Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> gräsfri zon runt träd
          jegi
          Inlägg 16-10-2006, 09:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Detta är ju något som rekommenderas av våra trädexperter här. En fundering från mig är: Om man nu har en stor gräs- och växtfri zon runt ett träd innebär då inte det att trädet lättare drabbas av uttorkning? Gräset stoppar ju rimligen avdunstning från den underliggande jorden.

Vad säger ni? Stämmer detta? Bör man vattna ett sådant träd oftare under torra perioder? Och törs man ha en gräsfri zon runt ett träd som man inte har möjlighet att stödvattna mer än sporadiskt under sommaren?

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-10-2006, 09:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

man läger jju näring därsom går dirket till trädet utan att gräset får det .
          och jag vattnade i sommars då det var trort vid träden vi träden . men gräset tar ju säket själv med vatten om man inte har en frri gräszon

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 16-10-2006, 10:17
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Gräsfri zon utesluter inte marktäckning , med gräsklipp bark + gödsel eller annat

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Hannele
          Inlägg 16-10-2006, 10:38
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (kerstin z5-6 @ 16-10-2006, 11:17)
          Gräsfri zon utesluter inte marktäckning , med gräsklipp bark + gödsel eller annat

Man kan också plantera mossflox, silverarv eller liknande som marktäckare.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Trädet (ZonV)
          Inlägg 16-10-2006, 11:32
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 197
          Medlem nr: 5 634

Jag använder träflis från gran. Billigt och bra!

Citera
          Karrolina
          Inlägg 16-10-2006, 19:01
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem nr: 7 322

Är det gräs runt stammen kommer nästa inget vatten alls ner till trädet. Gräset tar nästa allt även om det regnar ganska mycket. Det märkte vi i somras när vi skulle gräva upp en ny rabatt i gräsmattan. Fast det hade regnat mycket var det snustorrt under grässvålen.

/Karolina

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 16-10-2006, 19:32
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Det är sant att gräset håller en viss fuktighet ovanför marken, men inte under marken. Gräs dricker otroligt mycket vatten och ett nyplanterat träd som ännu inte hunnit så långt i sin rottillväxt har mycket svårt att klara den konkurrensen. Markfukten som dunstar bort kring bar mark är relativt sett liten och för träd har det liten betydelse eftersom de flesta trädrötter inte växer i det översta marklagret. Som sagts tidigare kan ett tunn lager barkflis eller löv hålla en bra, marknära fuktighet.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          jegi
          Inlägg 16-10-2006, 23:14
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

CITAT (Big Gardener @ 16-10-2006, 20:32)
          Det är sant att gräset håller en viss fuktighet ovanför marken, men inte under marken. Gräs dricker otroligt mycket vatten och ett nyplanterat träd som ännu inte hunnit så långt i sin rottillväxt har mycket svårt att klara den konkurrensen. Markfukten som dunstar bort kring bar mark är relativt sett liten och för träd har det liten betydelse eftersom de flesta trädrötter inte växer i det översta marklagret. Som sagts tidigare kan ett tunn lager barkflis eller löv hålla en bra, marknära fuktighet.

Tack för det svaret. Övriga svar också förstås.
          Andra aspekter är ju förstås hur väldränerad jorden är och vilken typ av jord det är.
          Det är normalt inga problem för mig eftersom jag är en idog vattnare, men jag har en halvskruttig ek på sommarstället i Övik som jag funderade lite över.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Cilla
          Inlägg 17-10-2006, 01:51
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag håller med om det som skrivits, och min egen erfarenhet är att löv och lövkompost är förträfflig för att hålla jorden levande i trädens rotmiljö och för att försvåra för gräs att växa in i området.

Jag brukar oftast rekommendera att ta bort grässvålen och lägga dit kompost av något slag. Just när man tagit bort grässvålen frilägger man ofta en hel del finrötter och dessa behöver hjälp med avdunstningsskydd, frostskydd, etc.

Alla köpta material samt bark och annat är säkert jättebra de med. Själv använder jag mest löv, lövkompost på hösten och ett lager kogödsel på våren som jag myllar ned lite lätt. Behövs det av näringsmässiga, fuktbehållande skäl eller esttiska skäl så sår jag i gröngödslingsväxter. Men ofta räcker det med lövkomposten.

--------------------

Citera
          cia73
          Inlägg 17-10-2006, 10:14
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 231
          Medlem nr: 8 240

Jag täcker med gräsklipp under sommaren och har en del plantor under träden. Om det finns ett tjockt lager gräsklipp kvar nu så tar jag bort det för snart kommer vintern och sorkarna... Sorkar älskar att busa runt i det torra gräset under snön, och smaka på trädet. mad.gif

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 17-10-2006, 10:25
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Hur funkar det med stenläggning runt träd? Man ser ju ofta inne i stan att det ligger plattor ända in till stammen på träd av alla de storlekar.... Jag vill göra en stenlagd sittplats under/runt mitt gamla plommonträd (med flera lager markduk under, mot de j-kla rotskotten....). Är det en dum idé ur trädets synpunkt?

Citera
          Cilla
          Inlägg 17-10-2006, 12:05
          Länk hit: #12

Medlem

Stadsträden står ofta i ett jordutrymme som är klart större än den öppna jord de får. Eftersom träden inte klarar att få hela ytan tilltäppt av asfalt, stenläggning, plattor mm och om de inte hittar detta i t ex avloppsrör eller dylikt, lägger man numera allt oftare skelettjord. Det är en massa som består av merparten sten.

Mer om detta i tidningen Trädbladet, t ex i denna artikel samt i .i denna.

I en trädgård kan det fungera att täppa till ett träds rötter med geotextilier och plattor eftersom de ofta kan söka sig utåt. Men bra är det aldrig och inte att rekommendera om man vill att träden ska leva friska och länge.

--------------------

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 17-10-2006, 12:15
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Aj då... jag hade hoppats att det skulle komma ned tillräckligt med vatten mellan stenarna och genom duken.... Som det nu är fixar plommonträdet till rotskott i hela gräsmattan, och de går bara längre och längre bort. Vissa av dem har hunnit bli så störa att de är små egna träd. Om man vill gräva bort rötter som skjuter rotskott - hur långt ifrån ett plommonträd kan man gräva av dem? Jag skulle vilja rycka upp plommonskogen med rötterna, och tänkte att moderträdet skulle klara sig om det får ha kvar rötterna till ett stycke utanför kronans omkrets.

Citera
          CGB
          Inlägg 20-10-2006, 06:18
          Länk hit: #14

Gäster

Denhär linden stod för djupt planterad och lutande i gräsmattan. Här har svålen försiktigt skrapats bort med en treflikig potatishacka. Syftet är att fylla barskrapan med grovt grus på täckduk runt trädet för att få rötterna att må bättre. Men, men, ... tydligen har linden planterats utan att rotsnurret avlägsnats eller att rötterna har fördelats jämnt runt stammen i samband med planteringen. Resultatet är stryprötter och inga rötter alls på stammens motsatta sida.

Citera
          noora
          Inlägg 20-10-2006, 09:44
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

När på året är bästa tiden att skrapa bort grässvål kring träd, så att finrötterna har bäst chans att överleva?

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          Cilla
          Inlägg 20-10-2006, 12:32
          Länk hit: #16

Medlem

Nu är en bra tid när luften är fuktig och solen inte skiner, men det går att göra när som helst när jorden är mjuk. Under arbetet vattnar man rötterna om de friläggs och lägger över våta mattor, tidningar eller annat om man måste lämna över natten.

Man behöver inte gå djupare än att ta bort merparten av gräsrötterna, även om det alltid är intressant att se rötterna genom en sådan utgrävning som CGB visar.

--------------------

Citera
          thomaswahlqvist
          Inlägg 24-10-2006, 21:18
          Länk hit: #17

Gäster

Cilla
          Om du skall gödsla ett träd med kogödsel, den man köper på påse, hur mycket skulle du våga lägga på ett träd som har en jordyta på 3 kvadratmeter?0,5-1 säck?
          Visst vet jag att man inte skall gödsla för hårt, men ibland vill man ge så mycket näring som möjligt.

Citera
          Cilla
          Inlägg 24-10-2006, 23:34
          Länk hit: #18

Medlem

Ja du, jag kör på någon slags erfarenhet som inte går riktigt att mäta och inte heller bevisa att den ger bästa dosen. Kogödsel på säck går knappast att näringsmässigt gödsla för mycket med, förutom att gigantiska doser höjer marknivån över rötter och på stammar. Många växter kan man sätta rätt ned i kogödselsäckarna, jag har aldrig sett något "brännas" av det.

Arten spelar viss roll - vissa kräver mycket näring, andra inte. Tillväxten spelar roll - växer det bra behövs ofta mindre näring även om kogödsel inte skadar. Storleken på trädet spelar viss roll, större än jordytan som inte säger så mycket om rotsystemet elelr trädets behov. Generellt gödslar jag unga och små träd mer. Marken kring trädet spelar roll, är det bra lerjord gödslar jag ofta inte alls, medan träd i moränjordar får mycket kogödsel.

Och till sist spelar det roll om det är vårvinter, vårköpt eller höstköpt kogödsel. Vårvintergödseln och höstgödseln som ofta legat i sin säck ett bra tag och innehåller därför inte mycket kväve. Man kan ösa på med den, medan den man köper på försommaren ofta inte legat lika länge och därför är mer dryg på kväve.

Så javisst. 1/2 till 1 hel säck blir nog bra! tongue.gif

--------------------

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 25-10-2006, 16:16
          Länk hit: #19

Gäster

Intressant tråd det här. Har nog ställt till det för mina nyplanterade och några år gamla träd. Eftersom jag inte tycker om naken jord och inte tycker bark el likn som täckning har jag planterat lågväxande perenner kring träden. Inte alldeles tätt inpå stammen men nära (30-50 cm) Det borde väl konkurrera lika mkt som gräs om vatten mm?
          Hm.... vad tror ni ska jag flytta perennerna till våren?

/Ewa

Citera
          thomaswahlqvist
          Inlägg 25-10-2006, 17:45
          Länk hit: #20

Gäster

Okej då vet jag, det är dags för mycket kogödsel i vår.

Jag har utökat den gräsfria zonen och till min glädje hittar jag långa rötter på mina små träd, man har ju blivit lovad att de skall sätta fart efter en 3-4 år, och till våren har den tiden gått, ÄNTLIGEN.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 03:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon