Medlem
Antal inlägg: 1 593
Medlem nr: 6 685
Skulle vara intressseant att höra olika erfaernheter av den sk stlärtlappsmetoden - att så i papper. Visst är det roligt att så i krukor, men när platsbrist råder kanske detta är ett bra alternativ.
Medlem
Men snälla , är det ingen som provat denna metod. Både bra och dåliga erfarenheter tas tacksamt emot. det är alltid roligt att höra flera från olika håll, sett att se på saken. Är det överhuvudtaget någon idé att prova???
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
Jovisst , jag har< främst pionfrö -men vitmossesådd gav bättre resultat och mina frösådder har eget kylskåp , det andra ställer jag ju ut -fa de som vill ha lite kallare -ex aconitum , så jag tycker det blir för mycket pillande med fröna med lappmetoden "
Medlem
Ska nog försöka prova dett med några i alla fall. Är det i så fall mest fördelaktigt att prova med varm eller kallgroende? Mina dillpionfrön har jag redan lagt i vitmossa och hoppas på gott resultat.
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
Inte de -varmgroende , de gror ju på en gång, inom 10- 20 dygn eller snabbare har alla grott -det är i så fall de oregelbundet, långsam groende som ska ha omväxlande kall varm period som lappmetoden är tillämplig på
Medlem
Antal inlägg: 768
Medlem nr: 4 958
Jag har testat att så Lewisia och Alstroemeria enligt stjärtlappsmetoden. Blev mycket nöjd med resultatet. De flesta fröerna grodde, och då är det bara att plocka dem efterhand och sätta i kruka.
Medlem
Antal inlägg: 1 453
Medlem nr: 3 938
Jag sådde passiflora med den metoden, gick inte så värst bra, de grodde, men jag hade ju glömt bort att påsarna inte är lufttäta, så de torkade ihjäl innan jag såg att de grott