Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Clematis Korean Beauty, beskärning?
          karro
          Inlägg 02-09-2006, 15:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 4 188

Hej,

jag sådde Cl. Korean Beauty i våras och har lyckats hålla dem vid liv (till skillnad från en del annat biggrin.gif )

Än så länge har jag dem i kruka men tänkte plantera ut dem nu i samband med andra höstbestyr. Placeringen på dem kommer bero lite på om man ska/måste/borde beskära dem varje vår.

Jag blir aldrig klok på "beskärningsregler" när det gäller Clematis, stor-/små-blommiga, tidig/medel/sen osv. I våras när jag skulle beskära en annan storblommig C. (som man enligt vad jag läst mig till ska göra med storblommiga) såg jag att på,de för mig döda o torkade, grenarna kom nya skott... Så jag lät bli och den blommade så fint ändå... Jag kanske blandat ihop allt i alla fall...

Är det någon som har Korean Beauty och hur gör ni i så fall med beskärningen?

/Karro

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          Kajsa
          Inlägg 07-09-2006, 09:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Clematis on the web
          Har letat här men, är du säker på det namnet ?? För här brukar man hitta alla sorter.
          De storblommiga beskär man eller putsar efter dom blommat gr 2 sorter
          här kan du läsa, har dock en del storblommiga som jag skär ner helt men då blommar dom även på nya skotten, det gör inte alla. Men dom vackra Jackmanii sorterna tillhör gr 3, som skärs ner sen höst / eller vår.
          På "Clematis on the web " brukar man få veta grupperna för alla, så jag
          tittar alltid där när jag handlat klematis. Hoppas du hittar sorten.
          Beskärning

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 07-09-2006, 11:13
          Länk hit: #3

Gäster

Sådde också 'Korean Beauty' tidigt i våras. Har nu 6 st fina plantor men inga blommor. Läste någonstans, på nätet el var det fröpåsen, att den blommar på sommaren på både årets och fjolårets skott. Då borde man bara snygga till den på våren för att inte missa blommningen på fjolårsskotten För att öka förrvirringen finns angiven som både Cl integrifolia och som Cl chiisanensis som frö

Jag kommer att behandla den som en av mina andra clematis Cl chiisanensis 'Love Child' som påminner om 'Korean Beauty' i blomma färger och växtsätt = ingen beskärningen, bara ta bort ev torra och döda växtdelar. Får se om det fungerar nästa år.

korean beauty diskussion

Mr Fothergills frösida

/Ewa

Citera
          Kajsa
          Inlägg 07-09-2006, 11:50
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Då vet vi ewa och den blommar både på fjolårets och årets skott, så den tål att skäras ner ibland om den blir för stor, efter den blommat på sommaren, annars bara putsa. Har också Love Child, samma grupp.
          Hittade denna
          Korean beauty
          På " clematis on the web finns den under C " Chiisanensis "
          ( där man även hittar Love Child )

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          kristerh
          Inlägg 07-09-2006, 12:06
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

mina börjar blomma nu på årsskotten, växer som ogräs, sätt den någonstans där den får växa fritt wink.gif

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          karro
          Inlägg 07-09-2006, 19:18
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 4 188

Tack för svaren,

och att det finns människor som har mer tålamod att leta på nätet än jag smile.gif

Jag kommer nog gå på Ewas linje och bara putsa till dem vid behov. Vi får väl jämföra nästa år... (Hoppas bara att jag inte tar död på dem).

Kristerh, bra att höra att de växer ordentligt (sånt gillar jag). Jag håller på att göra en liten "spaljeberså" med upphöjd rabatt runtomkring i ett hörn på trädgården och tänkte sätta dem där. Dels som ett insynsskydd, men jag fantiserar också att sitta däri och bara njuta, fast först har jag en hel del "gräv o bygg" kvar, pust...

/Karro

Citera
          Lotta i Gbg
          Inlägg 10-09-2006, 20:50
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem nr: 275

Jag ställer mig undrande tll vad detta är för klematis. Den finns inte beskriven som något annat än som frö. Då sägs det att det kan vara antingen en C integrifolia eller en C chiisanensis, ingen av dessa överensstämmer bilden med. Det blir säkert en trevlig klematisplana, men med osäkert namn.

--------------------

Citera
          Pantern
          Inlägg 13-09-2006, 00:25
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 8 559

Jag har frösått min i våras. Är nu ganska stor men blommar ej.Odlar den på en balkong, få se hur det går i vinter.
          Har bilder på den och lite annat i albumet...är ni roade kan ni ju gå in.

wub.gif blink.gif rolleyes.gif
          -------------------------------
          Pantern
          zon3

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 20:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon