Medlem
Antal inlägg: 4 829
Medlem nr: 7 440
jo jag har svårt med dom, hur är det nu....vattna mera eller mindre,håller den fukten längre tid eller andas den och behöver mera vatten har ju mina små pellisar i sånna nu och vill ju inte att dom ska rutta eller tvärtom
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"
Medlem
Antal inlägg: 53
Medlem nr: 4 977
Jag är inte heller helt kompis med lerkrukor, jorden blir hela tiden för torr men kan väl vara bra att utnyttja då växten vill ha det torrt, för lerkrukor är ju så vackra. Lerkrukor med glasyr håller fukten bättre men då uteblir den snygga patinan.
Medlem
Antal inlägg: 628
Medlem nr: 77
Fördelar med lerkruka: Det är mindre risk att rötterna steks under soliga dagar. Jordens fuktighet och syretillförsel blir jämnare i en lerkruka, det blir därmed mindre riska att rötterna dör på grund av syrebrist. Odlar man t.ex. högalpiner i kruka är det alltid lerkruka som gäller. Fast vi odlar det mesta i plastkrukor. M.v.h. Bernt
Medlem
Antal inlägg: 4 829
Medlem nr: 7 440
ok tack för svar....jag har ju som sagt omskolat småttingar i lerkrukor med lekakulor i och ytan torkar snabbt så det jag tänkte på var om det torkar snabbare totalt eller bara uppetill....
men jag tror att jag har fattat er nu tack tack
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"