|
Totalt misslyckad sådd, tråden om att inte ge upp |
|
|
ewa zon 3
|
07-03-2007, 19:24
|
Gäster

|
Alla har vi väl våra totalt misslyckade frösådder och kanske kan vi byta lite erfarenheter här. Underblomman Mirabilis jalapa har jag gullat med enligt konstens alla regler. Filat, blötlagt, sått och väntat. Ingenting på flera veckor  Jaha vad göra jo jag rotade lite försiktigt i såkrukorna och upptäcte att fröskalet spruckit på flera så jag pillade försiktigt ut grodden på de som kanske hade liv i sig och stoppade tillbaka under lätt täcke såjord Men fortarande ingenting och nu i veckan upptäckte jag att de förvandlats till små slemproppar och att det tom möglat i några av småkrukorna Har försökt hålla lagomt fuktigt och de har stått under lysrör hela tiden men den här gången ville dig sig inte. Men inte tänker jag ge upp utan vill nu har era råd för att få den här Underblomman att gro? Med nya fräscha frön förstås /Ewa
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
07-03-2007, 19:38
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
Mitt största misslyckande (av många) var Daturan förra året…… av 10 frön grodde 2 fast jag gjort efter konstens alla regler. Till råga på allt så drabbades sådden av sorgmyggelarver som åt upp sugrötterna. Jag kunde inte förstå varför det två stackarna hängde med bladen och såg allmänt ledsna ut under dagtid  …..men liksom levde upp på natten.  Jag till och med tjatade om fenomenet här på Odla. När jag äntligen förstod vad det var så jag kunde behandla så var det för sent. Trots den fina sommaren och trots att de två Daturorna fick hedersplats i rabatten blev de aldrig mer än 25-30 m höga och några blommor såg jag aldrig. Behöver jag säga att jag inte sår några Daturor i år
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
07-03-2007, 19:44
|

Medlem

|
När jag ändå är på gång...... Så här hade jag tänkt mig  och så här blev det  Ni ser väl likheten /Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
07-03-2007, 20:24
|

Medlem
Antal inlägg: 341
Medlem nr: 889

|
Mina rosenskäror!!!! kan ni fatta varför jag inte lyckas med denna pinsamt enkla växt??! De växer så de knakar, blir höga, frodiga och fina... men blommar de? Noppe... har dom både i rabatten och i stora krukor... blommar? noppe.... vafalls?? mina köpe-rosenskäror intill blommar ju!! Men i ärlighetens namn ska sägas att de blommade faktiskt till sist... i oktober!!!!!! vem sitter ute på sin uteplats då i mössa? jo jag... Men skam den som ger sig, jag försöker igen i år...det är den vanliga enkelblommande blandningen och Daydream jag sår... vad tror ni jag gör för fel? ska dom inte gödslas över huvudtaget? De fick inte mer gödning än andra sorters sommarblommor.... ZaraP
|
|
|
|
|
07-03-2007, 20:26
|

Medlem

|
CITAT (emmapemma @ 07-03-2007, 19:50)  Tack för de tröstande orden Men det blir inga mer luktärtor heller (förutom sådd på friland) /Anki
--------------------
|
|
|
|
|
07-03-2007, 22:09
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
Förra året misslyckade jag med Flicköga...vet inte vad jag gjorde för fel med krukorna gapade tomma och till slut gav jag upp och slängde ut allt I år har jag sått Knippgentiana, skulle inte behöva kyla tydligen. De har stått sen 5 feb, alltså över en månad och Nada, inget, tomt  Den kunde tydligen vara seg så jag låter den väl stå några veckor till innan jag ger upp
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
07-03-2007, 23:15
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Jag har sått dicentra peregrina i sju år -än har de aldrig grott -Ja jag sår i år med ...I fjol föreslog någon jungfrublod som groämne .. men jag känner ingen jungfru ..  Har nån sått första gången o fått upp betalar jag för råd
Redigerat av kerstin z5-6: 08-03-2007, 00:18
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
08-03-2007, 01:03
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
MIsslyckas i stort sett varje år med gräslök!!! Hur man nu kan göra det , men så är det.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
08-03-2007, 07:44
|
Medlem
Antal inlägg: 57
Medlem nr: 7 548

|
CITAT (ZaraP @ 07-03-2007, 20:24)  Mina rosenskäror!!!! kan ni fatta varför jag inte lyckas med denna pinsamt enkla växt??! De växer så de knakar, blir höga, frodiga och fina... men blommar de? Noppe... har dom både i rabatten och i stora krukor... blommar? noppe.... vafalls?? mina köpe-rosenskäror intill blommar ju!! Men i ärlighetens namn ska sägas att de blommade faktiskt till sist... i oktober!!!!!! vem sitter ute på sin uteplats då i mössa? jo jag... Men skam den som ger sig, jag försöker igen i år...det är den vanliga enkelblommande blandningen och Daydream jag sår... vad tror ni jag gör för fel? ska dom inte gödslas över huvudtaget? De fick inte mer gödning än andra sorters sommarblommor.... ZaraP Samma sak har hänt mig de år som jag odlat cosmos! Jag vill minnas att jag har läst någonstans att de sätter knopp och blommar först när nätterna blir längre och mörkare dvs på hösten (åtminstone för oss som bor i norrbotten). Detta skriver jag med risk för att helt vara ute och cykla ;-)
|
|
|
|
|
08-03-2007, 07:49
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
Anki! Dina luktärter var i alla fall snyggare än mina! Men jag tror faktiskt inte det var något luktärtsår förr året. Har för mig att vi gnölade allihop i höstas.
I år tänker jag inte ens hålla på och balta med försådd etc. Jag trycker ner en påse frön runt den tjusiga ställningen. Blir det så blir det.
Mina Rosenskäror däremot blir faktiskt alltid väldigt fina. Direktsådd, tämligen snålt med gödning. Jag har dem direkt på friland.
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
08-03-2007, 10:06
|

Medlem

|
CITAT (Ewa L @ 08-03-2007, 07:49)  Anki! Dina luktärter var i alla fall snyggare än mina! Men jag tror faktiskt inte det var något luktärtsår förr året. Har för mig att vi gnölade allihop i höstas. Jodå, mina blev fina! Har letat bild ett bra tag nu men tror ni jag tog nåt kort  Ja, jag hittar inget i alla fall så ni får tro mig på mitt ord Sån här färg var det i alla fall, här ihop med Astrid Lindgren
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
08-03-2007, 11:34
|

Medlem
Antal inlägg: 116
Medlem nr: 5 017

|
Vilken underbar tråd! Här känner jag att jag har en hel del att bidra med...  Det här med luktärtor har jag aldrig lyckats med, men jag tänker INTE ge upp!!! Min väninna tittar bara konstigt på mig och säger nå't om att "det är väl ingen konst med luktärtor?" Och min rosenskära i fjol?! Vilken katastrof!!! Jag planterade i nya, välgödslade pallkragar. Stammarna blev grova som barnben och grenarna gick av av sin egen tyngd... Makalöst! Blommor? Icket, nix, no, njet. Inte förrän sent, sent på hösten - det blev mössa på, här också! Men jag har faktiskt i mitt minne första året jag sådde. Då "knöade" jag ner fem plantor i en urna - jag var övertygad om att det skulle bli för trångt. Men jag hade möjlighet att passa dem noga med vatten, och sååå de blommade!!! Massor, massor! Alltså är jag inne på det Ewa L säger; snålt med gödning och regelbundet med vatten. Det får bli min melodi i sommar! Luktärtorna ska jag också ta mig an, bara jag får fundera ut en strategi! //K
|
|
|
|
ewa zon 3
|
08-03-2007, 12:01
|
Gäster

|
CITAT (Anki V @ 07-03-2007, 19:38)  Behöver jag säga att jag inte sår några Daturor i år  Men Anki ska du ge upp efter bara ett försök  Du brukar väl inte ge dig i första taget ? Du ska se att det går bättre nästa gång CITAT (fruberglund @ 07-03-2007, 22:09)  I år har jag sått Knippgentiana, skulle inte behöva kyla tydligen. De har stått sen 5 feb, alltså över en månad och Nada, inget, tomt  Den kunde tydligen vara seg så jag låter den väl stå några veckor till innan jag ger upp  Jo den där Gentianan har jag också sått varmt i början på februari och hittills inget. Kanske ska vi prova att kyla den i alla fall? Och med luktärtorna verkar det vara flopp eller succé som gäller. Tittade i min sålista och jag ska tydligen så två sorter i år  Har nog sått luktärtor för många år sedan och kan inte komma ihåg någon strålande succé med massor av väldoft. Så det är väl bara att ställa in sig på att vara nöjd med en eller annan blomma Men övning ger väl färdighet el är det så att man upprepar sina misstag med en dåres envisshet för att i år ska det ske undret /Ewa
|
|
|
|
|
08-03-2007, 13:44
|

Medlem

|
Ni har väl fuktigt åt gentianorna och + 20 grader ?
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
08-03-2007, 15:44
|

Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-03-2007, 13:44)  Ni har väl fuktigt åt gentianorna och + 20 grader ?  Ja  Men ändå vill de inte  fram.
--------------------
|
|
|
|
|
08-03-2007, 16:19
|

Medlem
Antal inlägg: 928
Medlem nr: 8 580

|
CITAT (Ewa L @ 08-03-2007, 07:49)  Anki! Dina luktärter var i alla fall snyggare än mina! Men jag tror faktiskt inte det var något luktärtsår förr året. Har för mig att vi gnölade allihop i höstas.
I år tänker jag inte ens hålla på och balta med försådd etc. Jag trycker ner en påse frön runt den tjusiga ställningen. Blir det så blir det.
Mina Rosenskäror däremot blir faktiskt alltid väldigt fina. Direktsådd, tämligen snålt med gödning. Jag har dem direkt på friland. Mina luktärter blev faktiskt rätt fina ifjol. I alla fall de som stod i rabatterna, men däremot blev det kasst i krukorna.
--------------------
|
|
|
|
|
08-03-2007, 16:23
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
Julrosorna, är det fjärde året tro jag sår igen ? Övertygad om att det går åt skogen har jag beställt en prickig av Lilla Fiskare gatan i vår för 125 kr, det har jag snart lagt ner på frön så strunt det samma. Pelargonnävorna kom upp pigga och snabbt nyligen, delades och efter en vecka vissnade alla utom 3 st. Har testat och misslyckats med massor, alla möjliga perenner. Egentligen är jag alldelas för rastlös, otålig för att vänta 2 år på en perenn, eller 3 år för en liten ros, innan dom äntligen kan planteras ut i rabatterna, dessutom vill jag främst ha mer rosor. Men visst en del går ju också bra, blir väldigt häpen då en del lyckas. Jag luras nog med av er här som är så mycket duktigare, för mig vore det billigare köpa en planta av det jag verkligen vill ha istället.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
ewa zon 3
|
08-03-2007, 16:50
|
Gäster

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-03-2007, 13:44)  Ni har väl fuktigt åt gentianorna och + 20 grader ?  Jo då fuktigt och gosigt, men inte bryr dom sig för det  Det är som med den där Underblomman som jag fortfarande undrar om för visst är det väl någon här som provat och lyckats? CITAT (Jonas70 @ 08-03-2007, 16:19)  Mina luktärter blev faktiskt rätt fina ifjol. I alla fall de som stod i rabatterna, men däremot blev det kasst i krukorna. Jonas vad hadde du för jord till dom i rabatterna och så den stora frågan när sådde du? Och Kajsa om man sår vansinnigt mycket så ökar chansen för att antalet lyckade sådder blir fler än det som man misslyckas med och för att så alldeles för mycket behöver man inte vara duktig utan det räcker med lite lagomt frösåddsgalen /Ewa
|
|
|
|
|
08-03-2007, 16:54
|

Medlem

|
Luktärt sår jag 1 maj i växthuset två frö i varje bytta , vanliga fyrkantiga inte specialdjupa ...pinnar i ,klängväxter stannar lätt, om de inte får gripa tag direkt ... Toppas tom 6 juni -o ut i näringsrik jord , försöker att inte skada rötterna Lägger dem i blöt innan sådd I krukor får de för dåligt djup på jorden o blir sällan bra
Redigerat av kerstin z5-6: 08-03-2007, 16:55
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|