Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jord för skolning, Samlade erfarenheter (hoppas jag)
          Katti med torpet
          Inlägg 18-02-2007, 08:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

Med risk för att ta upp ett uttjatat ämne.
          Vi hade ju en bra tråd om olika sorters SÅjord där det lämnades många erfarenheter på de olika sorterna.
          Eftersom vi närmar oss mars är det hög tid att istället fundera på SKOLNINGSjord och jag skulle därför vilja ha era erfarenheter och synpunkter.
          Vad använder ni? Plantjord, krukjord, u-jord eller blandar eget?
          Några speciella märken som är bra eller dåliga?
          Bör man använda olika jord till ettågringar och till perenner?
          Tänkte alltså att vi här kunde samla både bra och dåliga erfarenheter i ämnet.
          Börjar också med en undran, är U-jord för kraftig att skola i första gången?

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          fruberglund
          Inlägg 18-02-2007, 08:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Jag har kört med Hasselfors P-jord några år efter tips här. Första året använde jag nån annan sort (tror det var Järle Torf men jag ska inte säga säkert) och den var ju inte hälften så bra...oj vilken skillnad. På den gamla blev det en sån där hård skorpa och jorden bara släppte igenom vattnet sad.gif P-jorden är bäst tycker jag.

U-jorden har jag inte använt till omskolning men har haft den i kruka sen när jag planterat ut ettåringar men jag har nog satt för många plantor i en kruka och slarvat med vattning så om den är bättre än något annat vet jag inte för plantorna har sett sådär ut ändå rolleyes.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 18-02-2007, 11:32
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Jag använder mig av Hasselfors P-jord och kan ibland blanda ut den lite med små lecakulor perlite och vermeculit. Lite beroende på vilken sorts plant jag skolar. För ibland upplever jag att det är lite för stora "ingredienser" inblandat i själva jorden.
          (Jag sållar oftast jorden genom ett jordsåll, det som blir kvar i sållet brukar jag spara i en hink och använda i botten på de stora krukorna)
          Sedan vid plantering i stora krukor = Ut planteringen i krukor då kan jag använda mig av U-jorden eller så planterar jag i Ko-på-påse (blandat 50/50 förekommer också)

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 18-02-2007, 12:16
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

samma här P jord smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 18-02-2007, 18:07
          Länk hit: #5

Gäster

P-jorden till perenner och vildpelargoner, blandar i halkgrus för vissa sorter som vill ha det väldränerat
          Krukväxtjord med små lecakulor till sommarblommor, pelargoner, tomater och chili, gärna kravmärkt el vad det heter.
          Flytande gödning några veckor efter omplantering där sommarblommorna får mer än perennerna.

Förra året behövde jag skola om några sommarblommor en andra gång innan utplantering och använde U-jord. I år sparar jag den till krukorna och urnorna när jag planterar ut, för jag tyckte det blev lite för kraftig tillväxt.

/Ewa

Citera
          Maria_z5
          Inlägg 08-03-2007, 23:59
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 407
          Medlem nr: 8 881

Hej!

Jag har Jerletorf Växa plantjord och gissa om den är otrevlig att jobba med thumbdown.gif full med pinnar, fiberslamsor, och klumpar dessutom sorgmygg. crying.gif

Till nästa säsong ska jag ha U och/eller P jord, ska bunkra upp det på plantskolan när de öppnar!

/Maria

--------------------
          Entusiast i zon 5

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 20:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon