Medlem
Antal inlägg: 22
Medlem nr: 8 264
Jag har fått 2 släp lass med matjord, denna inehåll en del stenar, rötter och annat så därför skulle jag vilja harpa (?) jorden. Finns det att köpa någon bra anordning med nätgaller som man kan använda eller kan man göra en själv på något enkelt och billigt sätt? Beskriving isåfall gärna.
Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483
En grovrensning om det är stora stenar och rötter kan du göra med en armeringsmatta...sen kan man väl köpa en bit nät i olika maskstorlekar beroende på hur finrensat man vill ha och spika fast på en träram..eller en pallkrage..
Medlem
Antal inlägg: 1 699
Medlem nr: 678
Hönsnät med lagom stora hål (finns med hål i olika storlekar) fastspänt på en ram av trä borde inte vara så knepigt att knåpa ihop. Jag har sett bild på nån variant med två stödben så att man kan ställa nätet lutandes i 45 graders vinkel ovanpå skottkärran (som ett halvöppet lutande lock ungefär), så är det bara att skyffla jorden genom nätet så att den hamnar i skottkärran. Lutningen är väl till för att inte den sållade jorden ska nå upp till nätet på en gång, annars kan man lägga nätet som ett lock direkt på skottkärran.
Medlem
Antal inlägg: 556
Medlem nr: 7 452
Färdigt jorsåll finns bland annat att köpa på Jula. Det ser ut att ungefär passa över en skottkärra. Blir stadigare än hönsnätsvarianten. (men med hemmagjord så kan man själv välja hur grovt nätet ska vara)