Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Buxbom i kruka
          hejsansvejsan
          Inlägg 03-08-2006, 18:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 8 318

Hej, jag vill ha en buxbom i en jättestor frosttålig kruka på vår altan. Frågan är bara, hur vinterförvarar jag den? Räcker det att täcka över den med väv och ställa i ett hörn utomhus? I kallgarage? Matkällaren?

Vi bor i klimatzon 5

(Jag såg nu att jag borde postat detta inlägg i "krukodling", beklagar)

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          salomo
          Inlägg 03-08-2006, 21:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem nr: 6 127

Hej Hejsansvejsan!

Lite lustigt, jag tänkte länge ställa samma fråga tidigare i sommar men hittade då ett svar här på odla.nu

Ställ den ljust och så att det inte blir minusgrader där den står. Den tål ner till 0 grader, men eftersom den står i en kruka, ska ju inte rötterna få frysa.

Då den är en vintergrön växt, krävs mycket ljus för att den inte ska gulna och tappa bladen. Kanske en lysrörsarmatur med dagsljusrör som lyser ca. 14 timmar på den varje dag?

Kolla vattningen då och då under vintern, den behöver vatten eftersom den har blad. Den ska vara lätt fuktig, inte blöt."

Källa: Sylvia på Odla.nu

Däremot, en fråga jag kan skicka vidare till andra kunniga här; lysrör nämner Sylvia i artikeln. Går det bra med en vanlig 60W glödlampa som sprider ljus i rummet istället? Den lyser i princip dygnet runt dessutom... Tacksam för svar!

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 03-08-2006, 21:08
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

CITAT (salomo @ 03-08-2006, 22:01)

Däremot, en fråga jag kan skicka vidare till andra kunniga här; lysrör nämner Sylvia i artikeln. Går det bra med en vanlig 60W glödlampa som sprider ljus i rummet istället? Den lyser i princip dygnet runt dessutom... Tacksam för svar!

Nej! Glödlampor avger felaktigt ljus för att växter skall må bra av det

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          salomo
          Inlägg 03-08-2006, 21:20
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem nr: 6 127

Off topic: Ajdå. Glödlampa fungerar ej alltså. Är glödlampsljuset skadligt för växten? Varför jag frågar detta är för att lampan är alltid påslagen i rummet. Om jag kör en form av lysrör 12h/dag och dessutom lyser glödlampan dygnet runt - skulle det gå för sig för växterna måntro?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-08-2006, 21:20
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

här står lite
          http://www.drakenius.se/Buxus.asp
          i kruka klara den -20c men sne vet jag inte mer än dte hur myckety den klarar i kruka . men i marken klarar den -26c så om du kan så kan du gräva ner krukan undervintern med skydd om ni får det kallare än -26c utan skydd så får du ta in den å inta ha lägre än -20c där dne står men kankse inte över +5c å mycket ljus . sne vet jga inte vilken vintertemp ni får i zon 5

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 16:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon