|
Hundfråga, LahsaApso/Cockerspaniel |
|
|
|
04-03-2007, 09:38
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
Hej Ni som kan mycket om hundar och raser här på odla. Vad tror ni om blandning mellan de raserna jag skrivit i beskrivningen. Skall kanske eventuellt få överta en hund och därför undran. Har sett den på bild och där var det bara en krullig päls men LahsaApso är ju extremt långhårig och även cocker så jag förmodar att det blir mycket pälsvård och päls i hela huset, vad tror och vet ni. Vet tyvärr inte bildens ålder men hunden är 14 månader.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
04-03-2007, 10:16
|

Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 2 991

|
Här på SKK hemsida kan du läsa om raserna och bilda dig en uppfattning. Länk
--------------------
Mvh Evelina Odlar numera i zon 4 Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.
|
|
|
|
|
04-03-2007, 22:10
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
det jag spontant tänker är att lhasa och cocker inte är ett dugg lika vad det gäller egenskaper och att en blandning av dessa inte är så bra. vet du varför hunden ska omplaceras? vad är det för cocker - jakt?
jag har både cocker och lhasa i omgivningarna, ska höra lite med ägarna.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
05-03-2007, 19:23
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 04-03-2007, 22:10)  det jag spontant tänker är att lhasa och cocker inte är ett dugg lika vad det gäller egenskaper och att en blandning av dessa inte är så bra. vet du varför hunden ska omplaceras? vad är det för cocker - jakt?
jag har både cocker och lhasa i omgivningarna, ska höra lite med ägarna. Vet bara att det är ändrade familjeförhållanden. Men jag tror inte det är aktuellt för de hade en annan köpare och de har inte hört av sig. Men jag har ett annat på gång korsning dansksvensk gårdshund och bichonfrise 50/50 men är mest lik gårdshunden. Hur går det ihop tror ni. Alla intyg och sprutor m.m. skall vara OK den är 1 år. Har gårdshunden samma egenskaper som jackrussel, vet någon? Skall vetrinärsbesiktad också innan köp.
--------------------
|
|
|
|
|
05-03-2007, 20:01
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Inga från Närke @ 05-03-2007, 19:23)  Vet bara att det är ändrade familjeförhållanden. Men jag tror inte det är aktuellt för de hade en annan köpare och de har inte hört av sig. Men jag har ett annat på gång korsning dansksvensk gårdshund och bichonfrise 50/50 men är mest lik gårdshunden. Hur går det ihop tror ni. Alla intyg och sprutor m.m. skall vara OK den är 1 år. Har gårdshunden samma egenskaper som jackrussel, vet någon? Skall vetrinärsbesiktad också innan köp. Gårdshunden är lite mer sällskapshund än Russeln har jag fått förklarat för mig när jag frågade på ett annat forum förut. Men vet inte säkert, känner bara Jack Russels, ingen Gårdshund, tyvärr... Min Jakthundsblandning (JackRussel/Drever) har dock inga likheter med någon av dessa raser utom utseendet, hon kan närmast beskrivas som en lat Bulldog...
|
|
|
|
|
06-03-2007, 15:36
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
Det är just det som är nackdelen med blandraserna, du har ingen aning om vad det blir av dom, varken utseendemässigt eller beteendemässigt. Varför inte tänka till vad det är du vill ha hunden till och sen leta reda på en ras som passar just till dig. Vill du ha en jakthund/vakthund/sällskapshund, lång eller korthårig, arbetskrävande eller "soffpotatis" osv till du kommer fram till vilken hund du söker.
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
06-03-2007, 19:17
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 06-03-2007, 15:36)  Det är just det som är nackdelen med blandraserna, du har ingen aning om vad det blir av dom, varken utseendemässigt eller beteendemässigt. Varför inte tänka till vad det är du vill ha hunden till och sen leta reda på en ras som passar just till dig. Vill du ha en jakthund/vakthund/sällskapshund, lång eller korthårig, arbetskrävande eller "soffpotatis" osv till du kommer fram till vilken hund du söker. Det är just det jag gör Anki men tyvärr den hunden som jag skulle vilja ha är allt för dyr, det är problemet med renrasiga hundar. Jag vill ha en sällskapshund som inte hårar och den skall inte vara stor, det som ligger mig varmt om hjärtat är Norwichterrier eller Irish softcoated Wheaten terrier (i största laget men OK) men som sagt de ligger mellan 10-15000 de jag har frågat på, mera ibland och det har jag inte råd med. Många kennlar har krav också att de skall ställas ut eller ta valpar men det är inget för mig. Vi skall i alla fall åka och kolla på Shenna i helgen som hon heter så får vi se. Utseendemässigt är hon ju färdigväxt eftersom hon är ett år och lite av beteendet ser man ju också då eller hur?
--------------------
|
|
|
|
|
06-03-2007, 19:53
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Ja, är man inne på en omplacering har inte det så stor betydelse om det är blandras eller renras sett till beteende och vanor, då har man ju möjligheten att själv se hur hunden är. Att lita på vad ägaren säger är kanske inte alltid så lyckat, många med problemhundar säger vad köparen vill höra för att bli av med "problemet". Det bästa är att komma överens om en prövotid på några veckor, är säljaren seriös och bryr sig om sin hund går denne med på detta.
Hade vår älskling varit typisk Russel/Drever skulle hon inte bott här, hunden är från min svägerska och vi visste så att säga vad vi fick. Hennes personlighet passar oss perfekt, förutom det faktum att hon många gånger har en stor ovilja mot att gå långpromenader. Men det har jag löst på så sätt att hon får en kortare promenad och sen går jag en längre med den andra hunden som älskar att gå långt.
|
|
|
|
|
06-03-2007, 21:03
|
Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 6 944

|
Hej! Du undrade lite om dansk svensk gårdshund, jag har en hane på 1 1/2 år. Känner inte så många Jack Russel så jag kan jämföra med men han här är mycket, mycket sällskapsjuk! (Han ligger just nu i mitt knä medans jag skriver.  ) Mycket glad och go pigg och som sagt gillar och vara med så mycket som möjligt.
|
|
|
|
Netha
|
06-03-2007, 21:48
|
Gäster

|
CITAT (Inga från Närke @ 06-03-2007, 19:17)  Det är just det jag gör Anki men tyvärr den hunden som jag skulle vilja ha är allt för dyr, det är problemet med renrasiga hundar. Jag vill ha en sällskapshund som inte hårar och den skall inte vara stor, det som ligger mig varmt om hjärtat är Norwichterrier eller Irish softcoated Wheaten terrier (i största laget men OK) men som sagt de ligger mellan 10-15000 de jag har frågat på, mera ibland och det har jag inte råd med. Många kennlar har krav också att de skall ställas ut eller ta valpar men det är inget för mig. Vi skall i alla fall åka och kolla på Shenna i helgen som hon heter så får vi se. Utseendemässigt är hon ju färdigväxt eftersom hon är ett år och lite av beteendet ser man ju också då eller hur? Hoppas att mötet med Shenna blir positivt. Men jag tycker nog att ni ska be att få ha henne nån vecka eller så, för att se hur ni fungerar tillsammans. En ettåring har ju redan hunnit få sig vanor och då är det viktigt att ni får lära känna varann innan ni bestämmer er för köp. I övrigt så håller jag med dig Inga, att renrasiga har börjat bli lite väl dyra i inköp. Idag såg jag idag att det fanns valpar http://www.kiruna.cc/ads/ad_pres.php3?nr=200431443 av Irish Softcoated Wheaten Terrier till salu till någorlunda normal summa.
|
|
|
|
|
06-03-2007, 22:36
|

Medlem

|
CITAT (Inga från Närke @ 06-03-2007, 19:17)  Det är just det jag gör Anki men tyvärr den hunden som jag skulle vilja ha är allt för dyr, det är problemet med renrasiga hundar. Jag vill ha en sällskapshund som inte hårar och den skall inte vara stor, det som ligger mig varmt om hjärtat är Norwichterrier eller Irish softcoated Wheaten terrier (i största laget men OK) men som sagt de ligger mellan 10-15000 de jag har frågat på, mera ibland och det har jag inte råd med. Många kennlar har krav också att de skall ställas ut eller ta valpar men det är inget för mig. Vi skall i alla fall åka och kolla på Shenna i helgen som hon heter så får vi se. Utseendemässigt är hon ju färdigväxt eftersom hon är ett år och lite av beteendet ser man ju också då eller hur? trist att du tycker det är för dyrt med en renrasig hund. men jag förstår dig. ibland är det horribla priser en del uppfödare tar för sina hundar. fast jag tänker, finns det ingen uppfödare som kan tänka sig att skänka dig en hund? många uppfödare sparar ju hundar för avel och så kanske de inte duger till, eller så har de kennelhundar som sas gjort sitt. kolla vet jag! annars så önskar jag dig lycka till med den lilla 1-åringen - hoppas det blir kärlek direkt!
--------------------
|
|
|
|
|
07-03-2007, 00:34
|

Medlem
Antal inlägg: 232
Medlem nr: 1 262

|
Jag har en cocker och kan tala om att det är en ras som hårar rejält mycket, hon är en omplaceringhund, jag är alltså ägare nummer två vad jag vet. Till mej kom hon som treåring och jag kan tala om att det krävs en hel del att ta emot en omplceringshund. Det kräver tid, tålamod, pengar för hon skall försäkras och eventuellt chippas om ingen gjort det tidigare och kanske skall hon även vaccineras och kanske blir hon sjuk och det är inga billiga historier att gå till veterinären o.s.v. Man bör alltså tänka längre än att man vill ha hund. Man brukar säga att det tar ett-två år innan man ser att det har gått bra med en omplaceringshund, så det krävs en hel del känsla för djur (i detta fallet hund), det krävs massor av tid till att bygga upp ett förtroende och en tillit till varann. Tålamod, lugn och ro samt mängder med kärlek, då kan det bli ett radarpar av den nya ägaren och hennes hund. Så för allt i världen, tänk dej för om du inte vet något om hunden sen innan och glöm inte bort att ni kanske skall campera ihopa många år framåt i livet. Min cocker är nu ingen utställningsdam så hon är nerklippt utan fanor och sånt tjafs och då är hon givetvis lättskött i pälsvård men fäller gör hon ändå och det kostar en summa pebgar varje gång hon klipper sig var tredje månad. Kan tillägga att idag är hon nio år och vi är ett radarpar  , men jag har också lagt ner massor på henne och gör så fortfarande. Det är inget man ger upp efter två tre månader för att det var för jobbigt, tänk på det.
Redigerat av *Agnes*: 07-03-2007, 00:37
|
|
|
|
|
07-03-2007, 06:34
|

Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 2 991

|
Det är mycket man ska tänka på när man skaffar hund. Jag själv skaffar en blandras men har kollat noga raserna i den. Jag valde en liten hund den här gången av olika anledningar.
Jag blir rent ut sagt förskräck när man läser på blocket till vilket pris vissa hundar säljs,hundar är ju inte en slit och släng vara. Jag kan förstå att du kanske inte har råd att köpa en dyr hund. Visst är det bra att det finns människor som vill ta hand om omplacering hundar men tycker som alla andra att du bör få en prövotid.
Viktigt att tänka på: Hunden ska vara när du köper den. Veterinär besiktad som ej får vara mer än 7 dagar gammal. För annars blir det svårt att försäkra den. Vaccinerad och chipmärkt.
Och att tänka på vad en hund kostar per år: Försäkring ca. 2000 Vaccinationer ca. 800 Foder ca 2400-5400 Utrustning vid inköp ca 1600
Själv gav jag 7000 kr för min blandras vilket jag tycker är bra.En seriös uppfödare.
Seriösa uppfödare av rashundar är ett stort arbete som jag respekterar högt. Där höftleds röntgas och ögonlyses och är oftast försäkrade mot dolda fel vilket är en stor utgift för uppfödaren.
Gå in på SKK hemsida eller Agria och läs där finns mycket matnyttigt.
Lycka till!
--------------------
Mvh Evelina Odlar numera i zon 4 Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.
|
|
|
|
|
07-03-2007, 09:58
|

Medlem

|
CITAT (evelina @ 07-03-2007, 06:34)  ..................och är oftast försäkrade mot dolda fel vilket är en stor utgift för uppfödaren...................... Det kan man kanske komma ihåg - när man säljer hund är det enligt konsumentköplagen och då har säljaren ansvar för "varans" eventuellt dolda fel i 3 år. Det innebär att alla uppfödare, från första valp och blandraser lika väl som rashundar, ansvar för dolda fel i 3 år. Ibland kan det vara svårt att avgöra om det är ett dolt fel eller något som hunden drabbats av senare. Försäkringsbolagen avgör då. Tror det är många blandrasuppfödare som inte vet eller struntar i detta, och att man faktiskt är hunduppfödare med medföljande ansvar även om du så endast genom en tjuvparning på din sällskapshund får en kull med 1 valp i!! Anki
Redigerat av Anki på Öland: 07-03-2007, 10:00
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
07-03-2007, 18:53
|

Medlem

|
Hunden kommer att vara vetrinärsbesiktad, försäkrad, vaxinerad när jag köper den. Den som äger den idag har kontakt med matten till tiken som är mamma och det namnet skall jag få om det blir köp. Sedan förstår jag att det är jobb, har haft undulater, marsvin och katt tidigare så jag är inte helt oförståndig. Skall ju sluta att jobba nu sista mars och är då hemmafru ända tills jag dör, min sambo arbetar skift så nog har vi tid. Vi lägger inte ner hela vår själ i trädgårdsarbete som kanske skulle kosta lika mycket. Att jag vill ha en hund är för att komma ut och gå promenader m.m. för jag är lite rädd att jag blir lat när jag inte behöver gå till något jobb. Kostnader för allt det förstår jag också men om man då betänker att jag kanske åker mindre bil för att jag måste gå promenader, kanske t.o.m. slutar röka vad vet jag. Gå ut med hunden istället för en cigg. Det är ingen problemhund utan ägaren har inte den tid för hunden som hon skulle vilja och önskar ett hem utan småbarn och som har tid med hunden och det har vi. Priset för hunden är 6000,00 inkl. det jag skrev om i början vetrinärb.-försäkring-vaxination men det är min smärtgräns. Som sagt vi skall åka kolla på lördag så får vi se. Ägarinnan sa att den var lite avvaktande mot det manliga könet så vi får se hur det går.
--------------------
|
|
|
|
Netha
|
07-03-2007, 19:21
|
Gäster

|
Inga... man brukar säga att hunden är ens livförsäkring när man går i pension.  Man tvingas till motion som man annars kanske ofta hade skjutit upp till morgondagen. Ser att evelina har skrivit om kostnader. Nu vet jag inte hur pass stor hunden är eller om det beror på var man bor och om rasen är särskilt sjukdomsdrabbad, men mina utgifter/år var betydligt lägre. Vaccination 1gång vartannat år 360 kr Pedigree foder 3 kg 55kr räckte 1 mån Försäkring Agria ca 90kr/mån
|
|
|
|
|
07-03-2007, 23:10
|

Medlem

|
Ringer liten varningsklocka - vill ha ett hem utan småbarn - vad händer när barnbarnen kommer och hälsar på?? Är den rädd så den biter?? Tänk på att fråga varför hon ville ha ett hem utan barn. Och avvaktande mot karlar - vad betyder det? Fråga varför den är det! Har någon varit elak mot den? Har den fyllt 1 år - annars kommer väl en ny försäkring snart. Fråga om det också. Anki
--------------------
|
|
|
|
|
07-03-2007, 23:34
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
CITAT (Anki på Öland @ 07-03-2007, 23:10)  Ringer liten varningsklocka - vill ha ett hem utan småbarn - vad händer när barnbarnen kommer och hälsar på?? Är den rädd så den biter?? Tänk på att fråga varför hon ville ha ett hem utan barn. Och avvaktande mot karlar - vad betyder det? Fråga varför den är det! Har någon varit elak mot den? Har den fyllt 1 år - annars kommer väl en ny försäkring snart. Fråga om det också. Anki Håller med dig Anki! Vad har SKK för rekommendationspris i år, det vet säker du, Anki? I fjol tror jag det var 9 000 kronor eller så och då verkar det ofattbart dyrt med en blandras för 6-7 000 kronor tycker jag. Det är tråkigt att blandraserna gått upp så i pris tycker jag, hur seriösa blandrasuppfödarna än är... för de kommer ändå aldrig upp i de kostnader som en rasuppfödare har för en massa saker som språngavgifter, meritering på utställning till exempel. Det känns lite oskäligt tycker jag. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
07-03-2007, 23:57
|

Medlem

|
CITAT (Fenja @ 07-03-2007, 23:34)  Håller med dig Anki! Vad har SKK för rekommendationspris i år, det vet säker du, Anki? I fjol tror jag det var 9 000 kronor eller så och då verkar det ofattbart dyrt med en blandras för 6-7 000 kronor tycker jag. Det är tråkigt att blandraserna gått upp så i pris tycker jag, hur seriösa blandrasuppfödarna än är... för de kommer ändå aldrig upp i de kostnader som en rasuppfödare har för en massa saker som språngavgifter, meritering på utställning till exempel. Det känns lite oskäligt tycker jag. Mvh Fenja håller med dig. men ändå är det bra att även blandisarna kostar pengar - förhoppningsvis tänker folk till och köpet planeras och hunden får ett gott hem. en pulivalp kostar idag 9-10 000 kr. valppriset har gått upp 4000 kr på 10 år.
--------------------
|
|
|
|
|
08-03-2007, 11:35
|

Medlem

|
9-10.000:- för en tibbevalp också. Dagens priser beror väl på mode - ju mindre ju dyrare..... Tycker inte priset verkar stoppa folk att köpa valp oplanerat - just tidsbristen verkar dom upptäcka efter någon månad eller två.  Anki
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|