|
Operation |
|
|
|
30-10-2006, 08:50
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
Tänkte bara berätta att jag inte kommer att skriva här på några dagar nu. Inte för att jag har varit så aktiv på ett tag, men ändå. Jag ska nämligen operera min ena fot imorgon, p.g.a. Hallux valgus, d.v.s. snedställning av stortån så att det bildas en knöl på stortåns utsida. Jag har dragit mig länge för den här operationen och lidit. Det är problem att hitta skor som är breda nog för att foten ska få plats. Detta har blivit värre under det senaste året så i tisdags ringde jag till försäkringsbolaget (jag har en privat sjukförsäkring) och de fixade tid hos en kirurg två dagar senare, d.v.s. i torsdags. Jag träffade kirurgen, blev röntgad och fick operationstid fem dagar senare, d.v.s. imorgon.
Det man gör är att man sågar av knölen. Ja, det låter drastiskt men kirurgen använder faktiskt en liten såg och kapar en bit av skelettet. Sen flyttar man lite på stortån och rätar ut den. Jag får bara lokalbedövning så jag kommer att höra när de kapar. Kirurgen sa att det lät som en svarv .... Jag ska ha MP3-spelaren med mig!!!!
Sen verkar han vara helt vild för enligt honom ska jag bara behöva vara hemma en vecka. Sen är det upp till arbetsgivaren att ge mig uppgifter som jag kan utföra sittande. Det funkar inte!!! Nu skulle jag ändå ha semester veckan efter operationen så jag kommer att vara hemma i två veckor. Den här kirurgen har en kollega som sitter vägg i vägg. På hans hemsida står det att han sjukskriver kontorsarbetande patienter i 2-4 veckor ... efter samma operation.
De första dagarna kommer jag att ha riktigt ont och jag måste ligga med benet i höjdläge. Efter en vecka ska jag kunna belasta foten "hyggligt". Jag har fått smärtstillande tabletter.
Foten kommer att vara svullen och stor i ett par månader och det kommer att dröja 1-3 månader innan jag kan använda riktiga skor. Jag får köpa en stor, klumpig operationssko imorgon.
Sen måste jag vänta minst 6 veckor innan den andra foten kan opereras.
Jag är nervös!!!!
Och så synd att jag inte kan bowla mer i år..... Jag ställde upp i en bowlingtävling i lördags och kände mig riktigt sentimental när jag slog sista slaget. Och igår var vi ute och spelade golf och jag visste att det var sista gången på länge. Suck!
Tänk på mig imorgon!!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
30-10-2006, 08:55
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Stackars dig.lider lite med dig. Fast vilken tur att du får detta åtgärdat så snabbt. Och din läkare verkar vara en vilding. Jobba efter en vecka.... pyttsan. Smörtstillande tabletter, som man blir trög i skallen av. Han har inte härt talas om att kontorspersonals främsta arbetsredskap är just hjärnan. Hälsa ifrån mig och fråga honom det. Krya på dig så du snart blir farlig på bowlingbanan igen.
|
|
|
|
|
30-10-2006, 09:50
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
En kompis till mig har gått igenom samma typ av operation och hon blev sjukskriven 6 veckor för resp fot. En mp3-spelare är toppen att ha med sig....kan tänka mig att själva ljudet är obehagligt när man vet vad det är som pågår. Lycka till!
|
|
|
|
|
30-10-2006, 10:06
|

Medlem

|
CITAT (Scrollan @ 30-10-2006, 10:50) En kompis till mig har gått igenom samma typ av operation och hon blev sjukskriven 6 veckor för resp fot. Var det länge sedan? Jag vet att det fanns mycket längre sjukskrivningstider förut. Tydligen har man helt andra operationsmetoder idag. Läkaren sa till mig att jag skulle glömma allt vad jag hade hört tidigare om den här operationen ... Blev din kompis nöjd med resultatet? Kan hon röra sig helt obehindrat och smärtfritt idag och vandra över stock och sten?
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
askar
|
30-10-2006, 10:13
|
Gäster

|
Istället för sjukskrivning som numera inte är så långvarig brukar man erbjudas Taxi till o från jobbet, för ca 3 år sedan fick man betala 20kr enkel resa. Vet en som bröt benet... ett antal år sedan. Han behövde inte stå och gå på jobbet = Han räknades som arbetsför efter ett par veckor. Lycka till med operationen!
|
|
|
|
|
30-10-2006, 10:15
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
Såklart att det känns lite nervöst. Det där med lokalbedövning har ju sina nackdelar. Det skulle förmodligen vara skönare att slockna under operationen. Lycka till
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
30-10-2006, 10:23
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
En kvinnlig arbetskamrat opererade bort en "kärringknöl" för något år sen. Hon är helnöjd och det har läkt fint. 7 veckor i soffan blev det för henne.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
30-10-2006, 10:25
|

Medlem

|
CITAT (askar @ 30-10-2006, 11:13) Istället för sjukskrivning som numera inte är så långvarig brukar man erbjudas Taxi till o från jobbet, för ca 3 år sedan fick man betala 20kr enkel resa. Ja, det där med att komma till jobbet frågade jag honom om eftersom jag bor på landet och måste använda bilen. Han sa att jag nog kunde ta av operationsskon (som annars hade hindrat mig från att bara trycka ner en pedal åt gången) och köra i bandaget. Han la också till att om det hände en olycka så blev jag nog ansvarig för den .... Men den biten fixar sig nog. Det är mer det där att han sa att jag inte får gå och stå på jobbet. Jag påpekade att jag är uppe och springer hela tiden under arbetstid. Jag sa till honom att på en timme kanske jag sitter ner 20 minuter. Det var då han sa att det var upp till min arbetsgivare att se till att ge mig arbetsuppgifter som jag kan utföra sittande. Men så funkar det inte riktigt på ett modernt kontor idag ... I alla fall inte på mitt. Men, jag får väl lita på vad han säger när det gäller den korta sjukskrivningstiden. Det är ju helt underbart om det kommer att kännas så pass bra efter bara en vecka! *hoppas" Jag måste ju ha foten i höjdläge. Men vet någon hur länge jag måste ha det? Jag förstår att det är bra om jag har det den första veckan men sen? (Jag ska fråga läkaren om det imorgon men finns det någon som vet så får ni gärna dela med er.)
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
30-10-2006, 10:27
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 30-10-2006, 11:23) En kvinnlig arbetskamrat opererade bort en "kärringknöl" för något år sen. Hon är helnöjd och det har läkt fint. 7 veckor i soffan blev det för henne. Och det var bara för ett år sedan ..... Ja, det finns tydligen 300 olika operationstekniker för den här åkomman och jag har hört att vissa läkare håller fast vid den tekniken som de alltid har använt och som de vet fungerar. Nu ska jag opereras på en privat klinik och de ligger kanske långt framme i utvecklingen. Jag är ju väldigt glad för att slippa ligga hemma i flera veckor. Vad tråkigt det hade varit att bara ligga i soffan så länge och inte kunna röra på sig något nämnvärt!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
30-10-2006, 10:28
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Det beror på hur snabbt svullnaden går ner , läker det bra osv -förhoppningsvis räcker första veckan . Lycka till
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
30-10-2006, 10:28
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Hmm, jag var tvungen att ringa min son för att få lite uppdatering. Han har gjort nåt liknande fast på utsidan av båda fötterna. Det kallas visserligen inte Hallux Valgus då. Men själva operationen är snarlik. På honom var det inte broskbildning som det, vad jag förstår, är med dina problem, utan skellet i sig som bildade de knölar som ser likadana ut. Förstod du vad jag menar nu? I vilket fall som helst så blev han sövd och fick gå med kryckor i tre månader för var fot. Det här med att gå och jobba efter en vecka tyckte han lät helt uppåt väggarna galet. Man har ont efteråt. Inget snack om saken! Men som sagts, det finns det tabletter för. Ska väl tillägga att det här var för tio år sedan ( han var 18 ) och mycket kan ju ha förändrats. Hoppas verkligen att det går bra för dig i alla fall. Du får väl rapportera
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
30-10-2006, 10:31
|

Medlem

|
CITAT (Evgeni @ 30-10-2006, 11:28) Hmm, jag var tvungen att ringa min son för att få lite uppdatering. Han har gjort nåt liknande fast på utsidan av båda fötterna. Det kallas visserligen inte Hallux Valgus då. Men själva operationen är snarlik. På honom var det inte broskbildning som det, vad jag förstår, är med dina problem, utan skellet i sig som bildade de knölar som ser likadana ut. Förstod du vad jag menar nu?
I vilket fall som helst så blev han sövd och fick gå med kryckor i tre månader för var fot. Det här med att gå och jobba efter en vecka tyckte han lät helt uppåt väggarna galet. Man har ont efteråt. Inget snack om saken! Men som sagts, det finns det tabletter för.
Ska väl tillägga att det här var för tio år sedan ( han var 18 ) och mycket kan ju ha förändrats.
Hoppas verkligen att det går bra för dig i alla fall. Du får väl rapportera :wub: :) Det var nog hammartå han blev opererad för då och det är olika metoder när man opererar. Nej, broskbildning har jag inte enligt röntgenplåtarna utan det är så att stortån är snedställd in mot de andra tårna och det bildas då en knöl av skelettet och skorna trycker något enormt mot de knölarna så att det gör ont när jag går. Om jag går barfota har jag inga problem. Det är alltså bitar av skelettet som ska sågas bort. Men med tiden kan man få artros så det känns bra att göra något åt det nu.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
30-10-2006, 10:33
|

Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-10-2006, 11:28) Det beror på hur snabbt svullnaden går ner , läker det bra osv -förhoppningsvis räcker första veckan . Lycka till Tack, då förstår jag att det är viktigast första veckan att ha foten högt. Fast återbesök har jag inte förrän om tre veckor när stygnen ska tas och foten är bandagerad så jag vet ju inte hur svullen den är .... Men det löser sig!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
30-10-2006, 10:34
|

Medlem
Antal inlägg: 5 336
Medlem nr: 5 411

|
Både min moster och mormor har gjort en sådan operation. De gick båda på kryckor ett bra tag efteråt. Jag tror min moster var hemma någon månad efter operationen, men jag minns inte riktigt. De är i alla fall båda riktigt nöjda att de gick igenom operationen.
--------------------
Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm 
|
|
|
|
|
30-10-2006, 10:36
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Det där kommer du att märka Rossi -om det svullnar "Vill" man ha högläge -för det känns bättre
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
30-10-2006, 10:38
|

Medlem

|
CITAT (yenny @ 30-10-2006, 11:34) Både min moster och mormor har gjort en sådan operation. De gick båda på kryckor ett bra tag efteråt. Jag tror min moster var hemma någon månad efter operationen, men jag minns inte riktigt. De är i alla fall båda riktigt nöjda att de gick igenom operationen. Det låter ju bra att höra om många som är nöjda. Det är tydligen 90% chans att det blir bra. De som fortfarande har ont efteråt är visst de som redan innan operationen led av artros. Det var nog ett tag sedan dina släktingar opererades, eller? Några kryckor ska jag inte behöva. Jag kunde fått mina fötter opererade samtidigt men då hade jag varit lite hjälplös hemma den första veckan och inte klarat mig själv så läkaren tyckte att det var lite väl tufft. Nu kommer min man att vara hemma första dagen och sen får jag ligga där själv med benen i vädret, chokladpraliner i munnen och kolla på dokusåpor/läsa romaner!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
30-10-2006, 10:39
|

Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-10-2006, 11:36) Det där kommer du att märka Rossi -om det svullnar "Vill" man ha högläge -för det känns bättre  Aha! Tack för informationen! Det känns bra att veta!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
30-10-2006, 10:40
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (Rossi @ 30-10-2006, 10:31) Men med tiden kan man få artros så det känns bra att göra något åt det nu. Ja,det är ju skönt att de kan göra nåt åt det ialla fall. Jag har ju sett hur besvärligt det kan vara. Sonen hade de här problemen under hela sin uppväxt, och de kunde ingenting göra förrän hans fötter växt färdigt. Han älskade när det var sommar och han kunde gå barfota och slippa ha ont.
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
30-10-2006, 10:43
|

Medlem
Antal inlägg: 5 336
Medlem nr: 5 411

|
CITAT (Rossi @ 30-10-2006, 11:38) CITAT (yenny @ 30-10-2006, 11:34) Både min moster och mormor har gjort en sådan operation. De gick båda på kryckor ett bra tag efteråt. Jag tror min moster var hemma någon månad efter operationen, men jag minns inte riktigt. De är i alla fall båda riktigt nöjda att de gick igenom operationen. Det låter ju bra att höra om många som är nöjda. Det är tydligen 90% chans att det blir bra. De som fortfarande har ont efteråt är visst de som redan innan operationen led av artros. Det var nog ett tag sedan dina släktingar opererades, eller? Några kryckor ska jag inte behöva. Jag kunde fått mina fötter opererade samtidigt men då hade jag varit lite hjälplös hemma den första veckan och inte klarat mig själv så läkaren tyckte att det var lite väl tufft. Nu kommer min man att vara hemma första dagen och sen får jag ligga där själv med benen i vädret, chokladpraliner i munnen och kolla på dokusåpor/läsa romaner!  Mormor gjorde det för 2 år sedan, hon är ju lite äldre (80) så hon behövde kanske stödet. Min moster var det nog 3 år sedan... jag kanske minns galet, men jag tror nog hon hade kryckor någon vecka i början i alla fall... jag minns nämligen en dråplig historia om att få med sej tekoppen till vardagsrummet med krycka i ena handen och tekoppen i den andra... det var inte så mycket te kvar i koppen då hon äntligen var framme
--------------------
Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm 
|
|
|
|
|
30-10-2006, 10:43
|

Medlem

|
CITAT (Evgeni @ 30-10-2006, 11:40) CITAT (Rossi @ 30-10-2006, 10:31)
Men med tiden kan man få artros så det känns bra att göra något åt det nu.
Ja,det är ju skönt att de kan göra nåt åt det ialla fall. Jag har ju sett hur besvärligt det kan vara. Sonen hade de här problemen under hela sin uppväxt, och de kunde ingenting göra förrän hans fötter växt färdigt. Han älskade när det var sommar och han kunde gå barfota och slippa ha ont. Ja, jag förstår hans känslor!! Jag har plockat fram alla mina skor ur garderoben nu och "fantiserat" om att jag kan använda dem nästa år! Du skulle bara veta hur många dyra skor jag har köpt under de sista åren - i affären känns de väl OK - och sen när jag har gått en liten sträcka med dem så gör det ont och jag kan inte använda dem så mycket. Det finns visst en juvenil variant av Hallux valgus men det vanligaste är att man får det i medelåldern eller på ålderdomen. Det är därför man ibland kallar det för "kärringknölar". Själv är jag 41 men har haft problem i många år men det är först under det sista året som det har blivit riktigt jobbigt.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|