Jag har haft mitt citronträd i gissningsvis 10år. Det har växt och dragit sig tillbaka i omgångar. Den har fått citroner. Jag har dock inte vågat äta dem

Jag är egentligen ingen plantfantast men vill gärna att mitt citronträd skall växa och trivas. Det är därför jag har börjat oroa mig lite för det som jag tycker ser ut som mögel som återkommit i krukan. Det har även vuxit massa svampar från jorden.
När jag för några år sedan flyttade över han från sin plastkruka till en lerkruka, upptäckte jag, vad jag var helt säker på då var mögel, nere i hålrum i jorden.
Rotsystemet sträckte sig inte mycket utan för den boll av lera som trädet växer ifrån. Då planterade jag bollen i bara blomjord, men så fortsatte problemen och jag planterade om den igen med lecakulor, men till ingen nytta.
Jag vattnar den kanske varje eller varannan vecka, och då dränker jag den helt så att det rinner ut i botten. Själv tycker jag inte att den verkar fuktig när jag vattnar den.
Min undran är hur jag ska bli av med dessa problem och hur jag bäst ska sköta honom? Helst vill jag inte behöva använda några medel som gör att jag inte kan äta citronerna.
Snälla snälla hjälp mig alla kunniga!

bambupinnarna har nog ruttnat bort.

mögel?

också mögel?

grävt lite längs lerbollen för att visa.