Medlem
Antal inlägg: 81
Medlem nr: 8 966
Fick en stickling av mammas arbets kamrat i höstas. rotade den i mit växt terarium och den fick fina rötter så jag planterade den i en kruka och nu blommar den. men jag skulle vilja veta vad den hetter. Blommor_hoya_031.jpg ( 338.51k )
Antal nedladdningar: 43
bladen är ca 13cm långa och "spetsiga" blommklasen består av 9 blommor och 1 har öppnat sig lite så man ser att den är mörklila och i mitten vit. efter den har blommat så ska den visst dra i väg och bli en lång stängel där det sen kommer nya blad.
Medlem
Antal inlägg: 431
Medlem nr: 389
Än så länge går den under namnet Hoya multiflora, men ny forskning tyder på att det är Hoya javanica... någon artikel om det har dock inte publicerats än...
Medlem
Antal inlägg: 81
Medlem nr: 8 966
Tack för svar. ingen blev gladare än jag. har kollat lite på hoya sidor och har sett en multiflora och har velat köpa en sådan fast nu har jag ju en när brukar man toppa den så denförgrenar sig? och ska den vattnas mycket eller sparsamt? näring? tacksam för svar ///Putte
Medlem
Antal inlägg: 431
Medlem nr: 389
Jag tycker att den är rätt tacksam. Blommar i norr såväl som söder fast i det senare fallet bör man nog vara lite försiktig så att bladen inte blir fula av solen. Vissa tycker att den är väldigt törstig men jag tycker att den tål att torka en del. Det beror nog lite på hur man bor också. Har man torr luft i bostaden får man nog räkna med att vattna den oftare, fast det gäller väl de flesta växter. Jag ger alla mina hoyor näring från februari till september ungefär, enligt dosering som anges på förpackningen.
Jag brukar inte toppa den förrän den blir kal nertill, men av vad jag kan se på bilden så börjar din redan bli det så det kanske är idé att klippa av två bladpar upptill när den blommat färdigt. Rota toppen och samplantera så får du med tiden en rejäl buske (vilket jag tycker är fint).
Medlem
Antal inlägg: 3 211
Medlem nr: 9 264
Den har jag!!!
En kanon blomma,lätt att ta sticlingar som sätts direkt i jorden.Mina är buskiga för jag klipper dom ganska ofta. Nackdelen är kletet dom avsöndrar från blomman! Tål inte stark sol på bladen,kan torka upp ordenligt.