Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Höjd på Katsura i zon 4?
          katjoh
          Inlägg 21-08-2006, 07:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem nr: 3 547

Jag har råkat gå och köpa en katsura lite oplanerat. (Halva priset, då kan sånt hända.) Den har tre stammar ända nerifrån och får gärna fortsätta växa som ett buskträd.
          Skulle vilja plantera den på framsidan av huset. Det är ca 5 m mellan huset och gatan och trädet skulle planteras ca 3 m från huset och även fungera lite som insynsskydd framför ett sovrumsfönster. Men jag är osäker på hur stor en Katsura egentligen kan tänkas bli i zon 4, österläge har sol från tidig morgon fram till ca 14 på sommaren. Det är ju lite oskyddat läge pga gatan som kan bli lite kalldrag faktiskt.
          Informationen i plantskolan sa att den blir ca 4 m hög, på etiketten på plantan stod det ca 6-7 meter och när man läser på olika ställen på nätet kan det stå upp till 20 meter. Om den ska planteras där jag tänker mig vill jag ju inte att den blir mer än ca 5 meter.

Jag är tacksam för respons från er som har Katsura i inte de allra mildaste klimaten, hur de utvecklats.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 3)
          thomaswahlqvist
          Inlägg 21-08-2006, 08:19
          Länk hit: #2

Gäster

Katsura har länge varit mitt favoritträd tills häromdagen.
          Jag var och besökte en riktigt fullvuxen trädgård, skulle nästan kalla det parkanläggning.
          Ägaren har en Magnoliaskog och skogspartier bestående av fina träd och buskar, en riktig samlarträdgård.
          Vi diskuterade det fullvuxna materialet och behov av viss utrensning i fullvuxna trädgårdar.
          Jag nämnde stollt mina framgångar med att ta ner 2 stora björkar, skönt att bli av med dessa törstiga monster som skickar ut en rot till allt fuktigt i dess närhet.
          Fick då höra att Katsura var lika törstig och vattenkonkurerande som björken, vi tittade under hans katsura och konstaterade att inget ville växa i dess närhet, den förövrigt fuktiga tomten var torr och eländig just under detta träd.
          Bevattning hjälper inte, ägaren hadde fri tillgång på vatten genom pumpsystem från den intilliggande ån, katsuran tat allt i sin närhet.

Och jag som verkligen hadde stora förhoppningar om min Katsura.

Det vore kul att höra vad andra trädintresserade på forumet tycker om Katsurans dominans när det gäller vatten och näring.

Citera
          katjoh
          Inlägg 21-08-2006, 18:01
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem nr: 3 547

Puttar upp mitt inlägg. Jag tar tacksamt emot allas erfarenheter av hur en katsura kan tänkas bete sig i mitt läge. Med tanke på att den vill ha fuktig jord och det är det ju inte direkt där jag skulle vilja sätta den så begränsar det kanske hur fort och mycket den växer. Även om jag gräver en rejäl planteringsyta och blandar i kompost och torv i den befintliga lite leriga jorden blir det ju inte samma som en naturligt fuktig växtplats.
          För övrigt så är jag lite sur på borsan som kom förbi när jag ställt trädet på försök på sin plats och undrade om jag gått och köpt en asp. Nu tycker jag också att den lite liknar ett aspsly! Men den växer väl till sig.

Citera
          mulle
          Inlägg 22-08-2006, 08:23
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Jag har en katsura som hittills inte har förorsakat mig några problem.
          Den står bland andra buskar (Prydnadssyren, trädgårdsprakttry, smällspirea 'Diabolo' och daphne) och med perenner ( Hosta 'halcyon', rosenplister, hasselört, heuchera 'Palace purple' och 'ajuga reptans 'Burgundy glow') kring fötterna. Trots årets extrema torka har inte växterna i just det hörnet lidit, kanske för att där är rätt skuggigt.
          Katsuran är planterad för fyra år sedan och är nu ca fem meter hög.
          Jag är mycket förtjust i det trädet!
          Mulle

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 07:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon