Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Misslyckad kompost, Allt blir fel i min kompost
          Röd Plåt
          Inlägg 01-11-2006, 21:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 8 781

Hej!
          Har blivit stolt ägare till en trädgård och har fått ett stort intresse av odling. Då det fanns en kompostbehållare i plast (med vintertäcke) fick jag lust att pröva. Läste flera böcker och startade enligt konstens alla regler. Har varit noga med att vid varje påfyllning även fylla på med träspån, att blanda så att det inte blir för mycket av kol eller kväve etc. Först vimlade det av s k bananflugor, sen när jag fick stopp på det flyttade myrorna in vilket tydde på att den var för torr och varm. Lydde råd i bok om att täcka med fuktigt tidningspapper. Efter det "dog" komposten helt och hållet. Den är kall, har testat genom att sätta ett metallrör i och se om det blev varmt. Efter två dygn var det fortfarande iskallt. Jag tolkar det som att det inte är någon aktivitet i komposten och nu vet jag inte vad jag ska göra. Jag vill verkligen inte ge upp men...
          Så om någon av er har tips och råd för mig skulle jag bli väldigt tacksam.
          Hälsningar från västkusten

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 11)
          Gurkan
          Inlägg 01-11-2006, 21:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Jadu, inte lätt att ge nåt patentsvar men som du själv konstaterat så var det för torrt. Några fuktiga tidningar hjälper nog inte så mycket utan det krävs mer vätska.

50-60% fuktighet brukar man tala om. Dvs. har du 100 kg helt torrt kompostmaterial så ska du hälla på minst 100 liter vatten, då räcker inte en blöt tidning så långt. Är komposten "halvtorr" så innebär det ändå en hel del vätska om du inte kan tillsätta nåt väldigt blött avfall.

Mitt tips är att du tar en grep och några djupa andetag sen gräver du om så mycket du kan och tillsätter lite varmt vatten efter eget sunt förnuft. Tillsätt vattnet i omgångar så att det inte vara rinner rakt igenom. Om du inte är alltför pryd kan du kissa i komposten ! rolleyes.gif Det brukar göra susen och tillför massa nyttigheter.

Kan det vara så att du hällt i för mycket spån ?

Min kompost funkar bra och jag brukar ha i 2/3 grönsaksrens och matrester och 1/3 spån på ett ungefär. Om där är många flugor brukar jag gräva om och det hjälper ... men flugorna gör ingen skada, deras larver är ju också del av nedbrytningsprocessen om än otrevliga.

Tillägg :

Vad är det du lägger i komposten ?? Köksavfall eller trädgårdsavfall ??

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          Tobb
          Inlägg 01-11-2006, 21:49
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

Är det inte bäst att hälla på varmt vatten då? unsure.gif
          Men att kissa i komposten, blir det inte onödigt salt i komposten då?
          Visserligen har jag testad det i min förra kompost *rodnar tongue.gif *

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          rosita
          Inlägg 02-11-2006, 06:11
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

CITAT (Tobb @ 01-11-2006, 22:49)
          Men att kissa i komposten, blir det inte onödigt salt i komposten då?
          Visserligen har jag testad det i min förra kompost *rodnar tongue.gif *

Humanurin är ett mycket bra gödningsmedel! Du kan använda det under odlingssäsongen också, att vattna med och då blandar du det 1 del urin - 9 delar vatten.

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          Röd Plåt
          Inlägg 02-11-2006, 09:24
          Länk hit: #5

Medlem

Hej och tack för tipsen!
          Jag har den som hushållskompost men har även lagt i lite färskt gräsklipp och lite löv efter att ha läst boken Allt om kompost. Där står väldigt mycket om att komposten inte får bli för blöt och det är det jag har tagit fasta på. Nu tar jag nya tag!

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 02-11-2006, 09:41
          Länk hit: #6

Gäster

Ja, ge inte upp din kompost! Du kommer att lyckas!
          Det är alltid svårast i början med en ny kompost. Det tar ett tag innan mikrolivet kommer igång ordentligt, men det kommer att hända med tiden om du bara ser till att den inte blir för torr/blöt. Nu är det ju kallt ute och kan säkert vara lite svårt att få fart på den, men till våren ska du se att den blir varm igen.
          Som exempel kan jag nämna våran mulltoa, vi har en sådan som permanent lösning i vårat hus. Det tog nog ungefär 2 år innan miljön i den fungerade ordentligt. Till att börja med fick vi "skotta" den med jämna mellanrum för att "inget hände". Idag, efter 13 år tömmer vi den vartannat år och behöver ytterst sällan "skotta" i den då nedbrytningen sker relativt snabbt.

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 02-11-2006, 14:43
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Komposten ska vara som en urvriden svamp, säger experterna, och det tycker jag funkar bra.
          I somras var problemet att få tillräckligt blött, nu blir det för kladdigt om jag inte spär ut det.
          Be att få lite kompost med full fart från någon bekant, så får du starthjälp.
          Det är som sagt startsträcka på kompostering.

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          josohl
          Inlägg 04-11-2006, 08:15
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 516
          Medlem nr: 4 341

Ett annat bra sätt att få igång komposten är att mata den med lite gödsel. Åk till närmsta stall och fråga om du får gräva lite i gödeselstacken (det får man alltid, men de kommer titta på dig som om du inte är klok...). Det är enklast om hästarna står på sågspån eller torv, halm-mock ger i och för sig ännu finare jord (tycker jag), men det tar längre tid innan den "kommer igång" i gödselstacken och då måste man gräva så fasligt djupt (enligt min erfarenhet). Gräv dig lite ner så du kommer till det som har börjat kompostera (det är ofta så varmt att det ryker, även på vintern), ta med hem en fjärdedels svart sopsäck eller så och blanda ner i komposten. Raketbränsle!
          PS. Komposten hemma som du blandar ner i får förstås inte vara för torr enligt tidigare inlägg, men efter att du justerat det kan du alltså få igång det hela med lite hästhjälp! DS.

Citera
          tomba
          Inlägg 06-11-2006, 10:19
          Länk hit: #9

Gäster

håller med föregående "inläggare" men saknar svar på vad du lägger i din kompost. jag har haft svårt att få mina komposter (200l oljefat) att fungera då jag använde spån, men det berodde på att jag matade den med för "fisit"(svagt eller kvävefattigt) material. Har övergått helt till att använda björklöv som strömaterial och då håller de en mycket hög temp. och bränner skräp ngt otroligt effektivt. Fortsätt experimentera så lär du dej hur din kompost fungerar. smile.gif

Citera
          Röd Plåt
          Inlägg 09-11-2006, 21:05
          Länk hit: #10

Medlem

Tro det eller ej men idag när jag "grävde runt" i komposten så ångade det om den! Helt fantastiskt smile.gif Jag lydde alla era råd så jag vet inte vilket som gjorde susen men det är helt otroligt. Jag var verkligen på väg att ge upp men nu har jag fått nya krafter. Var nyss ute och matade "monstret" med skal från krossade ägg - gjorde pannkakor bara för att få äggskal till min kompost!!! Helt knäppt känns det som men det är kul nu när jag känner att det fungerar.
          Tack för alla era råd.

Citera
          Gurkan
          Inlägg 09-11-2006, 21:43
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Gött att "monstret" fick matlust igen !!! laugh.gif

Vet inte vilka tips du tog till dig men fortsätt att mata och håll koll på fuktigheten så gott du kan så kommer "monstret" att äta allt du ger det !!

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          Röd Plåt
          Inlägg 14-11-2006, 15:28
          Länk hit: #12

Medlem

Jag tog till mig alla råd ävendet om urin i komposten. Felet var säkert att komposten var för torr, jag hade fokuserat så mycket på att få bort fruktflugorna så jag täckte allt med sågspån, sedan när de kom tillbaka med ett lager jord och sedan sågspån igen när de ändå kom tillbaka. Komposten har aldrig luktat illa eller på annat sätt "bråkat" men i böckerna jag läste så skulle det absolut inte finnas flugor i den utan då var det något fel. Som nybörjare tar man ju till sig allt och jag försökte med alla medel bekämta flugorna och glömde bort att en kompost måste vara fuktig. Det går ju heller inte att göra komposten lufttät för då blir det ju heller ingen aktivitet. Så nu får det väl finnas fruktflugor bäst det vill. Nu är det i alla fall för kyligt för dem så jag har bara sett några enstaka den här veckan.
          Gott att ha er "experter" på forumet att fråga till råds!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 02:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon