Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> byta jord i växthus, hur ofta hur mycket o.varför
          Pippi
          Inlägg 17-04-2007, 20:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 9 454

behöver man byta jord?, , kan man inte bara jordförbättra?- efter höstens tömning av gamla plantor i bäddarna. då fyller jag på med egen kompost och blandar om.
          blir det sjukdomar speciellt av tomater? ett påstående jag hörde idag, någon som vet? sades att jag måste gräva ut 20 cm av bädden, och fylla på med ny jord, för att undvika sjukdomar.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 1)
          kollba
          Inlägg 17-04-2007, 21:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 169
          Medlem nr: 8 755

Du behöver byta jord av samma orsak som man kör växelbruk, dvs varierar grödor så att samma sort inte får växa på samma ställe år efter år.
          Dels så urlakas jorden på vissa näringsämnen, vilket man kan motverka genom att fylla på ny jord och gödsla, och dels så blir det fler och fler av diverse olika skadegörare som gillar just den gröda som står på samma plats år ut och år in.
          Det är tom så illa att man inte skall växla med släktingar såsom tomater o potatis eftersom många skadegörare gillar båda två.
          Om du har jordbädd i växthuset så bör du byta jord (alternativt odla något annat). Det finns de som säger att man skall byta varje år medan andra säger vartannat.
          Själv har jag kringått det problemet genom att enbart odla i hinkar. Efter säsongen åker rubbet ut på komposten och på våren blir det ny fräsch jord i hinkarna.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 18:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon