Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> I stället för snö?
          Elisabeth P
          Inlägg 19-01-2007, 22:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 593
          Medlem nr: 6 685

Det gäller de sådder som jag nu ställt ut för kallstratifiering.
          Här finns ju inte tillstymmelse till snö än, men det ska bli riktigt kallt i natt. Kan det då bli FÖR kallt för de små fröna?
          Blir de förstörda om tempen går ner mot -10 grader?
          Jag har dem på en bricka med tre lager fiberduk över ganska nära husväggen. Har funderat på att ställa dem i en frigolitlåda, kan det funka som isolering mot marken?
          Jag har även så att jag kan lägga en frigolitlåda som lock.

Hur hade ni gjort?/Lisa

--------------------
          Elisabeth / Lisa:)

Boråstrakten zon 4-5

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 8)
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-01-2007, 22:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jag skulle inte tro det är nån fara , fröer brukar vara tåligare än växter . som många växter dör dom efter första frosten men fröna ligger och väntar i jorden/på jorden med eller utan snö

Citera
          Plain
          Inlägg 19-01-2007, 22:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem nr: 7 048

Jag går just och funderar på samma sak som Lisa. Allt jag läst om frön hittils säger att man ej ska utsätta dom för en plötslig köldknäpp där temperaturen understiger mycket mer än -4 grader. Något om att cellväggar går sönder, eller att fröet hamnar i en ännu djupare vila och kräver år för att vakna upp igen. Några tips till oss (för du är väl också det Lisa?) nybörjare på perenn sådder?

Mvh

/David

--------------------
          David i Viksjö, zon 3

Citera
          Elisabeth P
          Inlägg 19-01-2007, 22:50
          Länk hit: #4

Medlem

Det är andra året jag drar upp egna små frön, så visst är jag nybörjare biggrin.gif och jag bara älskar det wub.gif . Mest blir det perenner och en och annan ettårig.

Lisa

--------------------

Boråstrakten zon 4-5

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-01-2007, 22:55
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Plain @ 19-01-2007, 22:47)
          Jag går just och funderar på samma sak som Lisa. Allt jag läst om frön hittils säger att man ej ska utsätta dom för en plötslig köldknäpp där temperaturen understiger mycket mer än -4 grader. Något om att cellväggar går sönder, eller att fröet hamnar i en ännu djupare vila och kräver år för att vakna upp igen. Några tips till oss (för du är väl också det Lisa?) nybörjare på perenn sådder?

Mvh

/David

beror ju på vilka fröer det är . men meningen med kallstratifiering är dom gror efter en vinter .

Citera
          Elisabeth P
          Inlägg 19-01-2007, 23:04
          Länk hit: #6

Medlem

Det låter i och för sig sunt som du säger flaxss. Men samtidigt läser man ju överallt att det bör bara mella -4 grader till + 4 grader för att det bäst ska gro.
          Nu är det ju så att man vill ha lite ordning och reda på vad man har och vad man sår - däran krukodling.....men hade man i princip kunnat låta alla kallgroende fröer bara ligga i rabatten som om de hade ramlat av blomman och frösått sig själva? (fattar ni hur jag tänker wacko.gif )

Lisa

--------------------

Boråstrakten zon 4-5

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 20-01-2007, 16:28
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Såhär tror jag , och har läst mig till att det är smile.gif

Frö kan inte stoppas direkt i frysen för aTT

I naturen -är det inte normalt med temperatur fall mellan + 25 grader -innetemp -och någon timme senare -18 -i frysen

Ställs fröna ut -växlar tempen mer långsamt -har de stått ute denna milda januari -och senare får en köldknäpp på minus 10 eller mer -gör det inget -inga cellväggar sprängs av det -detta sker ju hela tiden i naturen

För eller senare om inte annat i mars -sker denna positiva svängening mellan + 4-4 .. för att senare övergå i vårtemp mer än + 10 grader hela dygnet -då gror de
          Vi förkortar tiden ibland genom att ta in under lysrör o tina upp dem fortare
          Hos mej är alla frösådder utan undantag kylklumpar av is -när jag ta in dem för tining och senare grodd

Saknar man snö -kan dessa temp uppnås med lite fiberduk o en bra placering -lungt skyddat halvskuggigt läge -det blir lika bra som under snön ..
          Har man ingen snö , har man heller inte lika kallt och fa inte lika länge med temp mot -20

Frigolitlådor är lätta och bra och hindrar inte kyla , men mildrar i bästa fall häftiga tempsväng ..smile.gif

Nu föreläste jag igen .. kan inte hålla mot lärargenerna tydligen laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          arno
          Inlägg 20-01-2007, 16:39
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 207
          Medlem nr: 7 143

Sådana föreläsningar mår vi bara bra av Kerstin. Än en gång påminns vi om att det i stort handlar om att naturen skall ha sin gång även då vi försöker skynda på den lite.

Citera
          Elisabeth P
          Inlägg 20-01-2007, 17:55
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 20-01-2007, 16:28)
          Saknar man snö -kan dessa temp uppnås med lite fiberduk o en bra placering -lungt skyddat halvskuggigt läge -det blir  lika bra som under snön ..
          Har man ingen snö , har man heller inte lika kallt och fa inte lika länge med temp mot -20

Frigolitlådor är lätta och bra och hindrar inte kyla , men mildrar i bästa fall häftiga tempsväng ..smile.gif

Nu föreläste jag igen .. kan inte hålla mot lärargenerna tydligen  :lol:  :lol:  :lol:

Du vet att även jag uppskattar dina små föreläsningar wub.gif . Så för allt i värden sluta inte prata.

Känns som att jag inte behöver oroa mig särskilt mycket över snöns vara eller icke vara smile.gif

Mina frigolitlåder kan jag ju ta till om vädret blir extra hårt wink.gif

Tack en gång till/Lisa

--------------------

Boråstrakten zon 4-5

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 16:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon