Edit: Glömde citera Kurt
Yes vännen!
Denna diskussion har vi varje år. Jag är medveten om att alla jägare i landet inte uppför sig som de jägare jag känner även om jag nog känner några hundra stycken i alla fall.
Att de inte spärrar av områden för jakt beror på att det inte har rätt till det.
Alla har nämligen rätt att vistas i skogen.
En del jaktlag sätter upp skyltar för att markera att jakt pågår, våra jaktvänner gör det inte därför att många ickejägare anser att jägarna på så sätt undergräver allemansrätten.
Skyltning bör inte som vissa gör skyltas att jakt pågår hela säsongen. Jag vet att vissa jaktlag gör så för att de får kritik för att de inte skyltar.
Ofta kan det vara svårt att helt täcka av ett område för att alla skall vara varnade. Det kan också vara beslut under jaktens gång som gör att det planderade området för jakten förändras. Det kan vara trafikskadat vilt, inte ovanligt under generella veckan, det kan var skadeskjutet vilt. Det kan vara orsaker som att kvoten för vuxen eller kalv är fylld och man måste byta område.
Så om man alltid skyltar så kommer det att innebära att förmodligen 50% kommer att vara felskyltat. Och det av orsaker man inte kan råda över. Då är skyltningen en falsk trygghet för både skogsvandrare och jägare.
Våra jaktvänner har därför tagit policyn att inte skylta. Vad gör de i stället?
Samtliga pass skall vara noggrannt utmärkta och röjda. Placeringen skall vara sådan att det finns kulfång och bra skjutbakgrund. Varje jägare vi känner lägger ner ungeför en veckas arbete varje år innan älgjakten börjar på just detta.
Alla pass är utmärkta och har spärrade skjutriktningar. Det kan vara spärrade riktningar för passgrannar, allmänna vägar, bostadhus osv. Allt för att skyttet skall vara säkert för omgivningen.
Alla deltagare i jakten skall vara utrustade med fungerande jaktradio med öronmussla där man har god sändningskvlite, även mobiltelefon skall medföras. Även detaljerad karta med utmätning av passen skall medföras av varje jaktdeltagare.
Allt detta för att kunna varna jaktlaget för personer som befinner sig i skogen av andra orsaker än jakt och att inte utsätta dessa för fara.
Att andra än jägarna kliver in i en såt där jakt pågår är ett störningsmoment för jaken. Inte tu tal om annat. Man driver ju djuren kanske åt ett håll och så kommer någon från ett helt annat håll och allt går om intet. Fast det är sådant man får ta.
Våra jägare har som policy att aldrig vara sura otrevliga eller skrämma skogsvandrare för att det är farligt att gå i skogen när jakt pågår. Man hälsar alltid på folk man möter.
Ibland när det är ett känsligt jaktligt läge så kanske man snällt ber eller erbjuder skogsvandraren att stanna på passet tillsammans med skytten en kvart eller tjugo minuter tills man blåser av jakten för just den såten.
De brukar i sådana lägen där skogsvandraren stannar på passet erbjudas lyssna till radiotrafiken och jägaren försöker så tyst och diskret som möjligt tala om ungefär hur jakten går var man driver och var man tror att viltet finns. Många skogsvandrare tar faktiskt detta som en upplevelse.
Ifall skogsvandraren väljer att gå in i såten ändå ( varje såt tar max 2 timmar ofta mindre tid) så varnas hela jaktlaget via radion och man korskontrollerar ofta via telefon skyttar dit där skogsvandraren går för att försäkra sig om att de hört varningen.
Så jag tycker nog att jägarna tar hänsyn.