Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vindruvor i växthuset, Rötterna utanför?
          Cilla999
          Inlägg 04-09-2006, 19:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 64
          Medlem nr: 8 540

Hej. Jag är ny här, har inte ens fått mitt växthus, men det kommer under hösten.
          Min fråga gäller vindruvor, som jag gärna vill ha i växthuset. Bor i zon4-5.
          Min första tanke var att ha vindruvor i kruka. Vad har ni för erfarenheter av det?
          Alt.2 är ju att planter i jorden.( Har tänkt att ha plattor på golvet, men ev göra ett hål för vinplantan..) Man ska ju tydligen "dra ut" rötterna, eller plantera utanför och dra in plantan? Ehh? wacko.gif Kan någon förklara för mig, och ge sina synpunkter på vad som är bäst.

--------------------
          Cilla

Nyblivet växthusfreak från Dalarna, zon 4-5

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 9)
          Anna Maria
          Inlägg 04-09-2006, 20:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem nr: 1 376

Hej!
          Jag vet bara av min egen erfarenhet, kanske inget som gäller för dig. I mitt förra växthus satte jag vinrankan "Himrod" utanför växthusgrunden och drog in rötterna under sockeln. Mycket skyddat läge i z3 - kanske blev det tom en 2:a just där bakom planket i solgasset... Den vinrankan blev det aldrig något vidare med, den växte mycket sakta och grönskade sent på våren, och fast jag hade den i 3 år där så blev det bara 2 druvklasar med ärtstora druvor och en ranka som inte ens blev lika hög som jag (1.69).

Nu har jag satt ny vinranka i nytt växthus på nytt ställe. Den får bo inne i växthuset på södersidan och har sedan den planterades i våras växt mer än min gamla på de år jag hade den. Det är en annan sort, Schuyler, men jag vet inte om den ska vara mer starkväxande än Himrod?
          Jag tror i alla fall att den frös därute utanför växthusets skyddade värme.

Maria utanför Enköping

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 04-09-2006, 21:06
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Jag själv har vindruvor odlade på friland. Men jag har läst att man kan plantera vinstocken inne i växthuset och dra rötterna under grunden och gräva ner dem utanför. Så att rötterna försörjer sig av fukten i marken. Rötterna går ganska djupt ner i marken.

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Cilla999
          Inlägg 06-09-2006, 10:58
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 64
          Medlem nr: 8 540

OK, men jag fattar liksom inte, hur ska man "dra" rötterna? (totalamatör!!) Planterar på insidan och sen ska jag gräva ett hå på utsidan, och försöka få tag i rötterna därifrån och dra ut dom. Det låter jättekonstigt!

--------------------
          Cilla

Nyblivet växthusfreak från Dalarna, zon 4-5

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 06-09-2006, 11:12
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Det menas att man gräver en planterings grop på "lämpligt" ställe i växthuset. Sedan så fortsätter man att gräva hålet "ut" under grunden.
          Planterar ner Vinstocken placerar rötterna på utsidan av växthuset och fyller igen hela planterings gropen.

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Anna Maria
          Inlägg 06-09-2006, 18:10
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem nr: 1 376

Ja det var precis vad jag gjorde fast tvärtom biggrin.gif
          Jag grävde stor grop inne i och utanför växthuset, satte ner rötterna därute och drog in vinstocken under sockeln.
          Fast nu tycker jag inte det var så bra eftersom det troligen blev för kallt för den, får se hur min nya ranka helt placerad inne i växthuset mår nästa år. Fördelen med att ha den utanför är väl två vad jag förstår: att den vattnas automatiskt (fast inte den här sommaren förstås) av regn och att det stora rotsystemet inte tar plats inne i växthusets bäddar.
          Men visst är det väl så att vinrankans rötter framför allt går på djupet, eller har jag fel där? Jag har den i en avgränsad plätt och tänker mig att rötterna ska hålla sig inom detta nästan kvadratmeterstora utrymme.

Maria

Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 06-09-2006, 20:01
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 132
          Medlem nr: 6 842

Alldeles avgjort går dom på djupet, tio meter eller mer om det behövs. Men blir dom bortskämda med mycket vatten på ytan, koncentreras rottillväxten där och rankorna blir sårbara vid torka eller utebliven vattning.

Citera
          katah
          Inlägg 07-09-2006, 08:36
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Jag har sett en bild där man har dragt en plaströr genom sockeln/väggen och lett vindruvan genom den in i växthuset.

Citera
          kricke1
          Inlägg 08-09-2006, 17:19
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 128
          Medlem nr: 8 278

CITAT (Cilla999 @ 04-09-2006, 20:53)
          Hej. Jag är ny här, har inte ens fått mitt växthus, men det kommer under hösten.
          Min fråga gäller vindruvor, som jag gärna vill ha i växthuset. Bor i zon4-5.
          Min första tanke var att ha vindruvor i kruka. Vad har ni för erfarenheter av det?
          Alt.2 är ju att planter i jorden.( Har tänkt att ha plattor på golvet, men ev göra ett hål för vinplantan..) Man ska ju tydligen "dra ut" rötterna, eller plantera utanför och dra in plantan? Ehh? wacko.gif Kan någon förklara för mig, och ge sina synpunkter på vad som är bäst.

hej hej!
          På vintern när du har vindruvorn i växthuset så kan du lägga halm runt planatan så håller den bättre under vintern!

Bli Den Du Är!
          //kricke

Citera
          shahalam
          Inlägg 14-09-2006, 20:28
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem nr: 4 144

Jag planterade min vinranka hösten 2005. Den växte rätt snabbt och mellan jul och nyår beskars den kraftigt. Förra veckan provsmakade vi druvorna. Sura - men egna! Mitt växthus

--------------------
          Besök mig på Trädgård i Fokus och se min trädgård på Om Runmarö och rosor

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 02:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon