|
Det vete sjuttsingen om jag inte håller med honom, Birger Schlaug.............. |
|
|
|
08-11-2006, 21:09
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Militären är inkompetent och 40 miljarder kan användas mycket bättre? Lägg ner försvaret
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
09-11-2006, 08:52
|

Medlem

|
CITAT (Evgeni @ 08-11-2006, 21:09) Militären är inkompetent och 40 miljarder kan användas mycket bättre? Lägg ner försvaretHur ointressant var inte det här då?!! Jämfört med hur lång snopp nån har?, Eller vilken storlek på BH en kvinna har Ja, jösses!, säger jag då bara! Men det kanske beror på vem det är som ställer frågan? I vanlig ordnig
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
09-11-2006, 09:20
|

Medlem

|
CITAT (AnitaGg @ 09-11-2006, 09:09) Jag har nog bara slarvat och inte sett det, för jag tycker väl iofs att det är intressant. Men eftersom min man jobbar i försvaret så håller jag väl kanske inte med dig om att dom är inkompetenta.  , Den var ju lite kul faktiskt. För det var inte min personliga uppfattning. Det var en kopia av vad Schlaug sa. Och jag tycker att frågan i sig är intressant. Vad jag funderade över var om han kanske har rätt? Jag har inte en aning, men frågan tål att smakas på.
--------------------
|
|
|
|
|
09-11-2006, 09:23
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (Evgeni @ 09-11-2006, 09:20) CITAT (AnitaGg @ 09-11-2006, 09:09) Jag har nog bara slarvat och inte sett det, för jag tycker väl iofs att det är intressant. Men eftersom min man jobbar i försvaret så håller jag väl kanske inte med dig om att dom är inkompetenta.  , Den var ju lite kul faktiskt. För det var inte min personliga uppfattning. Det var en kopia av vad Schlaug sa. Och jag tycker att frågan i sig är intressant. Vad jag funderade över var om han kanske har rätt? Jag har inte en aning, men frågan tål att smakas på.  Jo, det tål nog en diskussion. Däremot tror jag det är en sån fråga som dom flesta har för lite kunskap om. Att tycka till om organisation, arbetsuppgifter o.s.v. är ju inte lätt om man inte har insyn i densamma.
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
09-11-2006, 09:42
|

Medlem

|
CITAT (*rolf* @ 09-11-2006, 09:29) Brist på insikt har väl inte hindrat deltagare i chat-forum att ha bestämda åsikter om försvaret, regeringen, skolan, sjukvården, ABB, Sveriges radio, AlltomTrädgård, eller något annat. Snarare har det väl varit ett rekvisit för att ha åsikter om allt.  Du har så rätt
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
09-11-2006, 09:42
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (*rolf* @ 09-11-2006, 09:29) Brist på insikt har väl inte hindrat deltagare i chat-forum att ha bestämda åsikter om försvaret, regeringen, skolan, sjukvården, ABB, Sveriges radio, AlltomTrädgård, eller något annat. Snarare har det väl varit ett rekvisit för att ha åsikter om allt.  Kan faktiskt stämma in på vissa när man läser en del diskussioner.
|
|
|
|
birgitek
|
09-11-2006, 09:46
|
Gäster

|
CITAT (Evgeni @ 08-11-2006, 21:09) Militären är inkompetent och 40 miljarder kan användas mycket bättre? Lägg ner försvaret För en gång skull håller jag med MP. Inte för jag tror att de försvarsanställda är inkompetenta, det har jag ingen aning om, utan för att försvaret är helt onödigt och att pengarna borde användas till något vettigare syfte. Birgit Ek
|
|
|
|
|
09-11-2006, 09:49
|

Medlem
Antal inlägg: 85
Medlem nr: 8 309

|
................ till skillnad från damerna (?) har jag erfarenhet av vår stolta sköld mot omvärlden. Som värnpliktig var det ett elände, min son sa senare att det var där man lärde att "mörka, blåneka och förneka". Han gjorde lumpen 30 år senare men vi hade samma erfarenhet av till stor del förspilld tid. Man hade lärt sig samma sak på högst halva tiden. Befälen var väl ingen intellektuell upplevelse om man säger.
Som vuxen hade jag olika delar av försvaret som kund och såg på nära håll mångmiljonsatsningar totalt ut i det blå även på lägre nivå än Jas och stridsvagnar. Visserligen kan jag bara ha bestämd uppfattning om några miljarder, av de 40, som direkt kastades i sjön men ändå.
Nu är det ju saker som jag även sett på nära håll i andra dåtida statliga verksamheter t ex Posten. Det verkar vara svårt att få till ett effektivt agerande när man inte har en aktiv ägare.
Gick en gång från kooperationen till privat näringsliv. Det var en kulturchock! Man inser varför Konsum hela tiden tappar marknadsandel.
Säger man detta så blir man ju i en annan tråd förtsås anklagad för att försvara "borgerlighetens hegemoni". Jag har rätt mycket erfarenhet inom såväl statlig, kooperativ som privat verksamhet. Man kan ju tycka att att är ett tråkigt faktum, men det är nog så att en tydlig, aktiv, intresserad ägare ger bättre verksamheter.
Alltså lägg ned försvaret, det har tjänat ut. Klara inte längre att vakta sina egna kaserner.....[B]
Däremot kanske vi skall bygga upp en elitstyrka som kan vara ute i världen på FN´s uppdrag och bidraga till en bättre värld.
|
|
|
|
|
09-11-2006, 11:14
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Lägg ner värnplikten, gör om den till frivillig där du anställs på kontrakt under en viss period. Gå med i Nato, öppna en bas för besökande Nato-styrkor nånstans där de inte är ivägen allt för mycket. Sen borde det väl vara löst?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
09-11-2006, 11:22
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 09-11-2006, 11:14) Lägg ner värnplikten, gör om den till frivillig där du anställs på kontrakt under en viss period. Gå med i Nato, öppna en bas för besökande Nato-styrkor nånstans där de inte är ivägen allt för mycket. Sen borde det väl vara löst?  Nackdelen med det är ju då att vi förlorar vårt självbestämmande. Vi kan inte behålla neutraliteten om det blir krig, utan då tvingas vi in i det även om vi inte vill. Ganska stor nackdel tycker jag.
--------------------
|
|
|
|
|
09-11-2006, 11:31
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Inget gott som inte har någon ont med sig  (Jag raljerade mest, jag är mycket förtjust i att försöka slå nytt rekord i vem som haft fred längst.)
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
09-11-2006, 11:32
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Det förekommer ett vansinnigt slöseri inom försvaret. När flygflottiljen här i stan lades ner fick inget återanvändas, allt skulle skrotas eller slängas. Ett 10-tal nästan nya och fullt körbara volvobilar skrotades!!! 1 000.tals gaffelpärmar slängdes, hade ju enligt min mening kunnat skänkas till stadens förvaltningar och skolor. Torkat livsmedel, 10 gr smörpaket, socker i papper, snabbkaffe i 1-portioner, tepåsar och chokladpulverpåsar slängdes likaså, varför inte skänkt det till dagcentret för hemlösa? Listan på vad som slängdes kan nog göras hur lång som helst, men det här är vad jag kom på nu. Hade ju lite insideinfo. Ooopsss, är det månne militära hemligheter? Nä, det har t.o.m. stått i tidningen.
--------------------
|
|
|
|
|
09-11-2006, 11:38
|

Medlem

|
När A 9:e i Kristinehamn lades ner, blev det åtminstonde aution på grejerna. En del saker gick för mer pengar än det hade kostat att köpa nytt
--------------------
|
|
|
|
|
09-11-2006, 11:46
|

Medlem
Antal inlägg: 85
Medlem nr: 8 309

|
CITAT (AnitaGg @ 09-11-2006, 11:22) Nackdelen med det är ju då att vi förlorar vårt självbestämmande. Vi kan inte behålla neutraliteten om det blir krig, utan då tvingas vi in i det även om vi inte vill. Ganska stor nackdel tycker jag. Myten om vårt neutralitet, oberoende och självbestämmande är seglivad.
Neutraliteten har bara använts för att slippa ta ställning i besvärliga samvetsfrågor. Sverige har alltid valt att avstå om det skulle kostat något. Baltutlämning, brist på kritik av Sovjets ingripande inför Estland, Lettland & Litauens ansträngningar att befria sig från Sovjet är ett ganska sentida och näraliggande exempel. Danmark var mycket snabbare än oss att stödja och erkänna dessa länder. Brunei, Chile och Sudan har vi däremot gärna synpunkter på.
Det har väl egentligen bevisats hur många gånger som helst att att varit beroende av NATO´s uttalade (fast hemliga) stöd under hela tiden sedan 1945. Det har t o m statliga utredninggar visat även om de alltid brukar hålla staten om ryggen. Förresten: Kan någon minnas en utredning som pekat på allvarliga brister och som inneburit att någon fått ta något ansvar? Personligen har jag svårt att se att vi skulle stå emot ett anfall från någon som vill erövra oss. Jag tror inte heller att vårt försvar får en intresserad angripare att tveka. (Tror inte det har gjort det sedan 1600-talet, möjligen)
Självbestämmande... I vilka frågor då? T ex utvisning av egyptier boende i sverige sedan flera år? Eller styr vi i EU?
Det där är tyvärr i stor utsträckning propanda från politiker och ansvariga i försvaret. Jag har stått på kaserngården och hört det flera gånger. Mest skrattretande blev det den gången översten samtidigt redogjorde för infångandet av en annan överste vid namn Wennerström.
|
|
|
|
|
09-11-2006, 12:07
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
Håller med schlaug, lägg ner det sk försvaret, min uppfattning fick jag när jag låg i lumpen i början på 80 talet, man kan inte bedriva ett försvar med slitet gammalt material, okunniga ointressserade befäl, med ännu mer ontresserade värnpliktiga, svenska försvaret skulle inte klara sig i 5 min om vi blev invaderade. ska vi ha ett försvar ska det nog vara en yrkesmilitär som får resurser, allt annat är bara skrattretande, (jag låg i flottan)
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
09-11-2006, 12:12
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
ointresserade värnpliktiga ?? Det stämmer inte längre, av 59 000 mönstrande togs 6000 ut denna årskull
Sa du på mönstringen att du inte var intresserad av att göra lumpen -så fick du åka direkt hem utan att ens bli testad.......
Inför nuvarande mönstring svarar du på en enkät , ännu färre kommer att tas ut detta år ...
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
09-11-2006, 12:20
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-11-2006, 12:12) ointresserade värnpliktiga ?? Det stämmer inte längre, av 59 000 mönstrande togs 6000 ut denna årskull
Sa du på mönstringen att du inte var intresserad av att göra lumpen -så fick du åka direkt hem utan att ens bli testad....... det var nog lite annorlunda vid min mönstring möjligen har det förbättrats lite på den punkten jag blev dessutom placerad som maskinare  jag som inte kunde/kan ett smack om motorer, eftersom min pappa hade ett företag i den branchen tyckte de att jag oxså skulle kunna sådana saker  jag sade det vid mönstringen men ingen lyssnade
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
09-11-2006, 12:35
|

Medlem
Antal inlägg: 1 072
Medlem nr: 3 347

|
Själv var man ju något av en stridspitt så jag vill ju naturligtvis ha ett försvar.
Det intressanta är att många helt plötsligt vill ha ett försvar OM landet blir angripet! Undrar varför???
Fd Vaktsoldat/Närskyddsoldat/Ksp skytt InfSS Borensberg
--------------------
Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|