Medlem
Antal inlägg: 3
Medlem nr: 8 614
Hej!
Har någon gjort lavendelkakor någon gång? Jag har köpt Crearomas torkade lavendelblommor och enligt receptet ska torkade blommor blandas med socker. Men blommorna innehåller såväl eterisk olja som garvämnen, enligt förpackningen. Är det egentligen så nyttigt att äta sådant...?
Medlem
Antal inlägg: 1 491
Medlem nr: 3 603
Allt går ju att överdosera, i och för sig, men jag har intagit lavendel i te-, skorp- och salladsform utan att ta skada av det (fast vissa i min omgivning kanske är av avvikande åsikt.... ). Har inte gjort egna skorpor ännu, dock....
Medlem
Antal inlägg: 1 699
Medlem nr: 678
Eteriska oljor och garvämnen finns i de flesta örter man använder till krydda och te. Det är dom eteriska oljorna som ger lavendel (och många andra örter) sin doft. Garvämnen finns i nästan alla växter och är ofarliga om man inte tar det i väldigt stora doser eller dricker garvämnesrika drycker ofta och under en längre period.
Så länge det är enbart lavendelblommor i förpackningen och man inte har tillsatt extra doftoljor eller liknande så är det okej. Det kan kanske vara trevligt att veta om blommorna är besprutade också.
Medlem
Antal inlägg: 1 699
Medlem nr: 678
Jag har ett recept på Lavendeldrömmar (drömmar är spröda lite sockriga kakor, vanligtvis med lite vaniljsmak).
Det går alldeles utmärkt med egen lavendel, bara det är "vanlig" Lavandula angustifolia och inte nån annan lavendel (typ fjärilslavendel och vad dom nu heter). Jag vet inte om dom andra lavendel-arterna är giftiga, men dom har inte samma doft så det blir ju inte samma sak...
Medlem
Antal inlägg: 1 491
Medlem nr: 3 603
CITAT (Whiskuchi @ 19-09-2006, 15:39)
Går det att blanda egna lavendelblommor med socker eller krävs det någon speciell sorts lavendel?
Jag brukar ibland göra lavendelsocker - varva strösocker med färska lavendelblommor i ren glasburk med lock. Låt stå tills blommorna är torra. Sila bort blommorna om så önskas.
Medlem
Antal inlägg: 109
Medlem nr: 8 670
Det finns ett recept på lavendelskorpor i Borssén/Plönninges bok Het trädgård. Jag har inte provat det än men bilden på dem är så vacker att jag känner för att göra det.