Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ekomaten - en bluff?
          *Felix matte*
          Inlägg 17-08-2006, 09:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Inte nyttigar, inte bättre för miljön eller djuren...

Politik är väl vad det handlar om wink.gif

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          netaave
          Inlägg 17-08-2006, 10:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Diskussionerna går höga om detta i vårt fikarum idag, jobbar på samma plan som kostservice.

--------------------

Citera
          kristerh
          Inlägg 17-08-2006, 10:51
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Klart djuren har det bättre av att gå ute (som de väl ska få om det är krav wink.gif )
          och det borde vara bättre för naturen att inte få ut en massa gifter wink.gif
          ställer mig undrande till den där undersökningen, spännande fortsättning följer.

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          LadyG
          Inlägg 17-08-2006, 11:10
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Det är KRAVs regler som är underliga, satta av folk som inte kan något om djurhållning. Att KRAVs regler faktiskt innebär att djuren plågas tycker jag är för djä***gt!

Att sen grönsakerna innehåller undefär samma mängd gift oavsett om det är KRAV-odlat eller ej misstänkte jag redan (gifter finns överallt, hur ska man skunna skydda odlingarna från bilavgaser m.m.?). Vanligt odlade grönsaker ungefär 40% billigare, och inte alls sämre än KRAV-odlat.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          birgitek
          Inlägg 17-08-2006, 11:41
          Länk hit: #5

Gäster

Jomen det har jag vetat länge. Det är så pass dyrt att få använda sig av Krav-, Svanen- och andra miljömärkningar att det inte blir de bästa producenterna som köper rättigheten till märkning.Det här vet jag eftersom jag har arbetat med just detta, dock inom tillverkningsindustri inte livsmedel.
          Sen är det så att handelsgödsel är lättare att dosera rätt och därför faktiskt ger mindre läckage till våra vattendrag än naturgödsel.
          Birgit Ek

Citera
          Pirum
          Inlägg 17-08-2006, 16:09
          Länk hit: #6

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Aftonbladet har länge kört en kampanj mot KRAV-märkt mat, åtminstone är det så jag upplevt bland annat Karin Ahlborgs tidigare artiklar i ämnet.

Artikeln är dessutom underlig; dels jämför man svenska besprutade produkter med importerade ekologiska, dels visar ju artikeln att det ekologiska ÄR bättre, fast dyrare.

"Resultatet visade att den svenskodlade moroten innehöll rester av iprodion, ett kemiskt bekämpningsmedel mot svampangrepp som är klassat som miljöfarligt och hälsoskadligt."

Vill Aftonbladets Karin Ahlborg ge denna morot till sina barn/barnbarn (vet ej om hon har, bara som exempel), eller vill hon hellre ge den ekologiska moroten? Att nivåerna ligger under gränsvärdet må vara sant, men bäst är väl att maten inte innehåller gifter alls.

KRAV måste för övrigt anpassa sig efter EUs regler, som är aningen konstiga. Dessa regler kräver väl att sjuka djur inte får behandlas med penicillin, utan ska behandlas med örtmedicin etc först. Fast KRAV har väl dispens från det...tror jag.

Jag äter inte ekologisk mat främst av nyttighet, jag tror inte ekologiska produkter är speciellt mycket nyttigare. Visst, det finns mer omega-3 i mjölk från kor som gått ute och käkat gräs än från kor som fått kraftfoder i ladugården. Och visst, dagens frukter innehåller mindre näringsämnen och mer vatten än förut, då de sannolikt drivits för hårt. Och ekologiska produkter har ofta bättre innehållsförteckning och färre okända eller skadliga ingredienser.
          Men huvudargumentet att köpa ekologiskt för mig är att jag tror det gynnar miljön och det öppna landskapet, samt i viss mån djuren.

Ekologiska produkter är f.ö inte speciellt mycket dyrare, de kräver lite mer areal per kg produkt, men, vi lägger ju en massa jordbruksmark i träda ändå så...om handeln i större omfattning börjar med kronpåslag istället för procentpåslag (och ännu värre) så skulle ekologiska produkter kunna konkurrera med förgiftade produkter även prismässigt.

Som exempel på tokigheter : Igår konstaterades att bönderna nog behöver ha 25 öre mer per kilo potatis, för att kompensera årets lägre skörd pga torka etc. Någon som vet hur mycket dyrare potatisen tros bli i affären? 2kr dyrare per kilo. Till skillnad från bonden som fått lägre skörd passar handeln istället på att trissa upp marginalerna. På liknande sätt överprissätts ekologiska produkter ofta. Jag brukar försöka köpa Rättvisemärkta bananer, eftersom jag tycker de smakar godare samt att jag föredrar bananer som inte besprutats av barn med en näsduk framför munnen. Men de kostar 12kr mer per kilo, skulle inte tro de kostar så mycket mer att producera...

Neh, orkar inte skriva mer, måste äta, men, återkommer nog i ämnet smile.gif

--------------------
          zon2.5

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 17-08-2006, 16:23
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

CITAT (kristerh @ 17-08-2006, 11:51)
          Klart djuren har det bättre av att gå ute (som de väl ska få om det är krav wink.gif )
          och det borde vara bättre för naturen att inte få ut en massa gifter wink.gif
          ställer mig undrande till den där undersökningen, spännande fortsättning följer.

Tror du verkligen att det är bara "KRAV-djur" som får gå ute laugh.gif För övrigt bekräftar artikeln bara vad jag alltid trott wub.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 17-08-2006, 21:48
          Länk hit: #8

Medlem

De stackars djuren får ingen förebyggande behandling mot t ex parasiter. Hur plågsamt är det, tror ni, när de drabbas av diverse sjukdomar och parasiter som skulle varit så enkla att hålla borta?

Dessutom är KRAV ingen garanti att det inte finns gifter i maten (Karragenan har i flera undersökningar visat sig kunna orsaka bland annat cancer och fosterskador men i Sverige är ämnet godkänt och finns med på KRAV:s positiva lista) eller att det skulle vara bättre för miljön, precis som Brigit säger är det lättare att dosera konstgödsel än naturgödsel.

http://www.analyskritik.press.se/Miljo/eko...sk%20odling.htm

Nej, jag håller med Snöflinga och Birgitek.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Bee
          Inlägg 17-08-2006, 21:57
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Jag tror inte på Aftonbladet. Jag håller med om vad Marit Paulsson sa för många år sen: vi skall inte behöva ha Eko- eller Krav-odlad mat. ALL mat skall vara hälsosam.

Jag köper inte varken Krav- eller Eko-mat. Men jag fick mig en tankeställare som hette duga när jag läste Svenska Dagbladets artikelserie om maten. Vet inte om den fortfarande finns tillgänglig på nätet (det var ett par veckor sen) men kolla där. Det är inte samma syn som Aftonbladet har.

Lustigt förresten att Aftonbladet och Svd har så diametralt olika syn på detta, dom ägs ju av samma bolag. Vart vill dom komma?

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          LadyG
          Inlägg 17-08-2006, 22:00
          Länk hit: #10

Medlem

Det är därför jag inte läser deras artiklar i ämnet, utan andra källor. smile.gif

Länken jag la in innan är f ö betydligt äldre än Aftonblaskans påfund, de har inte "hittat på något nytt". De råkar bara rapa fakta som funnits på banan länge.

--------------------

Citera
          Bee
          Inlägg 17-08-2006, 22:08
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Ja, då är nog SvDs bidrag färskare.
          Dom har undersökt hur djur- (läs Ko))fodret är beskaffat tex. En kossa uppfödd på naturlig vall (det är eko- eller kravuppfödda kossor) har högre omega3-innehåll i köttet än de som fått vanligt kraftfoder Dom har bara omega 6. Man behöver ha båda sorterna i sig för att må bra.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          LadyG
          Inlägg 17-08-2006, 22:26
          Länk hit: #12

Medlem

Men det är ju inte heller något nytt? ohmy.gif

Undrar om medierna har nyhetstorka på sistone, eller om det beror på att det är valår så det ska fläskas lite också?

Vi får väl se vad politikerna kommer med, i dagarna.

Något 'paket' eller 'handlingsplan' antar jag. tongue.gif

--------------------

Citera
          Pirum
          Inlägg 18-08-2006, 04:12
          Länk hit: #13

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (LadyG @ 17-08-2006, 22:48)
          det lättare att dosera konstgödsel än naturgödsel.

Å andra sidan behöver man dosera konstgödsel noggrannare. Dessutom ska konstgödsel framställas på något sätt. I dagsläget tillverkas den väl mestadels från fossil olja, i framtiden kanske man kan göra 'konstgödsel' från, tja, vegetabilier, vem vet. Eller, det KAN man såklart redan, men det är väl inte lika lönsamt.

Om vi vidgar horisonterna lite så kanske inte det svenska giftjordbruket är så illa, i ett internationellt perspektiv. Kanske det inte är så farligt att potatis eller äpplen duschas ett (halv-)dussin gånger per år i lite gift. Men går vi ut på den internationella arenan handlar det om liv och död. Tusentals människor dör som direkt följd av besprutning med bekämpningsmedel. Varje år. (källa är nån bok från en kurs jag läste, har inte exakt titel här) Hur många som dör eller skadas indirekt vet jag inte. När vi går omkring i sköna bomullströjor eller äter den där fläckfria bananen så ägnar vi kanske inte många tankar åt personerna som sprutat ut det där giftet, ofta utan tillräcklig information, utbildning eller skyddsutrustning. Vill vi att bananerna som säljs i butiken ska besprutas av barn?

Vill inte moralisera smile.gif Har säkert många synder på mitt samvete själv...ibland känner man ju att man borde flytta ut i skogen och äta blott rovor och potäter av hänsyn till världen, men jag tycker det är så trist när Aftonbladet (i mina ögon) gör en populistisk 'granskning' av KRAV och ekologisk mat, när det finns så mycket mer i ämnet de hade kunnat skriva.

Aftonbladet saknar exempelvis en fast miljösektion. Bara det är ju fantastiskt enormt förvånande anmärkningsvärt. Jan Danielsson brukade väl skriva lite grand någon gång i veckan, men, det var väl på 1990-talet när "miljön" fortfarande ansågs populär. Sen rationaliserades hans sida bort till förmån för mer skvaller. Till Aftonbladets försvar får väl sägas att ungefär alla andra svenska dagstidningar har lika usel miljöjournalistik. Det är en sak att RAPPORTERA om vad ANDRA skriver i miljöfrågor, det brukar svenska media ofta klara av, men att SJÄLVA orka TA REDA på saker, KONTINUERLIGT, nja, då krävs mer.

Ännu ett tillägg : Jag tycker att Karin Ahlborg tillhör de bästa journalisterna på Aftonbladet, utom just i fallet med ekologisk mat där vi tydligen länge haft skilda åsikter. Men annars skriver hon bra, och gör vettiga och angelägna undersökningar och beskrivningar av matbranschen.

--------------------
          zon2.5

Citera
          KURT
          Inlägg 18-08-2006, 05:49
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Pirum @ 18-08-2006, 05:12)
          Ännu ett tillägg : Jag tycker att Karin Ahlborg tillhör de bästa journalisterna på Aftonbladet, utom just i fallet med ekologisk mat där vi tydligen länge haft skilda åsikter. Men annars skriver hon bra, och gör vettiga och angelägna undersökningar och beskrivningar av matbranschen.

Jag tycker att det mesta hon skriver håller mycket undermålig klass. De har ALDRIG producerat någon undersökning som håller någon klass, det har endast SR, SVT, TV¤och morgontidningarna gjort. De få jämförelser de gör är pinsamt dåliga. När journalister skriver åsikter så borde de klart deklarera det, t ex som annons.

Citera
          kristerh
          Inlägg 18-08-2006, 11:10
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Snöflinga @ 17-08-2006, 17:23)
          Tror du verkligen att det är bara "KRAV-djur" som får gå ute laugh.gif För övrigt bekräftar artikeln bara vad jag alltid trott wub.gif

iofs inte, men det är väl ett krav av krav.... man har ju läst om kossor som står inne året runt, hemskt, utanför norrtälje har jag sett några kossor sommhar det bra, de har tom egen sandstrand, när det är varmt ute står de till magen ute i vattnet, annars ligger de på stranden o myser, ser jätteskönt ut ett riktigt koliv som man skulle vilja att de kan ha det.

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Tesa
          Inlägg 18-08-2006, 11:29
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Pust...jag drar det igen då...ALLA kor i Sverige ska gå ute minst 3 månader om året...det är det lag på...
          Kravkossor står i lagård de med på vintern..skillnaden tror jag är att i uppbundna besättnigar så måste de ut och motioneras en kvart 2 ggr i veckan..
          Kravkossor äter både spannmål och kraftföder men dessa produkter måste innehålla enbart kravodlade ingredienser...men jag tror faktiskt att en viss % får vara konventionellt odlat också...

Vi är konventionella bönder själva men ligger numera ganska nära KRAV men har inte lust att ha en massa kontrollanter springande här som skall syna allt vi gör så man tar liksom inte steget fullt ut..har inte lust att bli mer livegen är man redan är..
          Men jag tror på idén...men den är väl lite fel utformad...och sen måste det till en förändring i huvvet på folk för att det skall gå att genomföra..och det inte bara på bönderna..
          ALLA måste helt enkelt inse att miljön är det viktigaste vi har och sätta den i första rummet..

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          LadyG
          Inlägg 18-08-2006, 11:41
          Länk hit: #17

Medlem

Intressant! Kul med 'inside information' smile.gif

Den här frågan stöttes och blöttes förra valet också, men jag betvivlar att någon förändring skedde? Tesa, du jobbar nära de frågorna, har du sett någon förändring de senatse tre åren?

--------------------

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 18-08-2006, 11:47
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Jag handlar fortfarande ekologiskt när jag kan /har råd ( många ekoprodukter är fortfarande löjligt mycket dyrare), eftersom jag litar på de producenter som tar fram dessa varor.

Inte deras fel om regelverket tillåter mysko hantering av kött eller växter.

--------------------

Citera
          kristerh
          Inlägg 18-08-2006, 12:06
          Länk hit: #19

Medlem

Jag såg en prisjämförelse om ekomat och på den var faktiskt coop konsum billigast wink.gif på ekomat ...men billigt är det fortfarande inte

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Tesa
          Inlägg 18-08-2006, 12:18
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

CITAT (LadyG @ 18-08-2006, 12:41)
          Intressant! Kul med 'inside information' smile.gif

Den här frågan stöttes och blöttes förra valet också, men jag betvivlar att någon förändring skedde? Tesa, du jobbar nära de frågorna, har du sett någon förändring de senatse tre åren?

..vet inte om jag sett nån förändring just när det gäller KRAV...mer än att man hör att folk inte tar det på allvar...
          Det är som nån religion känns det som ibland...att det viktigaste är att tro..
          Sen bryr man sig inte så mycket om att det diskuteras att miljövinsten i ena änden äts upp i den andra och att det läcker mer kväve från ekoodlat än från konventionellt..
          Jag tycker nog att det liksom stelnat i sina former...egentligen borde det ju anpassas när man kommer med nya rön så att det hela tiden är det bästa för miljön...
          Fast å andra sidan skulle ingen orka med det för nya rön kommer ju hela tiden rolleyes.gif

Var jag däremot ser en stor förändring är i bondekåren i allmänhet...bönder är trötta idag..och de blir bara färre och färre..
          Det ställs allt mer krav och kostnaderna ökar hela tiden men vi får bara allt sämre betalt för våra produkter...alltså måste man effektivisera...hela tiden...för vi är längst ner i näringskedjan och vi har inga under oss som får ta stöten..
          Och visst kan man effektivisera men bara till en viss gräns...sen går allt på rost och röta och nånstans blir det brister..
          Och de som drabbas då är nog djuren till sist som får mindre omsorg för att tiden inte räcker till..
          Men djurbönder är ett envist släkte som i de allra flesta fall månar mer om djurens hälsa än om sin egen så än så länge är det nog fler bönder än djur som far illa..
          På nåt vis så är ju utvecklingen på väg åt helt fel håll...det var ju meningen att både djur och miljö skulle få det bättre...eller..
          Men det kostar ju pengar...
          Jag tror inte heller att det spelar så stor roll vad det snackas om i valrörelsen...det måste som sagt ändras i inställningen hos alla..i folksjälen...Mat som produceras på bästa möjliga sätt kommer att kosta mer...så mat måste bli viktigt igen! Nu är det för många ett nödvändigt ont bara..
          Så heja på ni som köper KRAV...tanken är god iallafall och det är ett steg på vägen!

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 13:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon