CITAT (emmasofie @ 25-08-2006, 11:52)
tack för svar!
Några följdfrågor då da:
Jag kan alltså skippa gödsel om jag planterar nu i höst, eller ska jag gödsla med något som inte innehåller kväve? Något tips på sådan gödning?
Om jag inte har tillgång till egen kompost, hur och vart skaffar man det?
Kan man säga något generellt om fördelning av befintlig jord, lerhaltig matjord, kompost och ev gödsel?
Gödningen kommer alltså växten tillgodo om man lägger den ovanpå jorden till våren?
Frågvisa Emma
Hoppas någon annan bättre kan svara bättre på dina följdfrågor.
Det enda jag vet är att häggmispel inte är kräsen utan lär funka oavsett om jorden är lerhaltig eller sandhaltig, och att humus/kompost är något som alla växter uppskattar. En nackdel med sandhaltig jord är att den torkar ut snabbt och näringen rinner rakt igenom, så av den anledningen är det bra att tillföra humus och kanske lerhaltig matjord som håller kvar fukten. Hoppas någon annan kan ge dig råd om lämliga proportioner.
Vad gäller gödsel så kommer den växten tillgodo när man lägger den ovanpå. Näringen utlöses och sjunker ned med regnet i lagom takt för växten att tillgodogöra sig. Därför är humus viktig, annars rinner näringen rätt genom sanden bara. Våren är rätt tid.
Och så detta med kompost. Problemet är att du behöver stora mängder snabbt, och en vanlig hemkompost ger små mängder långsamt. Man brukar kunna köpa kompost på kommunens återvinningsstationer. Andra har varnat för att det kan finnas otrevliga ogräsfrön i den komposten, men jag vet inte hur stor den risken är. Ogräsfrön finns för övrigt i hästgödsel också. Så finns det andra här på forumet som gör stora mängder kompost med
Limpametoden.
Så finns det företag som säljer matjord, men det har jag ingen erfarenhet av. Om du gör en sökning på 'matjord' här på forumet så hittar du säker trådar som handlar om det.