Katsura har länge varit mitt favoritträd tills häromdagen. Jag var och besökte en riktigt fullvuxen trädgård, skulle nästan kalla det parkanläggning. Ägaren har en Magnoliaskog och skogspartier bestående av fina träd och buskar, en riktig samlarträdgård. Vi diskuterade det fullvuxna materialet och behov av viss utrensning i fullvuxna trädgårdar. Jag nämnde stollt mina framgångar med att ta ner 2 stora björkar, skönt att bli av med dessa törstiga monster som skickar ut en rot till allt fuktigt i dess närhet. Fick då höra att Katsura var lika törstig och vattenkonkurerande som björken, vi tittade under hans katsura och konstaterade att inget ville växa i dess närhet, den förövrigt fuktiga tomten var torr och eländig just under detta träd. Bevattning hjälper inte, ägaren hadde fri tillgång på vatten genom pumpsystem från den intilliggande ån, katsuran tat allt i sin närhet.
Och jag som verkligen hadde stora förhoppningar om min Katsura.
Det vore kul att höra vad andra trädintresserade på forumet tycker om Katsurans dominans när det gäller vatten och näring.
|