Så här gör jag :
Problemet med för små plantor till hösten har jag inte eftersom jag sår inne -
Gentianor brukar vara minst i augusti av perennerna -men inneförvaring hela vintern är mycket svårt
De mår bättre i pallkrage /kallbänk ute i skyddat läge , och klarar sig bra
(Undantag -sådder av vedartat -särskilt zon knäckeri .. de mår bra av att ha ett bra stort rotsystem först , inne svalt ljust)
Kylsådder sås januari -tas in slutet feb början mars beroende på sort
Gror oftast inom 2-5 v
Varmgroende sås slutet februari -början mars - flyttas till växthus mitten mars -allteftersom de gror -skolas i växthus
Varmgroende gror ofta inom 2 v -men inte alls alla sorter
Allt , eler det mesta ärmed denna metod utplateringsbart i storlek i mitten maj /början juni
Såtiderna ovan är alltså helt beroende på att jag kan flytta allt till växthuset i mitten mars -skulle jag inte ha det -skulle såtiderna för de varmgroende/resp intagande av kallsåddderna förskjutas framåt minst en månad i tid.(Under lysrör , sval förvaring, inget växthus utan avhärdning utomhus )
Såtider för varmgroende tom samma växtslag tex Heuchera kan variera från 2 dagar till 5 veckor
Om man vill titta efter sådana tider är Helen duktig på att skriva, många andra med -i sålistan AOT
Men även de grotiderna får ses som exempel -inte fakta , fröet i sig , temp ljus + andra förhållanden spelar in
>Sålistan AOT