Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Engelska rosor, Någon med erfarenhet?
          stina
          Inlägg 06-08-2006, 19:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Jag är så himla sugen på att fixa till en rabatt med engelska rosor. Jag tycker dom är så sagolikt vackra - på bild i alla fall.... Jag har en plats där jag skulle kunna få plats med 4 sorter - 3 av varje. Men hur är det i verkligheten tro? Är dom svåra? Är dom så vackra som i Flora Linneas katalog tro?

Någon med erfarenhet av dessa i mina ögon otroligt vackra rosor som kan ge ett utlåtande? rolleyes.gif

/Stina

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 10)
          kerstin z5-6
          Inlägg 06-08-2006, 21:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Ja de är mycket vackra -vackrare än i katalog smile.gif där känns ingen doft smile.gif
          Winchester Chatedral -har övervintrat bra i Luleå , gertrud jekyll likaså -därför har jag nu dem på friland
          Men nog är de betydligt känsligare än de vanliga robusta sorterna för z5
          Så ska du ha dem -sätt dem på din mest skyddade plats
          Pat austin

KP Margareta

A Shopshire Lad

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Kajsa
          Inlägg 06-08-2006, 21:37
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Av mina är det två som är mycket bättre än de andra

Mary Rose, en bild från i sommar, detta är en enda ros, den har växtkraft.
          Den är en zon 5 ros, så den är tuff, doftar, har 5 st av rosen som blir en liten buske hos mig. Hänger inte med blommorna.
          och

James Galway, samma egenskaper som Mary, verkar tuff, växer ordentligt bilden är från i sommar, detta också bara en ros. Hänger inte ett dugg med blommorna, stadiga stjälkar. Finns närbilder i mitt album.

Leander, är en zon 4 ros, blir hög, finns i mitt Austin/album. Bra ros.
          Den är tuff klarar sig utmärkt här, men inte så blomrik som dom andra två.
          Crown P. Margareta är också tuff och blommar på, övriga av mina får man blommor på då och då. Dom ska ha bästa jord, gödsel, varmt läge.
          Blommorna är så vackra, stora som på bild, men vissa hänger på tok för mycket som dom vore felkonstruerade, det gillar inte jag.
          Bodde jag varmare skulle jag väl testa fler, för visst är dom något alldeles extra. Men många går utmärkt i kruka, i sommar har jag en ny Austin i kruka Lady Emma Hamilton, orange, bild kommer sedan.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 06-08-2006, 21:50
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Jissus -nu måste jag visst ha James Galway också .. attans huh.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Kajsa
          Inlägg 06-08-2006, 22:10
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

James Galway kan nog bli hög i en varm zon, i Flora Linneas Katalog står det 1.5 m, nästan taggfria grenar. Den kommer från " Leander serien " som är robusta. Min är nog 1.20 det räcker bra. Den ska du köpa Kerstin biggrin.gif

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          stina
          Inlägg 07-08-2006, 06:53
          Länk hit: #6

Medlem

Åh vad glad jag blir - nu vet jag vad jag ska planera i vinter! rolleyes.gif Har grävt så mycket i år så nu orkar jag inte fixa till fler rabatter den här säsongen. Men himla kul att ha något att grunna på i vintermörkret! rolleyes.gif

Tomten ska enligt kartorna ligga i zon 3, men är himla varm, med mycket stora stenar och helt skyddat söderläge så det borde ju gå bra. Dessutom är "engelskarosrabatten" planerad till den absolut mest skyddade delen.

Blombladen ser ut som silkespapper.... Har tänkt mig en rabatt med kanske 4 olika sorter - 3 av varje som sagt (satta ihop). Nästan hela mina andra rosplanteringar (som den här blir en fortsättning av) går i rosa-vitt så jag tror jag fortsätter med det. Kanske 3 röda, 3 mörkrosa, 3 ljusrosa och 3 vita....

Jag har hört att Flora linnea levererar så himla sent på hösten så att många får problem. Någon som gjort vårleveranser och som vet hur det funkar då? Är det pytteplantor som kommer? Dom har ju sånt himla sortiment....

/Stina

Citera
          amaira
          Inlägg 07-08-2006, 07:20
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Jag bor i Stockholmstrakten, och har haft de engelska rosorna Golden Celebration och Pat Austin i kanske 5 år, utan några som helst problem! Jag "sköter dem" inte ens biggrin.gif ohmy.gif Vill inte ha "krävande" växter. Så; kan jag kan du! smile.gif

Golden celebration är min absolut klara favorit bland rosor!!! Den är vacker och den har en doft som berusar mig totalt wub.gif . Ja, det är nog min klara favorit i hela trädgården (tillsammans med den gula höga kungsliljan).

Den är också så mjuk, så "sval och len" på något vis, så jag bara äääälskar att gå omkring med en Golden celebration upptryckt i näsan wub.gif .

Pat Austin är underbart vacker - men har inte alls samma doft. Pats "styrka" ligger i de ljuvliga ståndarna och färgskiftningarna i bladens inre del, vilket inte syns på Kerstins foto.

Här är ett foto från mig, jag sätter in det i en länk, och "varnar för mus". Det är min fina Aura som poserar på sommarbricka, där Pat Austin är rosen.
          sommarbricka

Jag älskar gult och orange. Du ville ha rött och rosa och vitt. Välj du lungt ut dina favoriter - glöm inte doften wub.gif - jag tycker de är både härdiga och lättskötta!

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          stina
          Inlägg 07-08-2006, 07:43
          Länk hit: #8

Medlem

Tack för svar och underbar bild!

Golden celebration var verkligen också fin. Det är bara det att jag är så "färg-feg" och är livrädd att det ska skära sig mot mina övriga rosa-vita rosor.... Jag tycker liksom om när färgerna "böljar" och när det inte finns någon skarp kant där rosfärgerna börjar och slutar - i alla fall om dom står i närheten av varandra. Hmmmm, svårt att förklara....

Iofs har jag läst i Flora Linneas katalog att man kan blanda alla engelska rosor med varandra utan att det skär sig, men men.... Kanske vore kul att byta färgställning där också, det är ju i slutet av min med mina mått mätt stora rosslänt....

Grunnar....

Citera
          fruberglund
          Inlägg 07-08-2006, 09:10
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Jaha, en till lagd till favoritlistan (Golden Celebration). Jag älskar också gult precis som du Amaira smile.gif

Usch, känner att jag faller längre och längre ner i rosträsket...just nu är det engelska rosor efter att jag gjort bekantskap med den underbara Graham Thomas smile.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          stina
          Inlägg 07-08-2006, 09:14
          Länk hit: #10

Medlem

Den ena skönheten efter den andra. Gåshud! ohmy.gif rolleyes.gif

Citera
          mulle
          Inlägg 07-08-2006, 09:51
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Hyperventilerar av förtjusning...
          Mulle

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 05:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon