CITAT (Gita @ 14-02-2007, 20:45)
Är det inte oftast så att vi får vad vi är villiga att betala för? Välutbildad personal kostar ju mycket mer.
Gita
Visst är det så. Många blomsteraffärer har säkert dessutom timanställda, extraarbetare och sommarpersonal. Man kan inte ställa så höga krav på kunskap hos all personal för då skulle de behöva betala mycket bättre, handels löner är ganska låga.
När jag själv arbetade en säsong som växtförsäljare på varuhus så märkte jag att informationen från leverantörerna dessutom var jättedålig. det var vanligt att plantor inte var märkta med vetenskapligt namn eller sortnamn utan de hette bara "pelargon" eller "växthusgurka" eller något. Vi fick aldrig några kataloger från våra leverantörer med fakta om växterna de sålde utan bara beställningslistor av typen exceltabell med namn och pris.
Sen kan jag inte klandra någon för att de inte vet att en växt tillhör familjen bombacaceae, det är ju inte direkt de vanligaste växterna. Jag skulle inte kunna identifiera dem utan vidare trots att jag har C-kurs 10p i systematisk botanik i bagaget