|
Trampsten eller grusgång? |
|
|
|
15-02-2007, 04:42
|

Medlem
Antal inlägg: 1 310
Medlem nr: 256

|
I gräsmattan vid sidan av huset har jag mellan två rabatter/planteringar en ofta frekventerad gång av skiffertrampstenar. Den är lättskött och ser väl trevlig ut. Jag funderar på att där göra en gång med grus eller singel men är lite villrådig. Min ambition, som jag delvis efter 7 år åstadkommit, är att bygga upp en sk. gammaldags trädgård. Råd mig. Skall jag behålla trampstenarna eller skall jag där göra en grusgång?
--------------------
unozon1-2
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 17)
|
15-02-2007, 07:21
|

Medlem
Antal inlägg: 1 123
Medlem nr: 250

|
Jag skulle gjort en grusgång MED trampsten Jag tycker det är så himla fint!!
--------------------
Lena
|
|
|
|
|
15-02-2007, 08:38
|

Medlem
Antal inlägg: 1 491
Medlem nr: 3 603

|
Och jag som är stenfetischist säger också behåll stenarna! (Jag tar bort allt vad grusgånger heter hemma, men det beror mest på att jag är barfota-människa och då gör det ont med grus...)
|
|
|
|
|
15-02-2007, 16:51
|
Medlem
Antal inlägg: 18
Medlem nr: 9 023

|
Jeg vil gjøre som deg i sommer og jeg har funnet ut at det må bli grus... TA en titt på denne siden! Vakker hageLykke til! Lill Kaja
|
|
|
|
|
15-02-2007, 16:56
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
Jag inbillar mig att grusgångar hör hemma i en gammaldags trädgård. Å andra sidan finns det ingen anledning att slaviskt "följa det gamla modet". Fördelen med skiffer är ju att det är skönt att gå om man är barfota. Annars är det mer liv i en grusgång (tycker jag).
|
|
|
|
|
15-02-2007, 20:03
|

Medlem
Antal inlägg: 1 593
Medlem nr: 6 685

|
CITAT (Lena i Torslanda @ 15-02-2007, 07:21) Jag skulle gjort en grusgång MED trampsten Jag tycker det är så himla fint!! Så hade jag ochså gjort.
--------------------
Elisabeth / Lisa:)
Boråstrakten zon 4-5
|
|
|
|
|
17-02-2007, 04:14
|

Medlem
Antal inlägg: 1 310
Medlem nr: 256

|
CITAT (Lill Kaja @ 15-02-2007, 16:51) Jeg vil gjøre som deg i sommer og jeg har funnet ut at det må bli grus... TA en titt på denne siden! Vakker hageLykke til! Lill Kaja Tack för att jag fick komma in i Din trädgård.
--------------------
unozon1-2
|
|
|
|
|
20-02-2007, 10:47
|

Medlem
Antal inlägg: 297
Medlem nr: 8 462

|
Tänk bara på att det är mer underhåll med grusgångar. Jag kommer att lägga gångar med plattor i min trädgård, fast jag har ju redan en rejäl grusgård att rensa ogräs på.
--------------------
/Anneli, glad amatör i Sörmland
|
|
|
|
|
20-02-2007, 12:27
|

Medlem
Antal inlägg: 906
Medlem nr: 190

|
Håller absolut med Lisa och Lena. Behåll tampstenarna och lägg dem i grus, då får du ju både och. Behåll under alla omständigtheter tampstenarna. Grusgångar är inte min cup of tea. Väsnas, kräver underhåll, omöjligt att gå barfota på men med trampstenar i blir det en annan femma, då blir det nog desutom snyggt Att detta är mycket subjektiva åsikter är väl uppenbart...
--------------------
Odlar i kall zon 3.
|
|
|
|
|
20-02-2007, 15:49
|
Medlem
Antal inlägg: 18
Medlem nr: 9 023

|
"Tack för att jag fick komma in i Din trädgård."
Nog var den inte min Uno;)! Men vacker tycker jag. Helt i min anda... Och med grusgångar.
--------------------
Lill Kaja, Norge
|
|
|
|
|
04-03-2007, 18:46
|

Medlem
Antal inlägg: 1 550
Medlem nr: 4 889

|
Kombinationen trampsten och grus är väl oftast vacker. Och kan varieras efter smak och tycke också. Är det ungefär grov sand kan man förstås kratta den på japanskt vis. Det snyggaste gruset tycker jag är ärtsingel (eller vad det heter?) dvs siktat naturgrus. Speciellt vackert när det är vått! Inte krossgrus (makadam), som är riktigt otäckt att gå på. Och knastrar vasst och elakt dessutom.
En nackdel med grus tycker jag är att massor av frön sätter igång och växer överallt. Hos oss tall, vide, gullregn, tistlar, blåklockor, lupiner, gräs, fågelmatningens spillda solrosfrön och havre, isop, purpurklätt, digitalis... Ett fasligt rensande alltså, och flyttande av dom plantor man vill ha i en rabatt. Ifall du är trött på trampstenarna kanske du kunde spara dem i något hörn av trädgården? De kan ju behövas i någon rabatt en vacker dag, som trampstenar alltså. Jag tror mitt trädgårdsvalspråk är "Kasta ALDRIG bort en sten!"
Hälsningar från Fågelvägen
PS Jag är glad att det finns andra stenfetischister.
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
|
04-03-2007, 19:14
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Jag tycker också allt mer om sten. Gångar, trappor, murar har det blivit hemma i olika slags natursten. Här och var schiffer med ganska grov sand emellan som jag frenetiskt odlar i och testar allehanda tramp- och torktåliga växter. På ett ställe en schifferstig med glesa stenar som det får växa lågt gräs emellan (främst svinglar). Och så natursten där det är nivåskillnader, där naturstenarna utgör kanten på trappsteget och det är gatsten och allehanda annan sten som vi haft hemma i stegen. Svagväxande gräsarter och gråtimjan får växa mellan gatstenarna.
Man kan lägga ned mycket arbete på en stig, och det är väl frågan om hur mycket man vill lägga ned i underhåll. Kombinationer schiffer eller annan platt sten och olika sorters grus och en och annan platta där man lagt egna porslin mm i betong är helsnyggt. Men det kräver underhåll och man riskerar att bli ovän med både löv, barr, frön och småväxter som gärna vill vara där också.
Själv tycker jag det är roligare att försöka odla fram intressanta och funktionella växter mellan mina stenar än att rycka upp ogräs från sten- och grussättningar. Men en ren stenmiljö kan passa en gammeldags trädgård lika bra om man bara vet att det kräver underhåll.
En stor nackdel med grusgångar, stensättningar med grus emellan mm är att många tröttnar på att hålla dem växtfria mekaniskt (det finns värmeblåsare, man kan spola vatten, och man kan dra upp med händerna). Det är för många grus- och stensättningar som glyfosat säljs (RoundUp), trots att tillverkarna varnar just för användning i sådana miljöer.
--------------------
|
|
|
|
|
22-03-2007, 23:35
|

Medlem

|
IMG_0600.jpg ( 190.64k )
Antal nedladdningar: 128jag lovade återkomma med bild av stenläggning som jag gjorde för 2 år sedan. Den har hållit 2 vintrar nu. Och en jättelik byggnadsställning för takomläggning. Rätt trevligt att som 65årig tant pilla ihop detta.  Det finns flera bilder, men jag vet inte riktigt hur jag fick hit denhär...
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
|
22-03-2007, 23:45
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Snyggt Fågelvägen!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
23-03-2007, 10:52
|

Medlem

|
 Stintan! Det är ingen konst att flytta berg om man är envis.
--------------------
|
|
|
|
|
24-03-2007, 23:14
|

Medlem

|
Så fint det blev  . Jätteläckert med olika sorters sten i kombination. Än har vi inte bestämt vad för sorts sten som vi ska ha, förutom att det inte ska vara stora plattor av exempelvis sjösten - det vill jag inte ha. Dessvärre lutar nu detta jobb en aning åt min makes goda vilja, eftersom jag just nu går med handen i paket p.g.a operation och väntar på operation även för nästa hand. Det lär nog ta ett tag innan kraften är tillbaka så att jag orkar gräva och lyfta tungt  . Saken är väl den att även om min man oftast är mycket hjälpsam så är inte trädgårdsarbete hans största intresse, så vi får väl se om detta projekt får vänta till nästa år eller åtminstone till hösten. Dvs om mannen inte överaskar med att gräva lite  . Tids nog ska vi i alla fall göra en stensättning även om jag sliter mitt hår innan det blir klart
--------------------
Boråstrakten zon 4-5
|
|
|
|
|
25-03-2007, 19:00
|

Medlem

|
Elisabeth - sorgligt att du har problem med händerna. Kanske stenläggning inte behöver kallas just "trädgårdsarbete"... Den sortens jobb kräver Stor Kraft, Tekniskt Snille och Benhård Planering. Jag menar bara att det borde vara en fin utmaning för anförvanter som inte gillar just trädgårdsarbete... Så finns det ju alltid folk på stenfirmorna som också gör jobbet. Jag gissar att det kostar skjortan, men fråga kan man ju.
--------------------
|
|
|
|
|
25-03-2007, 19:47
|

Medlem

|
Visst ska jag försöka med alla knep jag har  - oftast funkar det rätt bra att börja  , så tar han över när han ser vilket slit jag har............  Trädgården lär ju inte springa ifrån mig, så tids nog ska det bli av.
--------------------
Boråstrakten zon 4-5
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|