du tänker plantera t.ex. klematisen, ställ ett papprör eller liknande så du ser vart du har hålet. Lägg ut ny jord på hela området du grävt och plantera ner växten. Då slipper du nog lite av det övriga ogräset. Kan även lägga lite tidningspapper ytterligare ett hack högre än markduken. Sedan lägger du barkmull överst så ska du nog slippa en del ovälkommet.
          Glömde en sak.
          Är det cementsten eller natursten muren är byggd med. Kan du inte tvätta av den med högtrycksspruta sedan måla den i någon passande färg?

[QUOTE]
          Muren är gjord av stora stenblock av natursten. castorlek 50x50x40 .De är lite oregelbundna med murbruk emellan.
          Tack för alla goda råd!

Citera
          Ophelia
          Inlägg 27-07-2006, 17:32
          Länk hit: #18

Medlem

Jag tror jag tycker om den där muren smile.gif

Fast tror att med mycket sten kan det mjuka upp med klätterväxter smile.gif

Vildvin har en vacker färg på hösten smile.gif (men inga goda duvor sad.gif )

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 05:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon