|
Rivstart på frösåddsåret, 2007 |
|
|
ewa zon 3
|
01-01-2007, 21:05
|
Gäster

|
Gott Nytt Frösåddsår! önskar EwaJa, så var det nya året invigt med lite frösådder. En del får åka in i kylen, i brist på snö Tack snälla Odlaiater som bidragit med en del av fröerna på dagens lista Aquilegia, 4 sorter Brugmansia arborea Chelone glabra Desmodium glutinosum Eryngium amethystinum Eupatorium sp. White Gillenia trifoliata Hosta, 3 sorter Perovskia atriplicifolia Pulsatilla halleri Pulsatilla vulgaris Sisyrinchium graminoides Tropaleum speciosum Veratrum nigrum Verbena hastata Viola sororia ’Freckles’ Viola ’Velour Chocolate Frost’ Vilda pelargoner, 15 sorter Vad har ni sått i år?
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
01-01-2007, 22:27
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
7 olika Akleja, Drakblomma Chelone glabra, Vit sköldpaddsört! Mertensia sibirica, Storfjärva Penstemon hirsutus pygme, Azurpenstemon. Blodnäva Campanula punktata, Prickklocka Campanula alliariafolia, Hjärtklocka Lavendel Salvia Patens, Asclepias incarnata, Rosensidenört De två sista är varmgroende så de har jag inne. Asclepian kanske är lite väl tidig att så men jag läste i någon ”såtabell” att den kunde ta lååååång tid på sig om det vill sig illa. Vill det sig väl har jag väl 1 meter höga plantor i maj. De öviga har jag ute. Här har temperaturen växlat mellan +5 och – 4 de senaste veckorna och om jag förstått det här rätt så är det en ganska så optimal temperatur för att lura små frön att det snart är vår även om vi saknar snö. Nu väntar jag bara på fröna från Jelitto och STA, det kommer att bli mer än fullt i år också även om det finns långtgående planer på fler lysrörsplatser /Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
01-01-2007, 22:47
|
Medlem
Antal inlägg: 235
Medlem nr: 71

|
Nyfiken fråga till er som sår så mycket: Hur många av varje sår ni?
Anki, när du säjer 7 sorter akleja, hur många frön av varje sort petar du ner?
Unni
|
|
|
|
|
01-01-2007, 23:06
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
Har inte börjat än för jag vet fortfarande inte vilka som ska ha kyla och inte (inte alltid det står på fröpåsarna).
Finns det nån bra lista där man kan se vilka som är köldberoende och inte?
De jag ska så (frön jag redan har hemma) är:
Akleja, gul Echinacea purpurea "White Swan", vit Rudbeckia Vallmo, enkel Pionvallmo Malva (sylvestris "Brave Heart") Chrysanthemum "Crazy Daisy", prästkrage? Heuchera, Alunrot Kryddtagetes
Nån som kan svara på om någon av dessa vill ha kyla, annars sår jag dem inne i mars/april.
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
01-01-2007, 23:40
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Gott nytt frösåddsår ! från en annan som håller igen allt vad det går(eftersom jag ska resa bort i maj ) Allt under 200 sorters perenner är ju en framgång:)och sår jag flera av samma art, eller olika spelar det ingen roll .. jag sår alltid hela fröpåsen ... Annars får man bara ett skåp med dåligt samvete , och fröna kan sjunka i grobarhet väsentligt till nästa år -då du i alla hänseenden INTE vill så samma sju sorters aklejor igen -Undantag är om nån här hojtar till o vill ha frö - Sår man en rejäl frödos är ju chansen större att få upp några , särskilt med lite knepiga sorter -fast kungsljus o annat som kommer i påsar med 1000 frö -där man vet att grobarheten är 100 procent där ..kan man ju hejda sig något  Hittils har jag varit otroligt stillsam och idag bara sått 4 rossorter två tropiska sorter Väntar meconopsis Gentiana 4 sorter lite annat småkrafs men listan till Narg , och alpinlistan och det andra -- de växer huvva  Berglund Akleja, gul kall Echinacea purpurea "White Swan", vit Rudbeckia behöver ofta kallperiod Roland Gustavssons snabbsida är ofta en bra koll på detta med kall/varm mörkt ljust Frösådd Annars går det ju fint att fråga här .. för vad ska jag annars göra fram till i maj , när jag har så liiite sorter ..
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
ewa zon 3
|
01-01-2007, 23:51
|
Gäster

|
CITAT (fruberglund @ 01-01-2007, 23:06) Har inte börjat än för jag vet fortfarande inte vilka som ska ha kyla och inte (inte alltid det står på fröpåsarna). Finns det nån bra lista där man kan se vilka som är köldberoende och inte? Echinacea purpurea "White Swan", - tänkte jag så varmt om den inte gror efter 3-4 v så bli det in i kylen 4v och sen fram igen. För några av mina aklejor tänkte jag prova växelvis kylen natt - uterummet på dagen. Gratis motion på köpet några andra bra listor tomclothierel den här http://www.alltomtradgard.se/default_garde...deninglists.aspJag sår sällan hela påsar, det blir oftast många plantor att skola ut ändå. och misslyckas sådden har jag lite kvar för att försöka igen och gror det fint kan man byta till sig något annat roligt. /Ewa
|
|
|
|
|
02-01-2007, 00:06
|

Medlem

|
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
02-01-2007, 07:04
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
CITAT (Unni @ 01-01-2007, 22:47) Anki, när du säjer 7 sorter akleja, hur många frön av varje sort petar du ner?
Unni Av Aklejorna så har jag sått mellan 15 och 30 frön. Flera av fröpåsarna har jag delat med någon. I fjol sådde jag också hela fröpåsar och fick då stora problem!Vad gör man med t.ex 60Lammöron eller 75 Blå salvia? Inte nog med att de tog plats, jag hade svårt att bli av med plantorna också. Grannarna började gå stora omvägar om de såg att jag var ute av rädsla för att få en planta upptryckt i famnen. Men.....I de fall man kan förvänta sig att det är låg grobarhet på fröna eller att det är lite "knepigare" frön så sår jag alla, men i två omgångar (inte lägga alla ägg i samma korg) Jagfuskar lite vid omskolning och sätter två små plantor i varje 9X9 kruka (för att spara plats). Jag vet att det inte är riktigt "optimalt" men en gamal trädgårdsmästare har givit mig OK och det fungerade i fjol.  /Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
02-01-2007, 10:34
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
CITAT (Anki V @ 02-01-2007, 07:04) I fjol sådde jag också hela fröpåsar och fick då stora problem!Vad gör man med t.ex 60Lammöron eller 75 Blå salvia?  Ja, och jag som fick över 100 Isop förrförra året när jag sådde hela påsen Har delat ut både till grannar och släkt men jag har fortfarande Isop som står i pallkragar i väntan på utplantering  De övervintrar dock bra där så det går ingen nöd på dem. Ok Kerstin, då väntar jag lite och sätter ut Akleja och Rudbeckia på kyla sen. Har två andra också som jag vet (stod på påsen) ska ut i kyla så de ska jag också så samtidigt. Sen blir det till att hålla sig till mars/april med resten
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
02-01-2007, 11:02
|
Medlem
Antal inlägg: 160
Medlem nr: 6 501

|
Jag sådde akleja både varmt och kallt förra året, och det gick faktiskt bäst för de varmsådda... av någon anledning! Om jag sår akleja i år igen (har inte bestämt mig) så blir det varmsådd!
|
|
|
|
|
02-01-2007, 11:19
|
Medlem
Antal inlägg: 374
Medlem nr: 3 741

|
CITAT (Anki V @ 02-01-2007, 07:04) CITAT (Unni @ 01-01-2007, 22:47) Anki, när du säjer 7 sorter akleja, hur många frön av varje sort petar du ner?
Unni Av Aklejorna så har jag sått mellan 15 och 30 frön. Flera av fröpåsarna har jag delat med någon. I fjol sådde jag också hela fröpåsar och fick då stora problem!Vad gör man med t.ex 60Lammöron eller 75 Blå salvia? Inte nog med att de tog plats, jag hade svårt att bli av med plantorna också. Grannarna började gå stora omvägar om de såg att jag var ute av rädsla för att få en planta upptryckt i famnen. Men.....I de fall man kan förvänta sig att det är låg grobarhet på fröna eller att det är lite "knepigare" frön så sår jag alla, men i två omgångar (inte lägga alla ägg i samma korg) Jagfuskar lite vid omskolning och sätter två små plantor i varje 9X9 kruka (för att spara plats). Jag vet att det inte är riktigt "optimalt" men en gamal trädgårdsmästare har givit mig OK och det fungerade i fjol.  /Anki Det där med två plantor i varje kruka har jag lärt mig av någon gammal trädgårdsamatör någon gång. Han sa att det bara var bra för dem att tampas med en granne. Man kan ju alltid klippa bort en om de inte trivs ihop. Är plantorna pyttesmå skolar jag i tussar (beroende på sort så klart). I början av min trädgårdskarriär (det är läääänge sen ser jag i spegeln) skkolade jag allt. Jag höll på att drunkna i plantor och jobb. Numer skolar jag upp så mycket jag och trädgårdsvänner vill ha - resten slänger jag! Det blir alltid för mycket sådder att sköta i alla fall I år ska jag hejda mig något, det blir nog inte mer än ett hundratal......
--------------------
Bättre sått än aldrig!
Gräva bör man annars dör man!
|
|
|
|
ewa zon 3
|
02-01-2007, 11:51
|
Gäster

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-01-2007, 00:06) Alternativ är kylskåp -Märk sådden noga -man kan inte lita på familjen -de micrar sådder i tron att det är kåldolmar hux flux ....  :blink: :wacko: :wacko: :wacko: :wacko: Jo, det där får man akta sig för. Svårt att tro att någon kan se fel på matåda och frölåda men om man har bråttom och är hungrig Maken fick städa ut allt ätbart förutom youghurt och filpaket ur en liten extrakyl vi har, jag hoppas det ska fungera CITAT (Anki V @ 02-01-2007, 07:04) Jag fuskar lite vid omskolning och sätter två små plantor i varje 9X9 kruka (för att spara plats). Jag vet att det inte är riktigt "optimalt" men en gamal trädgårdsmästare har givit mig OK och det fungerade i fjol.  Det där höll jag också på med förra året. Och nu kan jag fortsätta med gott samvete ser jag, Tack Anki! /Ewa
|
|
|
|
|
02-01-2007, 12:44
|

Medlem

|
Klippa bort !  en perenn som kostar 50 spänn på en plantskola never .... Sommarblommor ok , men inte perenner -Växtmarknader är ett utmärkt sätt att bli av med sina överskottsperenner Jag tror inte att perenner utvecklas bättre två och två snarare är det tvärtom Bredså i större kärl och skola ut sen får man tänka stooort när man designar sina rabatter LOL
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
02-01-2007, 15:21
|

Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363

|
CITAT (fruberglund @ 01-01-2007, 23:06) fruberglund
Chrysanthemum "Crazy Daisy", prästkrage? Denna sådde jag den 9/3 inne och den grodde 13/3. Blomningen kom i mitten/slutet av Augusti
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|