|
Ska jag jobba eller stämpla? |
|
|
|
09-11-2006, 20:29
|
Medlem
Antal inlägg: 398
Medlem nr: 82

|
Hade redan tackat ja till deltidsarbete genom bemanningsföretag. Hade ingen aning om att man inte fick stämpla upp till heltid. Nu har jag, förutom att jag måste betala tillbaka ett par veckors ersättning då jag stäplat upp, att bestämma mig för om jag vill jobba utan att stämpla upp eller stämpla utan att jobba Nu är frågan om vad jag ska göra. Jag vill ju jobba och det är därför jag tackat ja till att jobba på bemanningsföretag utan betald semester. Jag har 50% plus mertid. Det blir i värsta fall 600:- mindre än full a-kassa så ekonomiskt överlever jag. Men vad händer om jag blir arbetslös igen eller gravid eller långtidssjukskriven? Då räknas min nya ersättning efter en 50%-ig anställning! Ska man tänka så långsiktigt eller bara leva i nuet? Ska jag fortsätta att jobba och avsäga mig a-kassan eller ska jag avsluta mitt nya halvtidsjobb och fortsätta att stämpla? Det finns f.ö. väldigt få jobb för mig att få i min branch och jag behöver antingen plugga lite till eller ta ett "allmänt jobb" (utan speciella utbildningskrav) och då sänka min inkomst.
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
09-11-2006, 20:57
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (ester @ 09-11-2006, 20:29) Nu är frågan om vad jag ska göra. Jag vill ju jobba och det är därför jag tackat ja till att jobba på bemanningsföretag utan betald semester. Klart du ska ta jobbet. Det är alltid lättare att söka jobb när man har jobb. Klart du ska jobba, det kostar dej 600 kr i månaden att hålla dej informerad av alla nyheter på jobbet, hemma blir det inte så mycket uppdatering.. Bara att fråga så, betyder ju på något sätt, att a-kassan är för hög?
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
09-11-2006, 21:04
|
Medlem
Antal inlägg: 1 922
Medlem nr: 3 722

|
Om du lägger till resor, luncher och allt du inte hinner fixa med hemma utan måste köpa så är nog förlusten mer än 600:-.
Visst är det sjukt att man ska behöva gå back på att börja jobba.
Får man dessutom höjd barnomsorgstaxa, höjd skatt, minskade bostadsbidrag och alla andra kostnader som tillkommer när man skall jobba så är ett jobberbjudande i många fall en ekonomisk katastrof.
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|
|
|
|
|
09-11-2006, 21:04
|
Medlem

|
CITAT (Hannele @ 09-11-2006, 20:57) Bara att fråga så, betyder ju på något sätt, att a-kassan är för hög?  Tror inte att a-kassan är för hög, men det borde finnas bättre möjligheter att kunna jobba och stämpla även inom bemanningsbranchen. Stämpla upp till heltid får man ju bara göra under en a-kasseperiod och sedan får man bestämma sig om man vill deltidsjobba eller vara arbetslös. Då har man lite tid att hinna ställa om sig på. Jag är mest orolig för min SGI. Vi skulle ju gärna vilja ha ett barn till, men med en yttepyttig f-penning är det ju frågan om vi kommer att ha råd. Funderar på att pressa min chef (på företaget jag jobbar åt) att antingen ge mig mer i timlön eller att garantera mig en dag till per månad. Det skulle betyda att jag är uppe i full a-kassenivå eller mer och då hade det inte känns som om jag "förlorade" nåt.
|
|
|
|
|
09-11-2006, 21:07
|
Medlem

|
CITAT (Gurkan @ 09-11-2006, 21:04) Om du lägger till resor, luncher och allt du inte hinner fixa med hemma utan måste köpa så är nog förlusten mer än 600:-.
Får man dessutom höjd barnomsorgstaxa, höjd skatt, minskade bostadsbidrag och alla andra kostnader som tillkommer när man skall jobba så är ett jobberbjudande i många fall en ekonomisk katastrof. Har ofta med mig lunch. 1000:- kostar busskortet + pendling mellan tågstationen och hem på 3 mil om dagen. Dagis betalar vi redan full maxtaxa på och bidrag har vi inga. - 2000:- blir det kanske. Om jag inte får någon mertid utan bara mina garanterade 50%
|
|
|
|
|
09-11-2006, 22:17
|
Medlem
Antal inlägg: 1 922
Medlem nr: 3 722

|
CITAT (ester @ 09-11-2006, 21:07) CITAT (Gurkan @ 09-11-2006, 21:04) Om du lägger till resor, luncher och allt du inte hinner fixa med hemma utan måste köpa så är nog förlusten mer än 600:-.
Får man dessutom höjd barnomsorgstaxa, höjd skatt, minskade bostadsbidrag och alla andra kostnader som tillkommer när man skall jobba så är ett jobberbjudande i många fall en ekonomisk katastrof. Har ofta med mig lunch. 1000:- kostar busskortet + pendling mellan tågstationen och hem på 3 mil om dagen. Dagis betalar vi redan full maxtaxa på och bidrag har vi inga. - 2000:- blir det kanske. Om jag inte får någon mertid utan bara mina garanterade 50% Visst är det sjukt att det lönar sig bättre att vara hemma än att jobba ? Förstår att du tvekar på att ta jobbet.
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|
|
|
|
|
09-11-2006, 23:27
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Gurkan @ 09-11-2006, 23:17) CITAT (ester @ 09-11-2006, 21:07) CITAT (Gurkan @ 09-11-2006, 21:04) Om du lägger till resor, luncher och allt du inte hinner fixa med hemma utan måste köpa så är nog förlusten mer än 600:-.
Får man dessutom höjd barnomsorgstaxa, höjd skatt, minskade bostadsbidrag och alla andra kostnader som tillkommer när man skall jobba så är ett jobberbjudande i många fall en ekonomisk katastrof. Har ofta med mig lunch. 1000:- kostar busskortet + pendling mellan tågstationen och hem på 3 mil om dagen. Dagis betalar vi redan full maxtaxa på och bidrag har vi inga. - 2000:- blir det kanske. Om jag inte får någon mertid utan bara mina garanterade 50% Visst är det sjukt att det lönar sig bättre att vara hemma än att jobba ? Förstår att du tvekar på att ta jobbet. Självklart är det väl så att om man får A-kassa för 100% och tar ett jobb på 50% så förlorar man på det. Det sjuka är att man inte får 100% anställning fast man vill ha det och att man blir tvingad att gå ner i lön efter arbetslöshet. Förstå mig rätt nu... Jag tycker inte att det är ok att man blir tvingad att acceptera en lägre lön eller sysselsättningsgrad om man är arbetslös och blir erbjuden ett jobb. Endast om arbetslösheten är självförvållad är det ok!!
|
|
|
|
|
09-11-2006, 23:29
|

Medlem
Antal inlägg: 1 026
Medlem nr: 7 630

|
Ester, Vad menar du med att man inte får stämpla upp till heltid? Det är typ 100 år sen jag hade A-kassa så jag kan inte dagens regler.
--------------------
Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...
|
|
|
|
|
09-11-2006, 23:42
|
Medlem

|
CITAT (Klura @ 09-11-2006, 23:29) Ester, Vad menar du med att man inte får stämpla upp till heltid? Det är typ 100 år sen jag hade A-kassa så jag kan inte dagens regler. Om man jobbar som timvikarie eller på vanligt vikariat för ett företag så får man lov att, under en a-kasseperiod, stämpla upp till 100%. Alltså att få a-kasseersättning de dagar som man inte har jobb. Om man jobbar för ett bemanningsföretag eller har avtal som liknar ett bemanningsföretags så har man inte rätt till a-kasseersättning de dagar man inte arbetar! Helt sjukt, men AMS anser inte att man står till arbetsmarknadens förfogande om man är uppbunden som bemanningspersonal. Alltså gäller inte samma regler för bemanningspersonal som för vanliga vikarier eller deltidsarbetare.
|
|
|
|
|
09-11-2006, 23:59
|

Medlem

|
Tackar för upplysningen. Jag har aldrig velat ta jobb på ett bemanningsföretag av olika anledningar, men de få gånger jag varit på arbetsförmedlingen så har de talat sig hesa över dessa företag. Jag är nu ännu mer säker på min sak. Det blir absolut inte ett sådant jobb.
--------------------
|
|
|
|
|
10-11-2006, 07:17
|

Medlem
Antal inlägg: 3 070
Medlem nr: 21

|
Jag hade nog också tänkt över saken och vägt alla ekonomiska aspekter mot varandra. Svårt dilemma. För nog sjutton vill de allra flesta ha ett jobb. En glädjande sak är väl att det vekar som det finns fler lediga jobb att söka.
|
|
|
|
|
10-11-2006, 07:24
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
Jag blir mycket förvånad när jag läser detta.
|
|
|
|
|
10-11-2006, 10:40
|

Medlem
Antal inlägg: 817
Medlem nr: 33

|
När jag var i samma situation som du så tyckte inte facket att jag skulle ta dektidsjobbet eftersom jag, ifall jag blev arbetslös igen, inte skulle få heltidsakassa. Med bara en inkomst och två barn att försörja tackade jag nej och fortsatte stämpla. Trist, men det kändes som det enda rätta för MIG att göra så även om det naturligtvis är fullkomligt vrickat att man ska behöva tacka nej.
--------------------
Vänliga hälsningar Helen i Skåne
|
|
|
|
|
10-11-2006, 10:44
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
Men du kanske lyckas få en dag till eller lite mer timmar o då löser det sig ju! *håller tummarna*
Finns det inte någon gräns, jag har för mig att pappa pratade om det när han blev utan jobb. Ett tag får man ersättning efter den tidigare lönen. Typ när man jobbat ett år med lägre lön så blir det grundande för nya ersättningen. Du klarar dig inte under det helller?
Hoppas att ni klarar ut det hur som helst.
|
|
|
|
|
10-11-2006, 10:50
|

Medlem
Antal inlägg: 725
Medlem nr: 5 697

|
Svår situation. Min lilla erfarenhet (ej min personliga, men min mans) av bemanningsföretag, är dock att det är mycket lättare att få riktigt jobb utifrån dessa företag. Min man fick erbjudande på flera av sina "placeringar", och kunde till slut välja något som han gillade.
--------------------
OlgaK zon II
|
|
|
|
|
10-11-2006, 10:56
|
Medlem
Antal inlägg: 2 458
Medlem nr: 5 087

|
Så här står det i min senaste tidning från AEA (Akademikernas Erkända A-kassa): Att ta arbete via bemanningsföretag kan vara ett bra sätt att komma in på arbetsmarknaden, men du bör då känna till att du då inte har rätt till någon deltidsersättning om arbetet skulle vara på deltid. Du har heller inte rätt till ersättning mellan uppdragen för bemanningsföretaget. Personligen skulle jag inte våga jobba för bemanningsföretag enligt dessa premisser från a-kassan.
|
|
|
|
|
10-11-2006, 10:58
|

Medlem
Antal inlägg: 725
Medlem nr: 5 697

|
Hihi, om du är bra på engelska kanske du ska titta på denna dokumentär som jag blev tipsad om på ett annat forum: http://video.google.com/videoplay?docid=-1...ttraction&hl=enDå kanske du kan få ditt drömjobb  ! (Det är positivt tänkande i sin praktiska tillämpning, filmen heter "The Secret" tror jag.)
--------------------
OlgaK zon II
|
|
|
|
|
10-11-2006, 11:02
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
CITAT (Castea @ 10-11-2006, 10:56) Så här står det i min senaste tidning från AEA (Akademikernas Erkända A-kassa): Att ta arbete via bemanningsföretag kan vara ett bra sätt att komma in på arbetsmarknaden, men du bör då känna till att du då inte har rätt till någon deltidsersättning om arbetet skulle vara på deltid. Du har heller inte rätt till ersättning mellan uppdragen för bemanningsföretaget. Personligen skulle jag inte våga jobba för bemanningsföretag enligt dessa premisser från a-kassan.  har inte bemanningsföretagen fått ändra på sina anställningsmetoder pga av det där. för i börjanhjade de väl som system att uttnyjja systemet även de. alltså så fort de hade slut på jobb så sa de upp och då kunde ju den tidigare anställda stämpla. kan gissa att bemanningsföretagen får tänka mer på sina antsällda när det inte funkar så.... har inte hört om det verkligen blivit en ändring däremot. jag är fortfarande misstänksam mot benanningsföretag men har en i bekantskapskretsen som arbetat på benmanningsföretag på samma fabrik jättelänge. benmanningsföretaget verkar ta hand om sina anställda o se till att de har jobb hela tiden.
|
|
|
|
|
10-11-2006, 11:33
|

Medlem

|
CITAT (olgak @ 10-11-2006, 09:50) Svår situation. Min lilla erfarenhet (ej min personliga, men min mans) av bemanningsföretag, är dock att det är mycket lättare att få riktigt jobb utifrån dessa företag. Min man fick erbjudande på flera av sina "placeringar", och kunde till slut välja något som han gillade. Jo det har jag också hört folk som fått fast anställning. Men fram tills dess man ev får den där anställningen då, och kanske hankar sig fram på timmar och alltså inte får stämpla upp.. hm! Det kan nog bli kärvt.
--------------------
|
|
|
|
|
10-11-2006, 15:59
|
Medlem
Antal inlägg: 2 458
Medlem nr: 5 087

|
Om jobb via bemanningsföretag leder till fast anställning beror säkert också på hur pass bred eller gångbar utbildning man har. Själv har jag en så smal yrkesutbildning att jag aldrig skulle kunna få ett jobb via bemanningsföretag. Har försökt ett par perioder, men bemanningsföretag är helt klart inte min typ av arbetsförmedling.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|