Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Böter för trafikbrott fördubblas, minst
          LadyG
          Inlägg 22-09-2006, 18:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Det var för två år sedan som polisen och Vägverket bestämde att alla bötesbelopp i trafiken skulle höjas. Men då blev det stopp bland annat för att lagen inte tillät sådana höjningar och för att det formellt är riksåklagaren som beslutar om maxstraffen i Sverige.
          Nu har det gått två år, lagen har ändrats och riksåklagaren har gjort en katalog med alla höjningar som alltså börjar gälla redan om tio dagar.

Fortkörning på 30 och 50-begränsad väg:

Bötesbelopp i kronor från 1/10 2006
          0 - 10 km/tim för fort 2 000:-
          11 –15 2 400:-
          16 - 20 2 800:-
          21 – 25 3 200:-
          26 – 30 3 600:-
          31 – 40 4 000:-

på 70, 90, 110 och 120-sträckor:
          1 – 10 1 500:-
          11 – 15 2 000:-
          16 – 20 2 400:-
          21 – 25 2 800:-
          26 – 30 3 200:-
          31 – 35 3 600:-
          36 – 40 4 000:-

Ej använt bilbälte:
          Förare 1 500:-
          passagerare, vuxen 1 500:-
          barn (bälte eller barnstol) 2 500:-

Källa: Aftonbladet

Jag tycker det bara är bra, det var väl ändå på tiden att böterbeloppen steg ändå.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          askar
          Inlägg 22-09-2006, 19:08
          Länk hit: #2

Gäster

Jättebra tycker jag smile.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 22-09-2006, 22:53
          Länk hit: #3

Medlem

I synnerhet att det är mer böter på att inte sätta på barnen bälten än vad man får om man inte har det själv. Barn ska inte behöva fundera på sånt, det är ju de vuxnas ansvar smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          andersen
          Inlägg 23-09-2006, 04:10
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 130
          Medlem nr: 51

Ja det är bra, och jag hoppas att dom som säjer i en annan tråd här att det är helt ok att köra för fort får sig en tanke ställare.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Kathy
          Inlägg 23-09-2006, 07:23
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

Jag vet hur man kan lösa detta med trängselskatten i Stockholm! laugh.gif
          Ställ en poliskontroll utmed motorvägen till och från Arlanda och mät hastigheterna på förbipasserande bilar i vänsta körfältet.
          Där finns det både en och annan krona att inhämta. rolleyes.gif

Citera
          kristerh
          Inlägg 23-09-2006, 07:49
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

jag tycker det är en bra idé med höjda böter, folk har ju ingen som helst trafikvett, de kör som galningar, och folk verkar besatta så fort de sätter sig bakom ratten wink.gif

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          LadyG
          Inlägg 23-09-2006, 09:59
          Länk hit: #7

Medlem

Ja, om inte sunt förnuft och trafiksäkerhet är argument nog för att sänka farten så borde väl en ekonomisk örfil bita lite bättre.

--------------------

Citera
          niklaswik
          Inlägg 23-09-2006, 10:05
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 809
          Medlem nr: 4 547

Med tanke på att det ska bli mer och mer fult och fördömt att njuta av att köra bil så borde det startas statliga racerbanor där vanligt folk får komma och få en gratis snabbkurs i diverse körteknik och säkerhet och sen får köra så mycket och fort man vill.

Bankörning finns på ganska många ställen redan nu, men det kostar flera hundra per gång, då är det ju inte så konstigt att man måste hålla till på allmänna vägar när man känner för att "gasa av sig" lite grann...

Det finns ju till och med statliga ställen där man får köpa sprit eller spela bort alla sina pengar, varför ska man då inte få bränna lite pengar på bensin under statligt överinseende?

--------------------
          //Niklas

Citera
          Hannele
          Inlägg 23-09-2006, 10:11
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Förslaget jag hört, att samma överskridelse gäller, oavsett var man kör för fort;
          8 km/h för fort i 30-väg och motorväg skulle vara lika straffbart...

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          LadyG
          Inlägg 23-09-2006, 10:11
          Länk hit: #10

Medlem

Är man så intresserad av att gasa kan man ju bli folkraceförare tongue.gif (Inte särskilt svårt)

tongue.gif

--------------------

Citera
          niklaswik
          Inlägg 23-09-2006, 10:19
          Länk hit: #11

Medlem

Det är jag redan.. biggrin.gif biggrin.gif

Eller har varit rättare sagt, meka är inte min grej, jag kör hellre, därför la jag ner den karriären efter 7-8 tävlingar.... wacko.gif

--------------------
          //Niklas

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 23-09-2006, 10:22
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Bara jag som tycker att Sverige borde ta efter Finland när det gäller böter?

edit: kanske borde förtydliga, kanske inte alla som vet.. men i Finland beror boten på din inkomst. 3000 kr drabbar en låginkomsttagare hårt, samma summa är en fis i rymden för en som tjänar extremt mycket pengar. Rekordet i Finland är tydligen 1,5 miljoner i fortkörningsbot. Världsrekord!
          tongue.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          LadyG
          Inlägg 23-09-2006, 10:25
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (niklaswik @ 23-09-2006, 12:19)
          Det är jag redan.. biggrin.gif biggrin.gif

Eller har varit rättare sagt, meka är inte min grej, jag kör hellre, därför la jag ner den karriären efter 7-8 tävlingar.... wacko.gif

Coolt, kunde du inte lejt en polare som mek, som Björn Waldegård eller nån? Det är ju inga vackra formel 1-bilar men är inte finessen att alla är till salu efteråt, för samma pris? Så då behöver den ju inte vara jättetrimmad och ha en massa dyra finesser, den behöver ju bara fungera smile.gif

När jag tänker efter kan man ju ta racinglektioner på Mantorp om man vill, och där går det också undan! fast jag tror det är "riktiga" racingbilar (man får nog inte ta sin egna bil) och jag hittar inga priser. Men det verkar attans så kul!

--------------------

Citera
          Månskensbonden
          Inlägg 23-09-2006, 11:01
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 359
          Medlem nr: 6 499

CITAT (Whiskuchi @ 23-09-2006, 11:22)

edit: kanske borde förtydliga, kanske inte alla som vet.. men i Finland beror boten på din inkomst. 3000 kr drabbar en låginkomsttagare hårt, samma summa är en fis i rymden för en som tjänar extremt mycket pengar. Rekordet i Finland är tydligen 1,5 miljoner i fortkörningsbot. Världsrekord!
          tongue.gif

Precis vad jag tycker!!
          Att ha fixerade bötesbelopp är oerhört orättvist! Givetvis borde det vara en form av dagsböter, där bötesbeloppet står i relation till din inkomst!
          Statskassan skulle dels få in mer pengar, och det preventiva syftet med böterna skulle dessutom bli mycket bättre!

(OBS, jag menar inte nödvändigtsvis att böterna skall bli lägre för en låginkomsttagare....man kan t o m kanske tänka sig ett slags grundbelopp, kompletterat med en inkomstrelaterad del ovanpå?!)

--------------------
          Zon 5, i hjärtat av Dalarna.

"Avsluta alltid vad du har påbörj "

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 23-09-2006, 11:07
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Månskensbonden @ 23-09-2006, 12:01)
          (OBS, jag menar inte nödvändigtsvis att böterna skall bli lägre för en låginkomsttagare....man kan t o m kanske tänka sig ett slags grundbelopp, kompletterat med en inkomstrelaterad del ovanpå?!)

Mycket bra idé!

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Betty
          Inlägg 23-09-2006, 11:16
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

tongue.gif

Sk*tbra, håller verkligen med!

Och när vi ändå håller på; Förbjud prat i mobiltelefon under bilkörning!

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          niklaswik
          Inlägg 23-09-2006, 11:22
          Länk hit: #17

Medlem

På temat "orättvist med fixerade bötesbelopp" kan man ju ta en titt på aftonbladets artikel nån gång i somras om Carolas parkeringsvanor...

Hon hade visst för vana att parkera där hon fick plats med bilen sen bryr hon sig inte om det är en lastzon eller en trottoar.

Parkeringsböterna tjänar hon ju in på några sekunders sjungande på en scen så det skiter väl hon i om hon får eller inte.

Den som har en ferrari eller porsche och tycker om att tynga ner gaspedalen kommer inte lätta det minsta på det för att böterna stiger.

--------------------
          //Niklas

Citera
          Fialotta
          Inlägg 23-09-2006, 13:45
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 3 731
          Medlem nr: 49

CITAT (Betty @ 23-09-2006, 12:16)

tongue.gif

Sk*tbra, håller verkligen med!

Och när vi ändå håller på; Förbjud prat i mobiltelefon under bilkörning!

Ja det där med mobiler o bilkörning borde förbjudas...fattar inte att det inte är så redan...tar inte många sekunder o stanna bilen om det är viktigt smile.gif

--------------------
          *maudan*

Citera
          Magdis
          Inlägg 23-09-2006, 13:54
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Håller också med om det där med mobiltelefonerna. Själv skulle jag aldrig klara av att prata i telefon samtidigt som jag kör bil utan då skulle jag antingen stanna eller skita i att svara.

Tycker det är bra att böterna höjs så att det svider lite att bryta mot lagarna.

Citera
          MrNorth
          Inlägg 23-09-2006, 22:16
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

Tveksam till om dessa nya böteshöjningar som gäller hastigeter har nån som helst effekt. jag som Svensson kommer fortfarande köra i 100 km/h på en bred 90 väg... Och hur i hela friden skall du kunna styrka att du körde i 30 (enligt din mätare) på en 30 väg när polisen hävdar att du körde i 35 eller 40? Bara att betala och se glad ut? Det hade iaf inte fungerat med mig... i teorin är allting möjligt medans verkligheten är lite annan.

Dock är det självklart att böterna för att inte köra med bälte höjs, gärna ännu mera. Och man undrar varför det inte är böter på att köra samtidigt som man snackar i mobil? Tror nog det är liiiiite farligare än att jag kör i 100 på en landsväg... rolleyes.gif

Självklart skall det svida att bryta mot lagen, men allting måste ju ske med rim och reson... Att mäta upp 1 km/h är väldigt svårt iaf med de hastighetsmätare som sitter i bilarna, de diffar för mycket. Jag hoppas att man även ställer krav på polisens mätutrustning, att den är kalibrerad och att man har mätt på rätt sätt... det liksom förutsätter jag. Det är alltid lätt att sätta krav på andra, men man får se om sitt eget hus också.

smile.gif
          henrik

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 18:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon