CITAT (Katti med torpet @ 02-01-2007, 19:39)
Jag var väldigt sugen på att plugga till trädgårdsarkitekt, (eller landskapsarkitet heter det väl) för ca 10 år sedan men blev avrådd av alla jag pratade med då de menade att det inte skulle finnas några jobb att söka (Örebro) när jag väl var klar. De jobb som ev. fanns skulle dessutom vara uselt betalda.
De här sorgliga buden fick jag från både skolor och potentiella arbetsgivare varför jag övergav planerna då.
Skulle vara intressant att höra vad t.ex. Åsa som ju jobbar i branschen har för syn på det här idag. Mitt nuvarande jobb trivs jag jättebra med och är relativt välbetald men branschen är osäker och vem vet, rätt vad det är kan jag vara arbetslös.
Är det ens någon idé att ta upp funderingarna på att utbilda sig inom den gröna sektorn vid 40 års ålder?
Hur svårt är det att få jobb, och med jobb menar jag INTE att kassan på Plantagen. Drömmen vore snarare trädgårdsanläggning där man så småningom kanske får vara delaktig i att utarbeta ideérna men framförallt att få jobba tillsammans med duktigt yreksfolk för att lära sig mer.
Vad tror ni att det krävs för utbildning får att vara intressant för ett sådant jobb?
Består marknaden mest av familjeföretag som "driver upp" sin egen personal eller finns det efterfrågan på nyutbildat folk?
Det finns en viss risk för att det blir ont om jobb ett tag i framtiden Alnarp har tagit in fler på utbildningarna, samt en massa KY-utbildningar har poppat upp överallt (men skolorna får inte ha KY-utbildning i all evighet tror det är 3-4år sedan måste man ansöka om att få hålla utbildningen och kan man inte bevisa att utbildningen behövs så får man inte fortsätta ha den), fast samtidigt verkar Komvuxutbildningarna försvinna p.g.a den nya politiken så det kanske jämnar ut sig i längden.
Hurpass bra marknaden är idag beror på vad man kan tänka sig att arbeta med. Runt storstäderna är det ganska bra framtidsutsikter ifall man är intresserad av anläggning och skötsel. Det är nog den delen av trädgård som är mest mansdominerad och det är mycket tunga lyft samt man anställer främst folk som kan div. trädgårdsmaskiner så utbildningar där detta förekommer ger en fördel sedan på arbetsmarknaden. Man bör även ha god fysik för arbete inom detta område. Inom anläggning kan man få ganska bra betalt och det anläggs ju gröna miljöer överallt och de ska ju skötas också så även skötselområdet har goda utsikter men de har kanske något sämre betalt än anläggare (på vissa firmor jobbar man dock både med anläggning och skötsel). Inom anläggning och skötsel kan man ha chans att få helårsjobb ifall man kan tänka sig ploga snö på vintern.
Inom kyrkogårdsförvaltningarna är även åldern på de anställda ganska hög så där kommer det troligtvis att behöva anställas mer folk för att sköta kyrkogårdarna inom några år.
Inom odling däremot så är utsikterna sämre många växthusföretag läggs ner, det blir färre och färre frukt och grönsaksodlingar etc. De odlingar som finns kvar är främst de stora som är mera som fabriker. Trädgårdsbutikerna blir större men de har få anställda. Sedan finns ju gårdsbutikerna som har egna odlingar men de är ofta familjeföretag.
Från en del jag pratat med i branschen är det ganska mättat på folk som ritar trädgårdar det finns helt enkelt inte jobb till alla som vill designa trädgårdar, ett sätt är dock att ex. starta en firma, rita och sedan anlägga det hela själv för att det ska gå att nästan leva på det. För att man ska kunna tjäna lite större pengar behöver man nog bli känd på något sätt, eller ha mycket bra kontakter.
Ett annat bristyrke är yrkeslärare inom trädgård så kan man tänka sig att även lägga till lite pedagogik till sin universitetsutbildning borde det kunna gå ganska lätt att få lärarjobb ifall man kan tänka sig det.