|
Blommor och katter,hur göra? |
|
|
|
24-08-2006, 09:41
|

Medlem
Antal inlägg: 310
Medlem nr: 8 387

|
Min mamma har flera katter och hade en gång i tiden en himla massa fina blommor..... Katterna äter upp blommorna! Vad ska man göra för att få ha sina blommor ifred? Fyspray funkar inte på hennes katter....Finns det nåt annat sätt som är effektivt men ändå skonsamt mot både blommorna och omgivningen? Tack på förhand.
--------------------
Kram Scorpan
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
24-08-2006, 09:48
|

Medlem
Antal inlägg: 2 177
Medlem nr: 6 191

|
Det bästa trixet härhemma, var att ha en ampellilja som bara är katternas. Den är ful som stryk av alla gånger de käkat på den, men får de bara äta på den, så bryr de sig inte om någon av de andra blommorna. Vet inte om det kan hjälpa din mamma med?
--------------------
"Det är roligare att vara glad!" /Alexander Hoffman
|
|
|
|
|
24-08-2006, 10:05
|

Medlem
Antal inlägg: 310
Medlem nr: 8 387

|
Tack för tipset,ska ge henne det. bara hoppas det fungerar.....fast jag själv har ju mina tvivel då hennes katter inte är som andra *S* Ha en underbar dag.
--------------------
Kram Scorpan
|
|
|
|
|
24-08-2006, 11:47
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
jag vet inte om jag hadde haft hjärta till att gekatter en hel ampellija den är ju med ett liv .
prova lägga peppar i krukorna plus vitlöksklyftor . sen kna man jju så specila krukor med kattgräss som dom kna ha
|
|
|
|
|
24-08-2006, 19:41
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Jag har säker fem olika ampelliljor och en kruka kattgräs de kan ge sig på, men katterna ger sig på blommorna emellanåt ändå. Det är kanske värt ett frösk iallafall? Jag tror de gör det på pin kiv, de små liven
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
25-08-2006, 09:06
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
Var det inte cirtuslukt katter ogillade??? Kan man inte spraya lite citronsaft över dom?? Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
25-08-2006, 09:20
|

Medlem
Antal inlägg: 1 475
Medlem nr: 7 256

|
Mina katter går bara på vissa blommor, och när jag har kattgräs och/eller kattmynta hemma så låter de det andra vara. Ställ de blommor du är extra rädd om på högtalare eller liknande, där katterna inte kan komma åt att hoppa upp och sitta bredvid. Eller häng upp dem amplar!
--------------------
God odlingslycka! Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
25-08-2006, 15:18
|
Gäster

|
CITAT (flaxss @ 24-08-2006, 12:47) jag vet inte om jag hadde haft hjärta till att gekatter en hel ampellija den är ju med ett liv . Flaxss, är du animalian? Om man inte får äta växter, vad ska man då äta? Olle
|
|
|
|
|
25-08-2006, 21:26
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
Blanda tabasco och vatten och spraya på de växter som är förbjudna. Eller gör som jag, välj bara växter som katterna låter bli, rosengeranier är min favorit
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
25-08-2006, 21:39
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Jag la aluminiumfolie mellan blomkrukorna... katter går inte på den. Långt efter det folien var borttagen testade jag att lyfta upp katten på blombänken... hon hoppade snabbt ner... mindes folien.
|
|
|
|
|
25-08-2006, 21:50
|
Medlem
Antal inlägg: 3
Medlem nr: 8 304

|
Enligt min mening ska man inte ha katt om man är rädd om sina växter. Katter gillar att sitta i fönsterkarmen o titta ut o smaska på lite blommor speciellt om dom är innekatter.
Låt katten njuta av livet, ni kan väl köpa nya växter!!
Mjau från Måns
|
|
|
|
|
26-08-2006, 19:32
|
Medlem
Antal inlägg: 89
Medlem nr: 8 429

|
Tänkte svara sista inlägget först. Så för dig är det fritt fram att katten får äta av dina blommor? eller alt. ingen katt! Varför ska man ge till katten en egen blomma? då den är slut så går den ju på nästa fräscha, det tycker jag låter som att uppmuntra katten till att äta. Mina katter äter på blommor med smala blad samt fredskalla. Katt-tjejen för att rensa magen på hårbollar och fräsen för att *jäklas* med mig, han vet nämligen hur han ska göra för att hela tiden få uppmärksamhet, han väntar på att jag ska komma med "knäppen" på nosen som han vet jag aldrig hinner med Nu tog jag till mig rådet om folie och har lagt det på bordet där han liksom har lättast att käka gröna saftiga blad, men ännu idag har han inte varit där. Så jag tackar för det tipset som lämnats här inne hos scorpan och hoppas han fortsätter med att hålla sig på mattan  Kan tillägga att han vet då han gör rackartyg för bryr jag mig inte så lägger han blad i min säng för att jag ska se hur det går då jag inte är uppmärksam på han
--------------------
Min stund = helig. 
|
|
|
|
|
26-08-2006, 22:41
|

Medlem

|
En tanke, när jag läser om katt-killen, är att han kanske vill ha leksaker? Han verkar ha för mycket fritid  Skämt å sido, han kanske skulle uppskatta en egen blomma (häll kattmynta på den om han ignorerar den) och spreja fy-spray där han inte får vara. Fy-spray finns i välsorterade djurbutiker. Lycka till med katterna och blommorna  "Live long and prosper."
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
26-08-2006, 23:16
|
Medlem

|
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 25-08-2006, 16:18) CITAT (flaxss @ 24-08-2006, 12:47) jag vet inte om jag hadde haft hjärta till att gekatter en hel ampellija den är ju med ett liv . Flaxss, är du animalian? Om man inte får äta växter, vad ska man då äta? Olle vilka skämntare det finns , bara för det är en ampellija så är den mindre värd, tror väl knappast du hadde get katterna en plam på en meter att leka i om det skulle vara så men en ampellija går bra för dne är billig å lättskött å finns överallt . men se sån är inte jag alla växter från en katus till en stor fikus är lika värda och försöker ta hand om dom på bästaa sätt . men det emd att äta växter är ju inte samma sak var ser du dom personerna som äter krukväxter va det i afrika du såg det där dom käkar krukväxter . det vi äter i *växtväg* odlar vi upp för snabb konsumenattion *elelr hur det stavas* och sen äter upp . frukter å grönsaker därimot skadar inte plantan
|
|
|
|
|
27-08-2006, 08:27
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 27-08-2006, 01:16) men se sån är inte jag alla växter från en katus till en stor fikus är lika värda och försöker ta hand om dom på bästaa sätt . Du har ett gott hjärta
--------------------
|
|
|
|
|
27-08-2006, 08:49
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 27-08-2006, 00:16) CITAT (Lars-Olof Arvids @ 25-08-2006, 16:18) CITAT (flaxss @ 24-08-2006, 12:47) jag vet inte om jag hadde haft hjärta till att gekatter en hel ampellija den är ju med ett liv . Flaxss, är du animalian? Om man inte får äta växter, vad ska man då äta? Olle vilka skämntare det finns , bara för det är en ampellija så är den mindre värd, tror väl knappast du hadde get katterna en plam på en meter att leka i om det skulle vara så men en ampellija går bra för dne är billig å lättskött å finns överallt . Haha, ja, vilka skämtare det finns! En tuva kattgräs då, är inte det liv? Och varför är krukväxter mer värda än andra växter?
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
27-08-2006, 10:05
|
Medlem
Antal inlägg: 509
Medlem nr: 6 855

|
CITAT (Whiskuchi @ 27-08-2006, 09:49) CITAT (flaxss @ 27-08-2006, 00:16) CITAT (Lars-Olof Arvids @ 25-08-2006, 16:18) CITAT (flaxss @ 24-08-2006, 12:47) jag vet inte om jag hadde haft hjärta till att gekatter en hel ampellija den är ju med ett liv . Flaxss, är du animalian? Om man inte får äta växter, vad ska man då äta? Olle vilka skämntare det finns , bara för det är en ampellija så är den mindre värd, tror väl knappast du hadde get katterna en plam på en meter att leka i om det skulle vara så men en ampellija går bra för dne är billig å lättskött å finns överallt . Haha, ja, vilka skämtare det finns! En tuva kattgräs då, är inte det liv? Och varför är krukväxter mer värda än andra växter? Skulle också påpeka det där med kattgräset, tyckte du var lite tvesidig i din argumentation.
|
|
|
|
|
27-08-2006, 13:23
|
Medlem
Antal inlägg: 14
Medlem nr: 8 487

|
Det där med folien verkar som ett intressant tips faktiskt. Mina två katter älskar att sitta i fönster och titta och tuggar på vissa blommor, men sedan jag började ställa fullt med blommor i varje fönster har de gett upp. De ryms helt enkelt inte, och eftersom jag älskar växter så gör det ju inget att det är fullt av dom överallt! Det ser ju dessutom trevligare ut än att ha fullt med folie överallt... Så nu får jag ha allt förutom tulpaner i fred. Äldsta katten kan inte motstå tulpaner. Fysprej fungerar aldrig heller.. jag har testat två sorter och det första mina katter gjorde var att riva ner två blomkrukor så det fick snarare motsatt effek  En varning dock, mina katter älskar alla växter som är giftiga för dom så skippa julstjärnor och prickblad.
|
|
|
|
|
27-08-2006, 14:59
|
Medlem

|
CITAT (Whiskuchi @ 27-08-2006, 09:49) Haha, ja, vilka skämtare det finns! En tuva kattgräs då, är inte det liv? Och varför är krukväxter mer värda än andra växter? ja det gör det verkligen . vilket tycker du är mest värt för dig ett sallads huvud eller en hibiskus ? och kattgräs är ett liv men det är till för att ätas å tuggas på samma som sallad det äter man tro knappast att du hadde kunnat fått det till att överleva en längre tid som en hibiskus . men du tycker det är ok att ge en katt en ampelilja eller nån annan krukväxt bara för att plåga den istället för att kköpa kattgräs eller kattmynta ????
|
|
|
|
|
27-08-2006, 15:05
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 27-08-2006, 15:59) v CITAT (Whiskuchi @ 27-08-2006, 09:49) Haha, ja, vilka skämtare det finns! :lol:
En tuva kattgräs då, är inte det liv? Och varför är krukväxter mer värda än andra växter?
ja det gör det verkligen . vilket tycker du är mest värt för dig ett sallads huvud eller en hibiskus ? och kattgräs är ett liv men det är till för att ätas å tuggas på samma som sallad det äter man tro knappast att du hadde kunnat fått det till att överleva en längre tid som en hibiskus . men du tycker det är ok att ge en katt en ampelilja eller nån annan krukväxt bara för att plåga den istället för att kköpa kattgräs eller kattmynta ???? För det första ger man inte kattmynta på samma sätt som kattgräs. För det andra tror jag inte att växter plågas - så ja, visst skulle jag kunna ge katterna ampellilja eller hibiscus för den delen. Om det inte vore för att kattgräs är så förbaskat mycket mer snabbväxande och därför mer praktiskt för det ändamålet. Just nu har jag dock en ampellilja till katterna, då jag har för många och behöver göra mig av med några. Jag har absolut inga samvetsbetänkligheter över det - varför skulle jag? Det är VÄXTER ffs.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|