CITAT (anna_rispan @ 10-08-2006, 21:43)
CITAT (Gurkan @ 10-08-2006, 20:45)
Anna_rispan : En tumregel jag kan bjuda på : lite krydda lite smak, mycket krydda mycket smak.

Hur svårt kan det vara ...

... släng ut måttsats och recept och använd ditt sunda förnuft.
Ja men om jag inte använder mått så vet jag ju inte när det slutar vara lite och det börjar bli mycket!!!! Dessutom vill jag ha perfekt smak inte lite eller mycket.
Nehej du jag ska leta rätt på en krydda-rätt-kurs jag minsann. . .

Men åhhh ...
Perfekt smak, vad är det ? Bara du vet ju vad du och dina smaklökar gillar och bara du vet ju vad som passar i sammanhanget.
Jag lovar dig, det finns ingen annan väg än att prova sig fram, testa olika kombinationer och mängder, det finns inget generellt "exakt recept" på hur mycket krydda du ska ha i.
Det handlar om vilka råvaror kryddan ska kombineras med, vad som skall drickas till, vilka kryddor som ska blandas, tid på dygnet och vilken form dina smaklökar är i just när du vill äta. Och framförallt vad du själv gillar. Och framförallt nr2 vilken kvalitet/koncentration det är på kryddorna.
Hur som helst måste det ju vara bättre att krydda lite än inget alls som du gör nu, om du nu gillar örtkryddor. Och, en rätt blir ju inte bättre/sämre bara för att man har mer/mindre kryddor ... bara lite annorlunda.
Jag håller på och gör en fäskost just nu, i den har jag hackat och sen mortlat EXAKT en full näve med timjan, rosmarin, oregano och salvia ... och jag kan säga att den blir PERFEKT !! Nästa gång blir den helt annorlunda men fortfarande PERFEKT !! Det har jag nämligen bestämt innan.
Så, om man bestämmer sig innan att det ska bli gott och det ska vara kul att laga mat så blir det både gott och kul. Om man förutsätter att man kommer att misslyckas så kommer man bara att sitta och leta fel när man väl äter och känna sig misslyckad. Dessutom får man ångest på köpet och det är inte bra för matsmältningen.
Ursäkta en liten utvikning från ämnet bara ...
EDIT : Nu är osten klar och provsmakad ... PERFEKT kryddad som sagt .... men aldeles för salt ...

... men på ett gott grillat bröd med lite tomatsallad uppepå blir den perfekt ölsnacks imorrn när gästena kommer ....

Blir det inte som man tänkt sig får man ändra lite i planen.