CITAT (Inga från Närke @ 27-07-2006, 00:24)
Är det typ en husgrundmur som är 2 meter hög och du vill dölja den med någon klätterväxt så bör du nog ha en spalje mot muren också för annars kan inget klättra om det inte har sugfötter.
Jag har en alpklematis blålila som verkar växar vart som helst och blir även bred men tyvärr vet jag inte namnet. Har flyttat den flera ggr och den har bara växt vart jag än har flyttat den. Kolla efter någon alpklematis och testa.
När du har grävt ut så kanske du kunde lägga lite markduk eller liknande i botten på den rabatten och sedan göra hål just där du tänker plantera t.ex. klematisen, ställ ett papprör eller liknande så du ser vart du har hålet. Lägg ut ny jord på hela området du grävt och plantera ner växten. Då slipper du nog lite av det övriga ogräset. Kan även lägga lite tidningspapper ytterligare ett hack högre än markduken. Sedan lägger du barkmull överst så ska du nog slippa en del ovälkommet.
Glömde en sak.
Är det cementsten eller natursten muren är byggd med. Kan du inte tvätta av den med högtrycksspruta sedan måla den i någon passande färg?
[QUOTE]
Muren är gjord av stora stenblock av natursten. castorlek 50x50x40 .De är lite oregelbundna med murbruk emellan.
Tack för alla goda råd!