CITAT (flaxss @ 14-02-2007, 22:20)
CITAT (Leocarpus @ 14-02-2007, 22:04)
Växterna är inte riktigt i takt med vädret. Jag har en övervintrad chiliplanta i köksfönstret som har två nyutslagna blommor

Jag har inte ens hunnit plantera om dem och klippa ned dem än, men de blommar ändå och ute snöade det så sent som i morse. Varför måste växterna ha så brått

åhh berätta hur har du fått den till att övervintra och blomma nu !!??
jag provade att övervintra två i källaren den ena är död och jag har en nu som hmm det är en grön pinne grenarna är intorkade och bladen trillat av
men jag tror någ den jag har kvar kommer dö innan det hinner bli varmt att sätta ut den plus ska den växa på bra måste den ha en förgrening kvar
Det brukar inte vara så svårt att övervintra chili/ paprika bara man klarar dem undan ohyra. Tyvärr är de rätt känsliga för spinn och bladlöss och två plantor fick jag kasta bort
Men annars har de stått ganska svalt och med bara dagsljus i mitt köksfönster. Vattnat måttligt, får inte stå blöta. Ingen näring utan de får ny jord och planteras om till större kruka på våren, då kan man samtidigt beskära dem så sätter tillväxten igång. Chili som övervintras brukar se ganska "härjade" ut, de tappar blad och ibland vissnar även toppskotten ned men efter beskärning ned till frisk ved och omplantering så växer de bra.
Varför de blommar redan vet jag inte

det är nog alldeles för tidigt för att ge någon frukt för de brukar vilja ha värme för att mogna fram. Kanske beror det på att de har fått lite ljusterapi under lysrör när jag tyckte att de såg för risiga ut. Jag har kanske lurat dem att det är vår redan.