Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp, gröna monster
          magisan
          Inlägg 14-06-2003, 11:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 1 125

i går såg häcken torr och döende ut. Idag tittade jag närmare och bladen är uppätna av små gröna larver, vad skall man göra. Häcken är norsk spirea. Mvh Marianne

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 1)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 14-06-2003, 12:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Ja du det är inte mycket man kan göra mot spireabladstekel mer än att vänta ut dem. Min häck har också blivit helt kaläten av spireabladstekel, första året jag fick angrepp dignade häcken av miljontals larver även gräsmattan var full av nedfallna larver som kravlade. (larven angriper dock bara vissa sorters spirea, grannens bukettspirea gick de inte på så de kommer inte att äta upp allt i trädgården). Man kan hålla på och skaka ner larver och trampa på dem ifall man bvill minska ner antalet, jag provade spruta med medel vi har ju bara en liten häck men det fungerade dåligt + det kändes inte speciellt bra sedan när jag såg en fågel flyga och plocka larver ur häcken som jag sprutat så jag sprutade inget mera.

Spireahäcken överlever dock och den grönskar om igen efter angreppet. Här hos mig var det ganska mycket larver i 2-3år men sedan började de minska och nu hittar jag bara några enstaka larver och de som dyker upp brukar fåglarna ganska snabbt plocka bort de verkar ha lärt sig vart det går att hitta en hel del mat att ge sina ungar.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-08-2025, 14:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon