Själv använder jag främst naturlig gödning i växthuset där jag har min vanliga vinranka exempelvis kogödsel, hästgödsel, nässelvatten, gräsklipp (hönsgödsel kan gå an i liten mängd, hönsgödsel innehåller mycket kväve OBS! hönsgödsel stinker) även sådant som benmjöl borde också gå bra. Jag brukar inte ge vinrankan speciellt mycket jag antar att den tar upp en del av näringen jag lägger på tomaterna.
När vinrankan står själv och inte har några tomater att stjäla näring ifrån så skulle jag ge en dos gödning tidigt på våren exempelvis kogödsel med lite benmjöl det ger näring + det förbättrar jorden med tanke på mikroliv mm. Kogödsel på påse luktar bara jord så det går bra att använda även på altan, benmjöl luktar heller inget. +Sedan kanske några vattningar med gödning (exempelvis nässelvatten, eller om man hellre köper någon gödning på flaska för trädgårdsbruk, man kan även göra gödselvatten genom att låta gödsel ligga i vatten och dra) fram till runt midsommar och sedan är det bra om man inte ger växten gödning med kväve då kan den få svårt att mogna av.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|