Hur går det för ni andra just nu? Jag fann min brevpåse brevlådan 1 maj (torsdag) sent på kvällen när vi kom hem efter valborgsmässofirande i fjällen . Hade kommit med posten 30/4, som vi får vid 14.00, om vi har tur. Vi hade då en period med kallt på nätterna (ca minus 8-10 grader) och strålande sol/värme på dagarna. (så är det med högtryck här på "vårvintern" , den "femte årstiden" för oss "fjällfarare" som jag ej vill vara förutan, går ej att beskriva i ord förrän man upplevt den själv i fjällen). Sticklingarna var skickade måndagen samma vecka och vad jag kan se på påsen med ekonomiporto. Vilket betyder 3 dgr. När jag veklade ut innehållet i brevpåsen var bladen "snorigt" mörkgröna" och tidningspapperet frostitgt iskallt med is på utsidan. Tog bort alla frostangripna blad och planterade om dem, det blev i stort sett bara "pinnar" kvar och satte dem i krukor under lysrören. Där står de ännu idag tills de fått antydning till knopp. Lyckligtvis lever alla. Alla är ca 15 cm höga, 2 har knopp, 1 verkar blomma mörkt bourgone eller mörkare, 1 verkar blomma ljust med ngt rött i . De andra vet jag inte. men de har knopp. Några hängpelargonier av dom blir det ej hos mig i sommar, "snarare" krukväxter om jag har tur, blir ev "kuriosa" på en bricka på altanen. PS Jag har hade dem ute idag, 1:a dagen
|