Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> sorgliga kunskaper, om sitt sortiment
          Ciczi
          Inlägg 14-02-2007, 18:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Hej

I går köpte jag en liten söt krukväxt i en blomsterbutik. Krukan var omärkt så jag frågade vad det var för sort varpå expediten svarar att det är en pachira. Jag replikerar Vilken familj är det? Expediten svarar en pachira. JAg frågade vad den heter på svenska. Vad fick jag till svar. Ah det vet jag inte men du kan väl själv slå upp det?

Det är en pachira aquatica jag köpt och den tillhör familjen Bombacaceae och på svenska heter den strandkastanj.

Skralt att en expedit i en blomsterbutik inte har bättre koll.

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 15)
          Alba
          Inlägg 14-02-2007, 19:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Jag tycker att det ofta är problem med uppmärkning av växter.
          Pelargoner har jag retat mig på att det ofta står "Pelargon" eller "Engelsk Pelargon" och inget mer.

Det är många gånger jag köpt växter utan att få skötselråd och då är det ju viktigt att det rätta namnet anges så man själva kan söka på nätet.

Affärerna har ofta lite personal så det är inte heller lätt att hitta någon att fråga.

Citera
          smajlizz
          Inlägg 14-02-2007, 19:04
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 305
          Medlem nr: 3 763

Men, det är nog svårt att komma ihåg alla namn.. Blomsterbutiker får ju in massa olika växter och det är kanske inte alltid dom får veta hela namnen heller..? Sånt kan vara svårt att hålla reda på om man inte är jätteintresserad.. Men det svenska namnet kan man iaf komma ihåg tycker jag..

Citera
          Alba
          Inlägg 14-02-2007, 19:13
          Länk hit: #4

Medlem

Det är ju omöjligt för personalen att kunna allt. Desto viktigare är det att uppmärkning finns.

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 14-02-2007, 20:17
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

När jag märkte upp pelargonerna med sortnamn, var de omöjliga att sälja. Eftersom det fanns en namlapp i dem var de säkert svåra att odla, resonerade kunderna. Så det fick jag sluta med. Men jag erbjöd alltid ett namna dem om kunderna ville det. Nä, det är inte alltid lätt att veta vad man tar in, men jag tycker att det är en skyldighet att ta reda på så mycket som möjligt om växten. Fast jag vet att det inte är alla som resonerar så tyvärr.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Gita
          Inlägg 14-02-2007, 20:45
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Är det inte oftast så att vi får vad vi är villiga att betala för? Välutbildad personal kostar ju mycket mer.
          Gita

Citera
          Piccante
          Inlägg 14-02-2007, 21:08
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Gita @ 14-02-2007, 20:45)
          Är det inte oftast så att vi får vad vi är villiga att betala för? Välutbildad personal kostar ju mycket mer.
          Gita

Visst är det så. Många blomsteraffärer har säkert dessutom timanställda, extraarbetare och sommarpersonal. Man kan inte ställa så höga krav på kunskap hos all personal för då skulle de behöva betala mycket bättre, handels löner är ganska låga.

När jag själv arbetade en säsong som växtförsäljare på varuhus så märkte jag att informationen från leverantörerna dessutom var jättedålig. det var vanligt att plantor inte var märkta med vetenskapligt namn eller sortnamn utan de hette bara "pelargon" eller "växthusgurka" eller något. Vi fick aldrig några kataloger från våra leverantörer med fakta om växterna de sålde utan bara beställningslistor av typen exceltabell med namn och pris.

Sen kan jag inte klandra någon för att de inte vet att en växt tillhör familjen bombacaceae, det är ju inte direkt de vanligaste växterna. Jag skulle inte kunna identifiera dem utan vidare trots att jag har C-kurs 10p i systematisk botanik i bagaget unsure.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 14-02-2007, 21:43
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Var själv med om något som liknade detta i dag valde ju fel dag - att besöka en blomsteraffär den 14:e februari då alla enbart tänkte på rosor och allt annat bara var "goddag yxskaft".

Men som sagt, vad säger att en person som tar betalt i affären vet något om odling.

ingrid

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 15-02-2007, 08:16
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Man har väl lite olika förståelse beroende på vad det är för ställe.... JAg blev lite uppgiven när jag inte kunde få vettiga svar på NÅGONTING när jag frågade en anställd i en av våra större städers Trädgårdsförening... Men iofs ska väl även de kunna anställa sommarjobbare och liknande utan att springa till någon högskola och rekrytera...
          Men i dagens informationssamhälle tycker jag att det borde vara rimligt att man som försäljare själv söker upp så mycket man kan, via internet t.ex. Det kan ju vara värdefullt även för försäljningsstället att veta precis vad det är man har tagit in, så man inte gör förluster pga fel skötsel osv.

Citera
          mari_tres
          Inlägg 15-02-2007, 09:50
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 554
          Medlem nr: 1 048

Jag för min del hoppas och tror att de flesta som jobbar inom blomsterbranchen har åtminstonde en liten gnutta intresse, både för växterna de säljer och för kunderna...
          Dessutom borde det finnas lite serviceinriktning... men det är långt ifrån alla som har det, tyvärr.

--------------------
          Simma lungt!!

Zon 4½ Sundsvall, Nolby

Citera
          Alba
          Inlägg 15-02-2007, 09:54
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (ingrid fuxwall @ 14-02-2007, 21:43)
          Var själv med om något som liknade detta i dag valde ju fel dag - att besöka en blomsteraffär den 14:e februari då alla enbart tänkte på rosor och allt annat bara var "goddag yxskaft".

Men som sagt, vad säger att en person som tar betalt i affären vet något om odling.

ingrid

Precis så är det. Många i personalen är där för kassatjänst och inget annat.

Jag var in på en blomsteraffär i fjol sommar och köpte en Änglatrumpet. De hade skrivit ut ett A-4 blad med information och lagt en bunt vid sidan om växterna. Det uppskatade jag.

Citera
          Bee
          Inlägg 15-02-2007, 10:03
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Men om man nu inte vill skriva ut hela namnet kunde man kanske tänka sig ett artikelnummer på krukan (typlikt Ean-koden) som är sökbart i datorn och att en expedit kan kolla när det kommer en kund som är extra intresserad. Jag menar, en affär måste ju ha koll på vad dom köper in och vad dom säljer. Det här skulle ju kunna vara ett komplement då. Borde vara ett krav man kan ställa på leverantören också.

Annars liknar det ju äppel-debatten för några år sen när vi bara kunde handla röda eller gröna äpplen. Idag vet vi exakt vilka äpplen vi köper (om än inte på latin). Samma sak med potatis. Nu kan man skicka maken till affären för att köpa potatis och han kommer hem med rätt sort biggrin.gif

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Ciczi
          Inlägg 15-02-2007, 18:16
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Precis som Leocarpus säger så begär inte jag heller att någon i en blomsterbutik ska kunna familjenamnet på en växt men att ha lite större intresse för sin kund som frågar är faktiskt inte för mycket begärt tycker jag. Det var mest tonfallet och sättet jag retade mig på egentligen. Kvinnan jobbar ju för tusan i ett serviceyrke...

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Alba
          Inlägg 15-02-2007, 18:21
          Länk hit: #14

Medlem

Om man har personal i affären som inte är kunnig, desto viktigare är det att man har en ordentlig uppmärkning.
          När man är i större affärer tex Plantagen eller Blomsterlandet är det inte lätt att går runt och hitta någon som verkligen kan. Då är det viktigt med ordentlig uppmärkning av växterna.
          Min erfarenhet är att en del Handelsträdgårdar som inte är så stora och inte heller har så mycket personal har väldigt bra uppmärkt.

Citera
          Penstemon
          Inlägg 15-02-2007, 18:52
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 80
          Medlem nr: 9 019

För flera år sedan(-82) var jag in på en blombutik och frågade efter Mor och barn inte kaktusen. Jag hade sett den i en bok. Jag hade som tur var skrivit på en lapp det latinska namnet. När jag frågade om Mor och barn så sa ägare:- Det finns bara kaktusen inget annat( på ett snorket sätt). Då tog jag fram lappen och visade henne. Hon gick och hämtade en bok och tittade. Som tur var så fann hon den, då gick hon och ringde. Som tur var fick jag tag i den ca 2 veckor efteråt. men hade jag inte hatt lappen, hade jag nog inte fått tag i den. 2 år senare vart den ju väldig populär.

Citera
          Henrik_
          Inlägg 15-02-2007, 19:07
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 340
          Medlem nr: 7 227

tillägg.. man läser sällan vilka växter som tillhör vilken familj.
          Det är nått man själv får lära sig, eller om man går någon högre utbildning..

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 03:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon