Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fjärilsbuske?, Vad passar till?
          piffikrydda
          Inlägg 21-05-2003, 12:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 1 475

Fick en lila fjärilsbuske häromdagen och tänkte ha den mitt på en södergavel. Där blir lite skuggat av äppleträd som står mittemot, så solen står inte på hela tiden. Tänkte ha lite sten runt och gräs. Vad kan man ha för växter till den? Tänkte inte ha någon stor rabatt utan bara något litet, mellan stenarna. Funderar på att köpa två vita fjärilsbuskar och sätta en bit ifrån, men vill ha något mer, kanske något lågt. Förslag? unsure.gif

--------------------
          Piffikrydda i Skåne

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 8)
          Kerstin i Malmö
          Inlägg 21-05-2003, 12:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 200
          Medlem nr: 120

Jag kan ju bara berätta hur jag har det.

Jag har en vit och en blå fjärilsbuske. Mellan dem massor av iris, violettblå, som är på väg att blomma nu... Bakom irisarna, mellan buskarna, har jag en armeringsjärnshistoria med en blå klematis som ska blomma både vår och sensommar har jag för mig. Ett stort buxbomsklot, där det kom pärlhyacint i våras och vintergröna som marktäckare finns också intill. Ja, där är riktigt mysigt för det är ena sidan av en cirkelrund uteplats! Mysigt att sitta där och fika och titta på fjärilar...

Sedan har jag en lila i en annan rabatt, där är inte riktigt klart än men där finns funkia, akeleja samt mängder med röd solhatt. Hade ett kungsljus samt digitalis där i fjor också.

Kerstin

Citera
          piffikrydda
          Inlägg 21-05-2003, 13:04
          Länk hit: #3

Medlem

Låter jätte fint! Kanske ska ha lite mer växter där. Ska kolla lite på de växtförslagen du hade. Älskar perenner, funkior, rosor, Rhododendron, mm. Så vi tänkte att på den väggen behöver vi kanske inte så mycket. Men jag blev sugen när jag läste ditt svar. Har du inte någon bild på det???? Skulle hemskt gärna vilja se det.

--------------------
          Piffikrydda i Skåne

Citera
          Kerstin i Malmö
          Inlägg 21-05-2003, 13:11
          Länk hit: #4

Medlem

Nej tyvärr är jag kameralös sedan inbrott i höstas... väntar på skatteåterbäringen. Dock har jag funderat på att låna mannens telefon med inbyggd kamera. Blir inte världens bästa bilder men ändå... Får se om jag hinner i kväll, nu är ju inte fjärilsbuskarna så stora men det kan man ju tänka sig..

Kerstin

Citera
          Almdalen
          Inlägg 21-05-2003, 14:44
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 766
          Medlem nr: 108

Visst är de underbara fjärilsbuskarna jag har en vit och en blå. Den vita står i en rabatt med vit ölandstok, vita rosor , japansk magnolia, funkia, vita tulpaner, anemoner, vita hyacinter och vita doftliljor. Jag försöker hålla rabatten helt i vitt och den skall helst blomma hela sommaren.
          Den blå står tillsammans med jättedaggkåpa, forsytia ginst och gulbenved.
          Kanske kan detta inspirera.
          wub.gif
          Ingegerd

Citera
          Nutten
          Inlägg 21-05-2003, 15:16
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 849
          Medlem nr: 1 090

Det är jättefint att ha kantnepeta till Buddleja!! Skyar av lila...lavendel är inte heller så tokigt!

Finns nävor som trivs torrt och soligt också, sådan typ skulle också passa!

--------------------
          Hortikulturella hälsningar,
          Elisabeth

Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 22-05-2003, 07:33
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem nr: 35

Gillar ni verkligen era vita budlejor? Min ser supertråkig ut när den börjar vissna. Det bruna kolvarna syns så tydligt i den vita busken, bland de mörklila syns det inte als. Eller klipper ni av alteftersom? Så flitig är inte jag. Den vita är förvisad till ett avlägset hörn där den gör fjärilsnytta tillsammans med brännässlorna.

--------------------
          Lev väl, Louise

Citera
          Kerstin i Malmö
          Inlägg 22-05-2003, 10:04
          Länk hit: #8

Medlem

Den vita är så pampig! Och jo, jag klipper av dom bruna kolvarna...

Den blå jag har har mycket mindre men fler kolvar, är också annorlunda i växtsättet, mer sirlig. Jag klipper den också liksom min lila.

Kerstin

Citera
          piffikrydda
          Inlägg 22-05-2003, 10:13
          Länk hit: #9

Medlem

Tack för alla svar! Tror det lutar emot att ha den lila fjärilsbusken, köpa två vita och/eller kantnepeta och lavendel. Eftersom att vita fjärilsbuskar är så fina när de blommar får det nog bli sådana trots att de är lite tråkiga när de vissnar. När vi köpte huset var där kantnepeta, men de var jätte stora och var inte alls fina, så de har vi slängt. Dock är där några små kvar som vi kan behålla. Lavendel har vi en stor buske på framsidan, så den kan man ju dela.

Sen lägger vi stenar runt om, så blir det ingen rabatt. Man kan ju sätta lite fina vita och lila nävor bland stenarna också.Min man vill inte ha fler stora rabatter, så det får nog räcka. Men vi blev väldigt sugna på att ha en alldeles vit rabatt någonstans....

--------------------
          Piffikrydda i Skåne

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 22:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon