Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp, rådjuren har ätit upp nya syrenhäcken
          frebe893
          Inlägg 19-03-2007, 11:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 7 601

Hej alla,

I fredags var vi ute och tittade till sommarstället och såg till vår förfäran att rådjuren hade gnagt i sig alla knoppar på syrenhäcken som vi satte i höstas. ranting.gif På vissa plantor hade rådjuren bara gnagt av själva knopparna medan de på andra hade gnagt eller slitit av delar av grenarna också. Det känns jättetrist och jag undrar nu om plantorna klarar av denna hårda behandling eller om de kommer att dö? Finns det ngt som vi kan göra för att underlätta en återhämtning? Jag hade en fundering på om man kanske skulle klippa bort de grenar som har stympats för att underlätta en återhämtning.

Själva plantorna är av typ Bondsyren och ett par år gamla (ca 80-100 cm höga). Vi hade letat upp lite större plantor hos grannar för att få en rejäl häck redan från början, men nu blir det kanske att börja om från början angry.gif Börjar faktiskt bli lite trött på de här rådjuren...kanske är det läge att skaffa en jaktlicens eller hyra in ett rovdjur för ett par veckor wink.gif

Tacksam för alla råd

--------------------
          Anlägger en gammaldags trädgård i Stockholms skärgård
          Status: Krigar mot sorken, gräver och planterar för fullt

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 9)
          Sommartorparn
          Inlägg 19-03-2007, 18:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Jag känner igen problemet. thumbdown.gif
          Syrenerna klarar detta, skjuter nya skott, blir buskigare o buskigare i marknivå, men det dröjer evigheter innan dom kommer upp i någon höjd. Jag satte till slut nätburar kring dom plantor som såg klenast ut. Då ökade dom snabbt i höjd o nu klarar dom sig utan burar. Vet inte om det kan vara lösningen för dig? Svårt kanske om det gäller en mycket lång häck och om råddjuren är väldigt hungriga.......... I vårt fall tror jag huvudsakligen det var harar som gnagnde på knopparna, så när buskarna var ungefär en meter höga så var det lugnt....

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Ragnwald
          Inlägg 20-03-2007, 02:14
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem nr: 8 790

Intressant iakttagelse.
          Här på Gotland har rådjursstammen ökat otroligt mycket, efter inplanteringen för några decenier sedan.
          Väldigt mycket fälthare och kanin, springer runt huset, men de verkar sky just syren, har aldrig sett eller hört talas om att de gått på syren.
          Men rådjuret är ju en finsmakare som föredrar prima primörer orkidéer etc. Ska bli intressant att följa utvecklingen.

På grund av den ökande förekomsten av lodjur i södra sverige, föredrar de kvarvarande överlevande rådjuren att hålla sig borta från skogen och trivs numera bättre närmre bebyggelse. Svensk rovdjurspolitik 2007.

Citera
          frebe893
          Inlägg 20-03-2007, 11:24
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Sommartorparn @ 19-03-2007, 18:41) *
          Jag känner igen problemet. thumbdown.gif
          Syrenerna klarar detta, skjuter nya skott, blir buskigare o buskigare i marknivå, men det dröjer evigheter innan dom kommer upp i någon höjd. Jag satte till slut nätburar kring dom plantor som såg klenast ut. Då ökade dom snabbt i höjd o nu klarar dom sig utan burar. Vet inte om det kan vara lösningen för dig? Svårt kanske om det gäller en mycket lång häck och om råddjuren är väldigt hungriga.......... I vårt fall tror jag huvudsakligen det var harar som gnagnde på knopparna, så när buskarna var ungefär en meter höga så var det lugnt....

Innebär det att den befintliga busken (stammen) kommer att dö när alla knoppar är borta eller finns det ngn chans det kommer att slå ut nya knoppar ifrån den också? Det är visserligen skönt att veta att det kommer nya rotskott, men det känns trist att tappa 80-100 cm i höjd direkt när man hade bemödat sig om att hitta lite större plantor...

Till nästa år får det nog bli att sätta upp ett staket inför vintern för att vara på den säkra sidan.

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 20-03-2007, 17:47
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag skulle ha snittat där det var fnasigt, gödslat med kogödsel om jag snålat vid planteringen och vattnat så snart som möjligt. Många unga plantor klarar att bli knipsade, men om det är rådjur som också ruckat rötterna behövs vatten för att skapa kontakt mellan rötter och jord.

Även med en liten rådjurrstam på 2 djur i ett område kan detta hända... Man får antingen stödmata djuren med något godare eller näta in sina växter eller bådadera...

--------------------

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 20-03-2007, 19:58
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Om det blir blad på din pinne kan jag inte svara på, men hur som helst så har ni vunnit på att ta lite större plantor eftersom dessa även har lite större rötter och därför bättre kommer igång med växandet. Dom syrenskott jag började med var bara någon decimeter och hade knappt några rötter alls, och då tar det tid! Jag är övertygad om att dina plantor snart hämtar upp den förlorade höjden, bara dom får ordentligt med vatten under sommaren. Något slags skydd inför vintern är nog en god idé.

CITAT (frebe893 @ 20-03-2007, 11:24) *
          Innebär det att den befintliga busken (stammen) kommer att dö när alla knoppar är borta eller finns det ngn chans det kommer att slå ut nya knoppar ifrån den också? Det är visserligen skönt att veta att det kommer nya rotskott, men det känns trist att tappa 80-100 cm i höjd direkt när man hade bemödat sig om att hitta lite större plantor...

Till nästa år får det nog bli att sätta upp ett staket inför vintern för att vara på den säkra sidan.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          KURT
          Inlägg 21-03-2007, 06:50
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Cilla @ 20-03-2007, 18:47) *
          Även med en liten rådjurrstam på 2 djur i ett område kan detta hända... Man får antingen stödmata djuren med något godare eller näta in sina växter eller bådadera...

När det gäller stödmatning så brukar bly fungera mycket bra, sedan kan man tillreda i form av mustiga grytor .

Citera
          Ophelia
          Inlägg 21-03-2007, 07:04
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Rådjur är söta djur men ack så irriterande när det knaprar på de planterade växterna. Testat med illaluktande "duttar" här och där bland plantorna? Tror det finns en hel del tips på sånt här på forumet. En pinne med en "dutt" (oasis, trassel, svamp, tyg eller något annat) i ena ändan. Doppa i något obehagligt (kanske blodmjölssörja med ammoniak?) och sätt lite här och där bland buskarna. "Duttar" och hänggrejer finns även att köpa (typ Rå-väck).

Tyvärr får du nog upprepa doppet då och då, speciellt efter regn.

Redigerat av Ophelia: 21-03-2007, 07:05

Citera
          frebe893
          Inlägg 11-04-2007, 09:42
          Länk hit: #9

Medlem

Under påskhelgen var vi ute och öppnade upp sommarstället för säsongen och till min glädje verkade syrénbuskarna ha klarat rådjurens vildsinta framfart bra. Nästan alla buskar hade skjutit nya knoppar biggrin.gif Jag passade på att beskära alla de grenar som hade skadats av rådjuren, så att de fick en bättre snittyta. Nu står det ett par vindsnurror och vaktar syrénhäcken, så förhoppningsvis väljer rådjuren att gå någon annanstans... Kanske blir det också att hänga upp ett par cd-skivor som ngn tipsade om.

--------------------

Citera
          Busan73
          Inlägg 11-04-2007, 10:36
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 9 728

Vi besprutar våra buskar och tulpaner mm med Gyllebo Plantskydd från Weibulls. Det fungerar, våra växter äter inte rådjuren men hos grannarna ser det tomt ut.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 00:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon