|
Stannar ni för cyklister, på övergångsställe? |
|
|
askar
|
13-10-2006, 21:30
|
Gäster

|
Stannar ni och låter cyklister passera på övergångsställe? Jag blir sååå förb... varje gång jag ser en bil stanna Fattar de inte att de uppmuntrar cyklisterna till att sätta sitt liv på spel. Otäckast är att se pappor och mammor med småbarn bakpå som bara cyklar rakt över... de tycks tro att de är odödliga.
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
Pjater
|
13-10-2006, 21:31
|
Gäster

|
Är det inte lag på att stanna vid övergångställen?
|
|
|
|
|
13-10-2006, 21:36
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Pjater @ 13-10-2006, 22:31) Är det inte lag på att stanna vid övergångställen? Jag tror inte det gäller cyklister, såvida de inte kliver av och leder cykeln över. Det skulle ju vara väldigt svårt att hinna se och stanna för en cyklist som kommer cyklande i full karriär och plötsligt svänger över övergångsstället. De gånger jag stannar är för att undvika att köra på dem, eller om de stigit av cykeln.
|
|
|
|
Pjater
|
13-10-2006, 21:37
|
Gäster

|
Ja man ska leda cykeln över , hehe Men många dårar finns det vissa är ju inte kloka........
|
|
|
|
askar
|
13-10-2006, 21:40
|
Gäster

|
Magdis har rätt. Leder man cykeln så är man gångtrafikantoch ska lämnas företräde. Cyklar man så är man fordonsförare och har inget att göra på ett övergångsställe Ju fler som stannar för dessa dumbommar... desto fler som kommer att få sätta livet till.
|
|
|
|
|
13-10-2006, 21:41
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (askar @ 13-10-2006, 22:30) Jag blir sååå förb... varje gång jag ser en bil stanna :angry: Fattar de inte att de uppmuntrar cyklisterna till att sätta sitt liv på spel.  Självklart ska du stanna för cyklister, de är ju mjukare än bilar. Till sjöss stannar ju motorbåtar för små jollar, som har företräde. Värst är bilister som gör en högersväng utan att se en cyklist.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
askar
|
13-10-2006, 21:46
|
Gäster

|
CITAT (Hannele @ 13-10-2006, 22:41) CITAT (askar @ 13-10-2006, 22:30) Jag blir sååå förb... varje gång jag ser en bil stanna Fattar de inte att de uppmuntrar cyklisterna till att sätta sitt liv på spel.  Självklart ska du stanna för cyklister, de är ju mjukare än bilar. Till sjöss stannar ju motorbåtar för små jollar, som har företräde. Värst är bilister som gör en högersväng utan att se en cyklist.  Men du ska banne mej inte stanna för cyklister som vill cykla på övergångsställe. Gör du det så har du inte hajat trafikreglerna. Visst... du ska inte köra på dom... men visa att de gör fel. För varje gång du visar att cyklisten gör fel... så sprara du ett liv.
|
|
|
|
|
13-10-2006, 21:46
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Självklart ska man stanna om alternativet är att köra på cyklisten. Men det kanske kan vara på sin plats att tuta.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
askar
|
13-10-2006, 21:50
|
Gäster

|
CITAT (Hamilton @ 13-10-2006, 22:46) Ja, jag måste nog ställa mig till den skaran som du kallar för "dumbommar" Jag vill inte köra på någon cyklist.........och här omkring är det många skolbarn på mornarna som cyklar till skolan och de korsar vägen cyklande på övergångsställerna Så klart måste du sakta in ordentligt... men samtidigt visa eller stanna (om det gäller barn) och säga att de gör fel och lever farligt. För bara några dagar sedan miste ett barn livet... just pga att h*n inte hade hade fått lära sig att man inte cyklar på övergångsställen. Stod att läsa i tidningar på nätet... barnet ifråga var på väg antingen till eller från skolan.
|
|
|
|
askar
|
13-10-2006, 21:57
|
Gäster

|
CITAT (Pirum @ 13-10-2006, 22:46) Självklart ska man stanna om alternativet är att köra på cyklisten. Men det kanske kan vara på sin plats att tuta. Tror jag alla bilförare håller med om.
|
|
|
|
|
13-10-2006, 22:02
|
Medlem
Antal inlägg: 1 057
Medlem nr: 1 309

|
Jag tittar alltid noga vid högersväng och stannar om de kommer på blåmålad cykelöverfart från höger, men jag släpper inte över cyklister på övergångsställen för gående. Det är livsfarligt för dem. Många tycks tro att de har samma ställning som gående, men det har de ju inte alls. Jag sitter med foten på bromsen ändå, för jag litar inte på dem. Hoppas att de ändrar lagen när det gäller att bilar har skyldighet att stanna för gående också. Häromdagen såg jag två äldre damer som fått det hela helt om bakfoten. De stod på ett övergångsställe med trafikljus mitt i Malmö och viftade vänligt fram någon bil - som hade grönt ljus - för att sedan sätta upp handen för nästa bil och tåga iväg mot röd gubbe!!! Hu, så rädd jag blev!
|
|
|
|
|
13-10-2006, 22:09
|

Medlem

|
CITAT (askar @ 13-10-2006, 22:46) Men du ska banne mej inte stanna för cyklister som vill cykla på övergångsställe. Gör du det så har du inte hajat trafikreglerna. Cyklister och fotgängare cyklar/går över gemensamma övergångställen; när fotgängare har grönt kan det samtidigt vara rött för cyklisten, och vice versa. Vid varenda korsning för högersväng (i städerna) ska bilisterna vara extra uppmärksamma, för när de får grönt, är det också grönt både för cyklister och fotgängare - samtidigt. (Maken fick 600 kr böten, när han cyklade mot rött, fotgängare hade grönt, cykelpolisen råkade vara där just då.)
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
askar
|
13-10-2006, 22:09
|
Gäster

|
CITAT (Margaretha @ 13-10-2006, 23:02) men jag släpper inte över cyklister på övergångsställen för gående. Det är livsfarligt för dem. Många tycks tro att de har samma ställning som gående, men det har de ju inte alls. Skönt att höra att man inte är ensam om att värna cyklisternas liv. Önskar bara att föräldrar i allmänhet skulle lära sina barn vilka regler som gäller i trafiken och hur farligt det är att cykla på övergångsställen. Jag personligen håller alltid låg fart vid sådana ... men alla gör inte det... och då går liv till spillo.
|
|
|
|
askar
|
13-10-2006, 22:11
|
Gäster

|
CITAT (Hannele @ 13-10-2006, 23:09) CITAT (askar @ 13-10-2006, 22:46) Men du ska banne mej inte stanna för cyklister som vill cykla på övergångsställe. Gör du det så har du inte hajat trafikreglerna. Cyklister och fotgängare cyklar/går över gemensamma övergångställen; när fotgängare har grönt kan det samtidigt vara rött för cyklisten, och vice versa. Vid varenda korsning för högersväng (i städerna) ska bilisterna vara extra uppmärksamma, för när de får grönt, är det också grönt både för cyklister och fotgängare - samtidigt. (Maken fick 600 kr böten, när han cyklade mot rött, fotgängare hade grönt, cykelpolisen råkade vara där just då.) Det var väl alldeles OK att han bötfälldes.. Att cykla mot rött är lika farligt och lagvidrigt som att köra bil mot rött.
|
|
|
|
|
13-10-2006, 22:26
|

Medlem

|
CITAT (askar @ 13-10-2006, 23:11) Det var väl alldeles OK att han bötfälldes.. Att cykla mot rött är lika farligt och lagvidrigt som att köra bil mot rött. Ja, men samtidigt får fotgängare gå över på samma ställe. Som bilist blir man osäker, när det lyser rött för fotgängare, men grönt för cyklister, samtidigt.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
askar
|
13-10-2006, 22:29
|
Gäster

|
CITAT (Hannele @ 13-10-2006, 23:26) CITAT (askar @ 13-10-2006, 23:11) Det var väl alldeles OK att han bötfälldes.. Att cykla mot rött är lika farligt och lagvidrigt som att köra bil mot rött. Ja, men samtidigt får fotgängare gå över på samma ställe. Som bilist blir man osäker, när det lyser rött för fotgängare, men grönt för cyklister, samtidigt.  Precis som när vi kommer till en parkeringsplats och ser att det på ett eller flera ställen finns målat en rullstolssymbol i rutan eller en skylt som visar rullstol. Det är förvisso en parkeringsplats... men man måste ta hänsyn till och följa skyltningen.
|
|
|
|
|
13-10-2006, 22:51
|

Medlem

|
CITAT (askar @ 13-10-2006, 22:30) Stannar ni och låter cyklister passera på övergångsställe?
Jag blir sååå förb... varje gång jag ser en bil stanna :angry: I ett meddelande från Vägverket står fortfarande att bilister när de kört ut ur en cirkulationsplats eller svängt i en korsning och kommer till en obevakad cykelöverfart ”ska lämna cyklande som är ute på eller ska cykla ut på cykelöverfarten tillfälle att passera”.http://www.vv.se/
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
13-10-2006, 22:55
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Hannele @ 13-10-2006, 23:51) CITAT (askar @ 13-10-2006, 22:30) Stannar ni och låter cyklister passera på övergångsställe? Jag blir sååå förb... varje gång jag ser en bil stanna  I ett meddelande från Vägverket står fortfarande att bilister när de kört ut ur en cirkulationsplats eller svängt i en korsning och kommer till en obevakad cykelöverfart ”ska lämna cyklande som är ute på eller ska cykla ut på cykelöverfarten tillfälle att passera”.http://www.vv.se/ självklart...cykeln kör rakt fram och bilen svänger.... därför har cyklar företräde i korsningar som alla fordon har... det fordon som svänger ska lämna företräde för den som kör rakt fram
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|