Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Att vara barn........och inte ha råd, att följa med???
          Gillan
          Inlägg 12-10-2006, 13:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Det borde ju finnas nån mer än jag som har erfarenhet av att vara barn och inte kunna följa med på skolresor tex, för att det inte finns pengar till exv inträden, lunch, godis, fika etc....etc..........

Nu är jag visserligen 50 år fyllda, men inte sjutton har jag glömt hur det var att aldrig få vara som " alla andra". Det finns barn även idag,som befinner sig i samma situation. Och att då höra att det skulle vara ett fritidsnöje eller finkultur att kunna gå på museum! Det får mig både att gå i taket av ilska och att fälla en tår för alla dessa barn som inte är förunnade att få en allmännbildning. För det handlar faktiskt om det. Museum, opera, teater, konserter.......etc.......Alltihop handlar om allmännbildnig........vare sig ni tror det eller inte.............

Kommentarer tack wub.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Betty
          Inlägg 12-10-2006, 13:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Jodå visst minns även jag hur det kändes... Är uppvuxen i en familj med stor barnaskara där endast pappa var yrkesarbetande. Inte heller jag har haft ekonomisk möjlighet att följa med på klassresa eller andra mer kostsamma utflykter när jag gick i grundskolan.
          Större delen av mina barns uppväxt har jag varit ensamförsörjande och jag har gjort allt för att få ihop pengar så att barnen inte skulle behöva dela min känsla av utanförskap på den fronten. Tyvärr har jag inte haft den ekonomin att jag kunnat ta med dem på utlandsresor, så som många av deras klasskamrater fått. Sådana resor har de fått lov att vänta med tills de blev vuxna och sparat ihop till själva - precis som jag har fått göra.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          LadyG
          Inlägg 12-10-2006, 13:34
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Jag håller med dig, visst är det så att allt du räknar upp hör till allmänbildningen.

Det är inte alla skolor som har råd att betala inträde för hela klassen, så då lägger de det på familjen. Ok, det är inte så farligt om du bara har ett barn som ska åka på en enda resa, men de som har flera barn? Och om de ska åka på flera resor under en termin? Då börjar det bli fasligt dyrt.

Naturhistoriska riksmuseet har en utställning om kroppen, där du får testa ditt närminne, lungkapacitet, styrka och en massa annat. Den är jätteskoj för både vuxna och barn, man kan gå där i flera timmar och hitta nya saker att lära sig om sig själv. Det vore väldigt synd om det plötsligt ska börja kosta en massa att få gå dit, det är ju mycket roligare att läsa sig saker om kroppen på det här sättet än att behöva sitta i klassrummet och läsa innantill. Visst kan du läsa dig till att hjärtat har fyra kammare, mend et slår ju inte att kunna stå bredvid ett tre meter högt hjärta och titta in genom aorta och SE de fyra kamrarna.

Dessutom förstår jag inte varför man ska behöva betala för att se saker vi äger. Allt i museerna ägs av svenska folket. Vad är nästa steg? Att vi ska betala förmögenhetsskatt på vår andel i kulturskatterna?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          arno
          Inlägg 12-10-2006, 13:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 207
          Medlem nr: 7 143

Jag håller med dig till 100 % - var hamnar vi om hyrvideon blir den kulturella skolning som många då blir hänvisade till av ekonomiska skäl. Klart som tusan att det är viktigt att så många som möjligt får tillgång till såväl kulturarvet och lite utmaningar från teater och musik. Det är förödande för oss alla om bara den kommersiellt slagkraftiga kulturen blir ensam på scenen.
          Vem vill leva i ett samhälle där Disneyfigurerna och Conan Barbaren är våra intellektuella förebilder?

Citera
          birgitek
          Inlägg 12-10-2006, 13:46
          Länk hit: #5

Gäster

CITAT (LadyG @ 12-10-2006, 14:34)
          Jag håller med dig, visst är det så att allt du räknar upp hör till allmänbildningen.

Det är inte alla skolor som har råd att betala inträde för hela klassen, så då lägger de det på familjen. Ok, det är inte så farligt om du bara har ett barn som ska åka på en enda resa, men de som har flera barn? Och om de ska åka på flera resor under en termin? Då börjar det bli fasligt dyrt.

Naturhistoriska riksmuseet har en utställning om kroppen, där du får testa ditt närminne, lungkapacitet, styrka och en massa annat. Den är jätteskoj för både vuxna och barn, man kan gå där i flera timmar och hitta nya saker att lära sig om sig själv. Det vore väldigt synd om det plötsligt ska börja kosta en massa att få gå dit, det är ju mycket roligare att läsa sig saker om kroppen på det här sättet än att behöva sitta i klassrummet och läsa innantill. Visst kan du läsa dig till att hjärtat har fyra kammare, mend et slår ju inte att kunna stå bredvid ett tre meter högt hjärta och titta in genom aorta och SE de fyra kamrarna.

Dessutom förstår jag inte varför man ska behöva betala för att se saker vi äger. Allt i museerna ägs av svenska folket. Vad är nästa steg? Att vi ska betala förmögenhetsskatt på vår andel i kulturskatterna?

Då kanske man skall införa resebidrag för alla oss som har långa och kostsamma resor för att komma till Nationalmuséet eller Naturhistoriska?
          Förresten så kommer det ju att vara fritt inträde för barn upp till 19 års ålder.
          Dessutom varför skall vi betala för alla rika turister, japaner, amerikaner m.fl
          Birgit Ek

Citera
          Gillan
          Inlägg 12-10-2006, 13:56
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 14:46)
          Då kanske man skall införa resebidrag för alla oss som har långa och kostsamma resor för att komma till Nationalmuséet eller Naturhistoriska?
          Förresten så kommer det ju att vara fritt inträde för barn upp till 19 års ålder.
          Dessutom varför skall vi betala för alla rika turister, japaner, amerikaner m.fl
          Birgit Ek

Snäääälla birgit! , jag pratade inte om dig eller mig, som vuxna ansvarstagande människor med en egen inkomst som vi faktiskt bestämmer över själva. Jag pratar om barn, som inget annat val har, än att anpassa sig till den vuxenvärld de lever i...........................nån inlevelseförmåga har du väl wink.gif ............eller?

--------------------

Citera
          mulle
          Inlägg 12-10-2006, 14:01
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

CITAT (Evgeni @ 12-10-2006, 14:17)
          Det borde ju finnas nån mer än jag som har erfarenhet av att vara barn och inte kunna följa med på skolresor tex, för att det inte finns pengar till exv inträden, lunch, godis, fika etc....etc..........

Nu är jag visserligen 50 år fyllda, men inte sjutton har jag glömt hur det var att aldrig få vara som " alla andra". Det finns barn även idag,som befinner sig i samma situation. Och att då höra att det skulle vara ett fritidsnöje eller finkultur att kunna gå på museum! Det får mig både att gå i taket av ilska och att fälla en tår för alla dessa barn som inte är förunnade att få en allmännbildning. För det handlar faktiskt om det. Museum, opera, teater, konserter.......etc.......Alltihop handlar om allmännbildnig........vare sig ni tror det eller inte.............

Kommentarer tack wub.gif

Jag håller fullständigt med dig.
          Mulle

Citera
          birgitek
          Inlägg 12-10-2006, 14:04
          Länk hit: #8

Gäster

CITAT (Evgeni @ 12-10-2006, 14:56)

Birgit Ek

Snäääälla birgit! , jag pratade inte om dig eller mig, som vuxna ansvarstagande människor med en egen inkomst som vi faktiskt bestämmer över själva. Jag pratar om barn, som inget annat val har, än att anpassa sig till den vuxenvärld de lever i...........................nån inlevelseförmåga har du väl wink.gif ............eller?

Hur tänker Du dig då att barn ute på landsorten skall ha råd att ta sig till nämda ställen? Och nu blir det ju inga entréavgifter för barn under 19 år och det tycker jag är helt OK. Men som Du sa, vuxna människor med egen inkomst.......
          Birgit Ek

Citera
          netaave
          Inlägg 12-10-2006, 14:07
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Det är väl därför det nu införts förbud på att samla in pengar i klasserna till skolresor och dyl.
          Vi har ibland tidigare upplevt att det varit kärvt ekonomiskt när det skulle samlas in pengar till klasskassor, bussbiljetter m.m., framförallt när den stora började skolan och jag försökte dra ut på ledigheten med den yngre så länge som möjligt. Tog ut Fp bara 3 dar i veckan ett tag, det är klart att det ju var mitt eget val men det blev ju mindre pengar, det gick bra så länge det inte hände något extra.
          På något sätt gick det för man vill inte utsätta sina barn för att inte kunna vara med, men jag var irriterad på alla insamlingar i klassen ibland. Mycket blodpudding blev det då.

--------------------

Citera
          andersen
          Inlägg 12-10-2006, 14:10
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

CITAT (netaave @ 12-10-2006, 15:07)
          Det är väl därför det nu införts förbud på att samla in pengar i klasserna till skolresor och dyl.
          Vi har ibland tidigare upplevt att det varit kärvt ekonomiskt när det skulle samlas in pengar till klasskassor, bussbiljetter m.m., framförallt när den stora började skolan och jag försökte dra ut på ledigheten med den yngre så länge som möjligt. Tog ut Fp bara 3 dar i veckan ett tag, det är klart att det ju var mitt eget val men det blev ju mindre pengar, det gick bra så länge det inte hände något extra.
          På något sätt gick det för man vill inte utsätta sina barn för att inte kunna vara med, men jag var irriterad på alla insamlingar i klassen ibland. Mycket blodpudding blev det då.

Ja och det är bra, men jag tror många gånger att föräldrarna struntar i det förbudet, och då blir grupptrycket mycket stort.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Gillan
          Inlägg 12-10-2006, 14:11
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 15:04)
          CITAT (Evgeni @ 12-10-2006, 14:56)

Birgit Ek

Hur tänker Du dig då att barn ute på landsorten skall ha råd att ta sig till nämda ställen? Och nu blir det ju inga entréavgifter för barn under 19 år och det tycker jag är helt OK. Men som Du sa, vuxna människor med egen inkomst.......
          Birgit Ek

Vilka aktiviteter det än gäller, som hamnar under dagis, skola och fritids, det anser jag att alla barn ska kunna vara med på. Det ska inte få finnas en enda unge som inte kan följa med på grund av föräldrarnas ekonomi.

Och att det ska finansieras av våra skattepengar, det är för mig självklart.

--------------------

Citera
          birgitek
          Inlägg 12-10-2006, 14:32
          Länk hit: #12

Gäster

CITAT (Evgeni @ 12-10-2006, 15:11)
          Vilka aktiviteter det än gäller, som hamnar under dagis, skola och fritids, det anser jag att alla barn ska kunna vara med på. Det ska inte få finnas en enda unge som inte kan följa med på grund av föräldrarnas ekonomi.

Nu hänger jag inte med, hur kan införande av inträde för vuxna överhuvudtaget göra så vissa barn inte kan delta i aktiviteter anordnade av dagis, skola och fritids
          Birgit Ek
          P.s Självklart anser jag inte att några barn ska behöva avstå från skolaktiviteter p.g.a ekonomin. fast många skolor ordnar ju t.ex. billiga och bra skidresor under sportloven, det finns säkert en del barn som inte kan följa med av ekonomiska skäl, men sen finns det andra barn som aldrig skulle kunna resa till en skidort på egen hand med familjen men nu som nu får chansen. Jag vet faktiskt inte vad jag tycker om det. D.s

Citera
          Betty
          Inlägg 12-10-2006, 14:38
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 15:32)
          P.s Självklart anser jag inte att några barn ska behöva avstå från skolaktiviteter p.g.a ekonomin. fast många skolor ordnar ju t.ex. billiga och bra skidresor under sportloven, det finns säkert en del barn som inte kan följa med av ekonomiska skäl, men sen finns det andra barn som aldrig skulle kunna resa till en skidort på egen hand med familjen men nu som nu får chansen. Jag vet faktiskt inte vad jag tycker om det. D.s

Inte alla har råd/möjlighet att skaffa (köpa/låna) utrustningen som krävs...

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 12-10-2006, 14:40
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Ojoj, när jag läste på forumet såg jag denna tråden i ett nytt ljus!

Igår läste jag " Att vara med barn.. och inte ha råd"
          rolleyes.gif

--------------------

Citera
          Gillan
          Inlägg 12-10-2006, 14:42
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Farbror Blå @ 12-10-2006, 15:40)

rolleyes.gif

blink.gif Bra gjort Blå, för igår var tråden inte ens född rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------

Citera
          Gillan
          Inlägg 12-10-2006, 14:46
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Evgeni @ 12-10-2006, 15:11)

Nu hänger jag inte med, hur kan införande av inträde för vuxna överhuvudtaget göra så vissa barn inte kan delta i aktiviteter anordnade av dagis, skola och fritids
          Birgit Ek

Trådstarten handlade inte om vuxenavgifter, det handlade om alla barns lika möjligheter att få ta till sig den kultur som samhället erbjuder, utan ekonomiska begränsningar smile.gif

--------------------

Citera
          Magdis
          Inlägg 12-10-2006, 14:47
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Farbror Blå @ 12-10-2006, 15:40)

rolleyes.gif

laugh.gif Häromdan läste du ju mirakeltrosor istället för mirakeltrasor också! Är det dags att gå till optikern och uppgradera glasögonen kanske? rolleyes.gif

Du som är lärare, hur är det nuförtiden med klassresor till muséer och liknande? Betalar eleverna allt själva nu?

Citera
          Gillan
          Inlägg 12-10-2006, 14:52
          Länk hit: #18

Medlem

Inte för att det var mig du frågade, men jag kan säga som så att här, i denna landsdel, så beror det på i vilken kommun du bor i. Ibland är det tom så att det beror på i vilken stadsdel du bor i . Och då bor du ändå i samma stad wink.gif blink.gif

--------------------

Citera
          birgitek
          Inlägg 12-10-2006, 14:55
          Länk hit: #19

Gäster

CITAT (Betty @ 12-10-2006, 15:38)

Inte alla har råd/möjlighet att skaffa (köpa/låna) utrustningen som krävs...

Just det.
          Skall skolan då få lov att fixa fritidsaktiviteter som somliga inte ha råd att delta i, men som ger andra möjligheter som dom inte skulle fått annars?
          Birgit Ek

Citera
          Pirum
          Inlägg 12-10-2006, 15:19
          Länk hit: #20

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Jag tycker inte att skolorna, speciellt inte kommunala, ska använda skattepengar till att anordna resor som inte alla elever kan följa med på. I sådana fall bör resorna vara helt gratis, inklusive utrustning och liftkort etc.

Fritidsaktiviteter, ska skolan syssla med sånt? smile.gif

--------------------
          zon2.5

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 04:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon