Tack för tipsen, då är det bara att köra på.
Kommer nog att kapa ner ett par bestånd helt och låta andra blomma i år. Lägger in en bild på området jag härjar i. Där marken syns var det mest slån tidigare, det fanns en smal gång uppifån till höger men den nådde inte fram till järnvägen. Den grå massan upptill är det som skall bort, sen finns det lika mycket till vänster.

Det lilla trädet i mitten är ett förvildat äppleträd, ingen vildapel för äpplena som ligger under är för stora och så saknar det tornar. Tornar har däremot slånet. Idag när jag skulle pressa ihop några kapade buskar trängde en torn in genom det grova tyget på handskarnas ovansida. Den fortsatte sen in i och under huden på den krökta långfingerleden och kom ut 5 mm längre bort. Dom är sylvassa.
Beträffande bären så kan man göra vanlig saft på dom också men det är lite jobbigt eftersom det inte går att koka på vanligt sätt utan man får hälla vatten över bären och dra ur saften.
Jag har fö en svägerska som äter färska slånbär som godis.

Hon måste sakna vissa receptorer i munnen. Det räcker med att jag biter i ETT slånbär så skrumpnar tungan ihop och fastnar i gommen.