Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ny häck, Beslutsångest
          pusillus
          Inlägg 19-03-2007, 18:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 287
          Medlem nr: 5 931

I höstas grävde jag upp en 30 år gammal ful blandhäck, hägg, spirea och något oidentifierat elände.
          Nu till det roliga-plantera nytt. Men jag har sådan beslutsångest så jag blir trött på mej skälv.
          Jorden är lerjord men ganska väldrän. just där. Läget är väst och hälften skymms av kringliggande träd från både grannen och mej.
          Den ska skapa bakgrund till mitt lilla woodland.
          Grannen har ganska skräpigt så det är bra om den täcker fint året runt. Höjd ca 180cm.
          Inte för mycket klippande helst, en gång/år är ok, och inget giftigt p.g.a småbarn.
          Inget som skjuter rotskott.

Det jag velat kring är mest Thuja occ., vanlig gran eller avenbok eller bok eller idegran hybr. utan bär eller...ja jag vet inte.
          Kan inte ni välja åt mig? snälla!
          Eller annat förslag.

--------------------
          Pusillus zon 3
          Småland

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 9)
          Ophelia
          Inlägg 19-03-2007, 18:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Jag måste säga att jag gillar verkligen idegran. Tycker grönskan är så vacker och kan (om man väljer rätt sort) bli urtjusig som klippt i en lite mer stram modell. I Enköping (parkerna) hade de även "klätt på" idegranshäckar med klematis av viticellatyp. Hur fint som helst happy.gif

Annars har du ju bukettapel och den är så romatisk när den blommar som man kan dö wub.gif Ser ut som vitt fluff och det är ju en Malus så du kan ju tänka dig vad hjärtat hoppar när den blommar med äppelblomster. Sedan blir det söta små äpplen till hösten (som inte är goda men de är inte giftiga heller) wub.gif Den blir väl i runda slängar 1,5 m och den behöver du inte klippa.

En bokhäck är ju jättefin, likaså avenboken och även liguster. Skulle ha svårt att välja där men med tanke på att boken finns både med gröna och med röda löv skulle jag nog välja bok och kombinera de två. Har sett bild på detta och det är häftigt yes.gif

Annars har du ju häggmispel som blir mycket fina våren och hösten. Bären som kommer är ätliga (vissa sorter mycket goda).

Citera
          Cilla
          Inlägg 20-03-2007, 17:56
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Du har redan fått bra råd av Ophelia.

Några tillägg: Svensk en och idegran klarar båda att växa jämnt också om en del befinner sig i ljus och en annan i mer skugga. Svenska enen behöver inte beskäras, idegranen kan man beskära när man har tid och den tål att lämnas några år och sedan beskäras igen när man vill. Gran som ska formbeskäras (så att en häck inte blir för hög och så att den blir tät) måste beskäras varje år i juni (Man klipper lite i de ljusgröna årsskotten så att de fördelar sig), avenbok och bok beskärs i JAS; dvs juli, augusti eller september och med lite större finess (se Nya Beskärningsboken). De senare behöver normalt lite mer etableringsskötsel i form av bevattning mm. En rad med tuja, bok eller avenbok kan bli ganska olika mycket växande om de står med olika ljusmängd.

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 20-03-2007, 18:18
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Jag skulle välja Tuija -smaragd -har en som inte får så mycket sol men är fin ändå -reparerar vintersolskador själv .. toppklipps på önskad höjd naughty.gif
          Ni har vi gjort saken ännu rörigare coolgleam.gif
          Gran får man ju nippran på att nypa varje vår , Malus har jag själv och älskar men vet inte hur den är i skuggan .. lerjord verkar de gilla ..I woodlandmiljö är det fint med gröngul bakgrund till tex eldkrasse .

Redigerat av kerstin z5-6: 20-03-2007, 18:20

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          pusillus
          Inlägg 20-03-2007, 20:04
          Länk hit: #5

Medlem

Alltså...det lutar mer o mer åt idegran. Bra att häcken inte fördärvas av att släppas iväg ett par år.
          Eldkrasse har jag varit fröspekulant på ett par år men inte lyckats få tag på, den vore väl fin i idegranen?

Vet någon ett sortnamn som inte får bär? Taxus hilli?

--------------------
          Pusillus zon 3
          Småland

Citera
          Ophelia
          Inlägg 20-03-2007, 20:14
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (pusillus @ 20-03-2007, 20:04) *
          Alltså...det lutar mer o mer åt idegran. Bra att häcken inte fördärvas av att släppas iväg ett par år.
          Eldkrasse har jag varit fröspekulant på ett par år men inte lyckats få tag på, den vore väl fin i idegranen?

Vet någon ett sortnamn som inte får bär? Taxus hilli?

Stämmer bra det och den anses vara en vacker idegran som är bra för häckar.

Citera
          pusillus
          Inlägg 21-03-2007, 10:08
          Länk hit: #7

Medlem

Letat lite på nätet men den verkar inte vara så lätt att få tag på.
          Lokala plantskolan brukar vara rättså dyr så jag hoppades hitta någon postorderfirma som har den.
          Någon som kan tipsa?

--------------------
          Pusillus zon 3
          Småland

Citera
          Ophelia
          Inlägg 21-03-2007, 16:42
          Länk hit: #8

Medlem

Här kanske:

http://www.strelitzia.nu/index.htm

Citera
          Cilla
          Inlägg 21-03-2007, 17:06
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Kan vara bra att veta att den firman är bojkottad av flera plantförsäljare, att de haft rejäla tvister med trädägare där de beskurit och att arborister som följt deras trädjobb i söderort kallar dem för en av stans värsta ruffel&bågfirmor. De har säkert sålt en och annan bra planta till nöjda kunder, men man ska veta att det finns många med ovanligt dåliga erfarenheter också.

--------------------

Citera
          Ophelia
          Inlägg 21-03-2007, 17:15
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Cilla @ 21-03-2007, 17:06) *
          Kan vara bra att veta att den firman är bojkottad av flera plantförsäljare, att de haft rejäla tvister med trädägare där de beskurit och att arborister som följt deras trädjobb i söderort kallar dem för en av stans värsta ruffel&bågfirmor. De har säkert sålt en och annan bra planta till nöjda kunder, men man ska veta att det finns många med ovanligt dåliga erfarenheter också.

Oj...den åker väck från mina sparade länkar. Hade på känn att det var något med dem men visste inte om jag mindes positivt eller negativt.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 06:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon