Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ersätta körsbär mot päron, Jag vill byta träd.. ?
          EricaH
          Inlägg 05-03-2007, 11:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 9 212

Hej!
          Jag har på en mycket blöt plats på gräsmattan en liten dunge med ett slags körsbörsträd. Det är ca 7 små stammar.
          De som vi köpte huset av har även planterade dessa träd kallar de för Späling. De är ju som en blanding av körsbär och plommon.

Just denna lilla hög med "ris" är inte så vackert. De ger ingen frukt och är inte ens vacker så nu vill jag föröka ta bort detta och istället plantera ett fruktträd typ päron.

Ett utav mina problem är att jag hatar gräva upp en massa rötter, tycker det är tråkigt och tidskrävande.

((När jag tog bort häcken så grävde jag ca 20-30 cm ner och slog med yxa av rötterna sedan fyllde jag på med blomjord och sådde min gräsmatta. Använde även gubbens motorsåg men han blev inte alls glad när han såg att jag körde med den ner i jorden. Var dessutom tvungen att köpa nytt blad och ny kedja till honom :-))

Så min önskan är att hugga ner dessa körsbärsträd, gräva upp så passa att jag kan fylla med lite jord och så gräsmatta men har önskemål att ca 1 meter därifrån plantera ett nytt träd. Kommer det nya trädet att hamna för nära det gamla? Kan deras rötter forsätta att suga näring ut marken? Har hört att körsbär har en bra förmåga att försöka överleva.

Någon som har lite bra råd och tips till lata lilla mig??

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 9)
          Lena i Torslanda
          Inlägg 05-03-2007, 11:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 123
          Medlem nr: 250

Nja - det lönar sig aldrig att vara lat rolleyes.gif

Körsbär kan skicka ut rejält med rotskott. Jag har själv tänkt såga ner ett och ringbarkade det därför förra året för att slippa rotskott. Får se hur det verkar i år annars får det stå ett år till. Rotskotten är ett elände att bli av med kan komma många meter från där stammen stod.

--------------------
          Lena

Citera
          KURT
          Inlägg 05-03-2007, 11:43
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det är också mycket tveksamt om päronträdet kommer att klara sig något vidare! Alla fruktträd vill ha bra dränerad mark. Du skriver att marken är fuktig, betyder det att det är stillastående fukt, eller lutar marken? Jag skulle nog välja något annat än fruktträd där.

Citera
          EricaH
          Inlägg 05-03-2007, 11:50
          Länk hit: #4

Medlem

Det är stillastående fukt som är täckt av mossa. sad.gif

Jag behöver inte plantera ett fruktträd heller.. när jag tänker efter. Har två äppelträd och ett plommonträd.. kanske ett blommande träd som kan trivas i mycket ljus och fuktig mark?

Citera
          KURT
          Inlägg 05-03-2007, 12:19
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Se några råd om träd som klarar fuktigare mark från en tidigare tråd, även denna tråd.

Citera
          EricaH
          Inlägg 05-03-2007, 13:20
          Länk hit: #6

Medlem

Hej!
          Tack för svaret.. ska leta ett törstigt litet träd.. :-)

Citera
          Cilla
          Inlägg 05-03-2007, 15:33
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Ja gör det Erica! Päron och andra storfruktiga träd blir inte bra på våta marker.

Med de körsbär du har blir det nog till att välja när och hur du vill ha jobbet. Antingen så storgräver du nu och sorterar ur rötter, eller så täcker du och sår gräsmatta och klipper sedan regelbundet under flera år de skott som kommer. Ingen av metoderna är utan nackdelar. Jag skulle chansat på att det gick att göra jobbet med gräsklipparen eller sekatören under några år, och försökt inte bli arg över små skottsamlingar.

--------------------

Citera
          EricaH
          Inlägg 06-03-2007, 10:46
          Länk hit: #8

Medlem

Hej!
          Jag fick ju en ny Stiga Ready åkgräsklippare förra året så jag klipper regelbundet. :-)
          Med Radio i hörlurarna så hör jag inte när den klipper av skotten som kommer upp. :-) Så det blir nog "täcka över" varianten för min del.

Jag känner mig verkligen som världens lataste trädgårdsägeare men jag har 5000 kvm trädgård, växthus, arbete, småbarn, jänkare och hus under renovering.. så jag kanske inte ska känna mig så lat som jag låter.. :-)

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 06-03-2007, 11:10
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Späling gissar jag är sperling = ett gammalt namn på krikon och jag tror inte heller att ett päronträd kommer trivas på platsen ifall den är blöt.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          EricaH
          Inlägg 06-03-2007, 11:34
          Länk hit: #10

Medlem

Aha.. Sperling Jag har letat mycket på Späling men inte hittat nått direkt.

De har planterat detta runt hela tomten på 50-talet. När vi flyttade hit var det mest ris men vi röjde lite och får nu jättemycket av denna söta goda lilla frukt. Vi har även grävt upp och gett bort lite skott.

Men den miserabla hög som sticker upp mitt på "sump"mattan är inte så bra. Kan bero på fukten...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 07:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon