Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> JAG BLIR GALEN PÅ KATTER, Hur ska man få ha sin altan och utemöbler mm ifred ???
          råse-marie
          Inlägg 23-04-2007, 09:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 182
          Medlem nr: 3 210

Jag blir galen på alla dessa katter som springer omkring och kissar och bajas och hårar ner devil.gif
          Hur ska man bära sig åt för att slippa ha katter på sin tomt (vi har en atrium gård som är ganska inhägnad redan .)

Flera gånger har vi sett katter inne på gården .
          Kattbajs i trädgården katthår och kiss på utemöbler och rentvätt som vi har på en torkställning .

Jag tycker det är helt otroligt att man som kattägare kan får låta sin / sina katter springa omkring hur som helst inne
          i stan utan att ha en aning om vart som är eller gör thumbdown.gif

Nä bort med katter i stan om dom inte är i koppel ...eller egen inhägnad trädgård så jag och fler med mig inte ska behöva
          göra det med vår tomt för att vi har valt att INTE ha katter

Redigerat av råse-marie: 23-04-2007, 09:10

Citera
          41 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          caprifol
          Inlägg 23-04-2007, 10:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

Ja visst är det uräckligt! Vi har skrivit om det tidigare här och jag har alltid undrat varför det inte går att resonera med kattägare om detta. Trevliga, intelligenta människor blir som förbytta och förstår inte alls vad man menar. Det är extra äckligt nu när man börjar gräva i rabatterna och träffar på stora äckliga korvar. För att inte tala om att många är väldigt allergiska och det kan vara snudd på farligt att få katthår på utemöblernas dynor t ex.
          Jag trodde dock inte det var så vanligt i sta´n utan värre i villa- och småhusområden. Vi tar upp det på varenda årsmöte men den stående kommentaren är "Men katter är ju bara så'na. Dem kan man inte låsa inne".

Citera
          LadyG
          Inlägg 23-04-2007, 10:57
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Jag letade efter stöd i lagen för att anmäla kattägarna för sanitör olägenhet men gissa om jag blev paff! Något sådant stöd i lagen finns inte!

CITAT
          En man i Sollentuna klagade på att grannens katt använde hans tomt som toalett.
          En extra olägenhet var att hans hustru var allergisk mot katter.
          Han vände sig till länsstyrelsen och senare miljödomstolen för att tvinga grannen att hålla katten inomhus, men förlorade i båda instanserna.
          Eftersom Miljööverdomstolen inte tar upp fallet till prövning får Sveriges alla katter laglig rätt att göra sina behov på vilken tomt de vill.

Enligt lagen om tillsyn av hundar och katter står det att de ska hållas under tillsyn så att de inte orsakar skada eller olägenhet.
          Men vad som är olägenhet är svävande och måste prövas från fall till fall.
          Enligt miljödomstolens dom är inte kattskit på tomten och att de kan orsaka allergiska besvär att betrakta som olägenhet.

Och enligt samma dom är det upp till var och en att skydda sig genom att stänga fönster och balkongdörrar så att katten inte smiter in.

Fram till 1987 kunde en jakträttsinnehavare skjuta ihjäl en katt som uppehöll sig utanför sin egen tomt. Numera får enbart vilda katter skjutas.

För hundar finns det kommunala hundstadgar som bland annat innehåller bestämmelser om att de ska vara kopplade, var de får rastas och att man ska plocka upp efter att de uträttat sina behov.
          En motsvarande ordningsstadga för katter saknas.
          (Aftonbladet 2002)

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Pia L
          Inlägg 23-04-2007, 11:15
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem nr: 7 292

Och jag är väl en sådan där kattägare som blir som förbytt då unsure.gif
          Jag har absolut ingen förståelse för det här med dynor, jag har själv fyra katter och jag tar in dynorna när jag inte sitter på dom ute, för jag vill inte heller ha katthår och kattmarkeringar på dom.
          Jag förstår inte varför en del gör så stor sak av det, samma sak med kattskit i rabatterna, stick ner lite otrevliga pinnar så är det inte så attraktivt att gräva där, själv så ser jag skiten som gödning.
          Dom enda ställena som jag inte har bra växtlighet på är där katterna inte kommit åt att toaletta, där får jag hålla på att stödgöda istället.
          Nu har jag ju steriliserade och kastrerade katter så dom markerar ju inte, och där kan jag hålla med om att man kan tycka att det är en olägenhet att ägarna släpper ut sina katter som ska markera revir, det är därför jag tar in dynorna.
          Men det här med tålamod.....det känns som att det går att dra en paralell mellan rökare och ickerökare också, ickerökarna är överlag "gnälligare" och har lägre tålamod för rökarna än rökare, samma med kattägare, vi har mer tålamod och förståelse för katternas beteende än icke kattägare.

--------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.

Citera
          LadyG
          Inlägg 23-04-2007, 11:22
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Som lycklig ägare till två underbara katter håller jag inte med om det där med tålamodet och förståelsen. Mina katter ska inte pinka i sandlådor och rabatter, håra ner andras uteplatser och vara till besvär för andra. Det handlar om att visa hänsyn till medmänniskor som kanske är allergiska, fobiska eller bara vill vara ifred på sin egen tomt. Det är deras rättighet och min skyldighet som djurägare att se till att de får vara det.

Man kan faktiskt lära katter att gå i koppel och tränar man dem lär de sig lätt att gå i löplina ute.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Malvia
          Inlägg 23-04-2007, 11:26
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

Har både egna och andras katter på tomten.

Gräver de i rabatten sätter jag pinnar.

Dynor tas alltid in när vi suttit klart, det finna även andra djur o väder att skydda dem emot.

Om man är hemma så kan man schasa bort dem eller spruta med vattenslang.

Undvik att gör det trivsamt för katterna, så kanske de inte tycker det är värt att komma.

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          *Pamela*
          Inlägg 23-04-2007, 11:28
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 9 015

CITAT (LadyG @ 23-04-2007, 12:22) *
          Som lycklig ägare till två underbara katter håller jag inte med om det där med tålamodet och förståelsen. Mina katter ska inte pinka i sandlådor och rabatter, håra ner andras uteplatser och vara till besvär för andra. Det handlar om att visa hänsyn till medmänniskor som kanske är allergiska, fobiska eller bara vill vara ifred på sin egen tomt. Det är deras rättighet och min skyldighet som djurägare att se till att de får vara det.

Man kan faktiskt lära katter att gå i koppel och tränar man dem lär de sig lätt att gå i löplina ute.

Mycket bra skrivet! bravo.gif

Citera
          Cassiopeia
          Inlägg 23-04-2007, 11:44
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 354
          Medlem nr: 3 710

Vill bara säga att jag är kattägare (med innekatter som får gå ut i koppel!) och jag blir oerhört irriterad på kattägare som låter sina katter springa lösa. Okej om man bor mitt ute på landet, men inte annars. Och inte förstår jag varför de ska få springa lösa hur som helst heller, det får inga andra husdjur i sverige. Det går utmärkt att ha dem inne, annars får man väl hägna in sin tomt om man vill ha dem ute. De som inte vill ha husdjur ska inte behöva ha det ens på sin tomt mot sin vilja.
          Jag har en 2-åring vars största intresse i livet är sandlådan. Det är VIDRIGT när det går katter där min lilla dotter gräver och leker! Det gör mig urförbannad rent ut sagt.
          Nej, jag har då verkligen inte någon förståelse för oansvariga kattägare. Tycker det behövs en skärpning i lagen här.

--------------------
          Bor i lägenhet med balkong och har ett litet torp där det finns oändligt mycket att göra!

Min trädgårdsblogg.
          Min bilddagbok!

Citera
          Rossi
          Inlägg 23-04-2007, 11:47
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

CITAT (råse-marie @ 23-04-2007, 10:09) *
          Nä bort med katter i stan om dom inte är i koppel ...

Jag kan informera om att det inte är mer trevligt med kattbesvär om man bor på landet .... Speciellt inte om ens man är allergisk och katterna hoppar upp i dynorna utomhus, springer in i huset när altandörren är öppen etc. etc.

Jag ska kunna ha mina dynor utomhus från morgon till kväll och sitta ner där när jag fikar, äter middag etc. istället för att ta in dem och ut dem flera gånger om dagen p.g.a. katter.

Redigerat av Rossi: 23-04-2007, 11:49

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          sqrulan
          Inlägg 23-04-2007, 12:55
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

angel_not.gif

Jag äger två rara katter och bor på landet.Jag kan förstå att man blir arg på
          kattägare som inte håller reda på sina djur.

Kattpiss luktar fruktansvärt dåligt och detta katthår som gör mej galen!!!!

Men jag älskar mina katter ändå,bara för att jag står ut med detta,ska ju
          inte mina grannar behöva lida.

Det borde finnas nån typ av lag.För alla parter "även kattorna" skulle det
          vara det bästa.

Redigerat av sqrulan: 23-04-2007, 12:57
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  katt.gif ( 10.77k ) Antal nedladdningar: 9

--------------------

Citera
          Bee
          Inlägg 23-04-2007, 13:26
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Jag prisar min lyckliga stjärna att grannens gulliga och duktiga lilla katt får gå ut själv. Tack vare henne så är området numera råttfritt på ett alldeles naturligt sätt!

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Carl
          Inlägg 23-04-2007, 13:56
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Hi!
          Är själv en ägare till två katter som går ute. Är också själv ägare till utemöbler med sitt dynor. Har dessutom rabatter med växter.
          Själv tar jag normalt mina dynor om jag inte är i närheten inte för katterna skulle utan mer för nedfallande fågel spillning. Har svårt att tänka mig att en katt hoppar upp i en stol och pinkar. Onormalt beteende för en katt. Hade jag haft en sandlåda så hade jag nog täckt den. Det finns andra djur som kan vara där och skita ner råttor fåglar igelkottar osv.

I min egen rabatt så har jag aldrig sett att någon annan katt har varit där. Katter har hästminne så efter några vatten duschar så borde dom inte komma tillbaka.

Jag kan förstå att en kattägare skulle börja hålla en katt inne även en granne tycker så. Men kattägaren borde vara lyhörd för en diskusion att kastrera sin katt. En parrantes man kasterar både han och hon katter.

Mjau

Citera
          caprifol
          Inlägg 23-04-2007, 14:08
          Länk hit: #13

Medlem

Plocka in dynor, sticka ned pinnar, spraya med "fy-medel", duscha med vattenslangen (hur 17 hinner man pricka en normal katt med vattenstrålen?) täcka sandlådan - men huvudfrågan återstår tycker jag:VARFÖR FÅR JAG INTE VÄLJA MITT DJURUMGÄNGE?
          Varför ska jag, som valt att inte ha katt, tvingas vidta dessa åtgärder?

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 23-04-2007, 14:14
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Carl @ 23-04-2007, 14:56) *
          Jag kan förstå att en kattägare skulle börja hålla en katt inne även en granne tycker så. Men kattägaren borde vara lyhörd för en diskusion att kastrera sin katt. En parrantes man kasterar både han och hon katter.

Men även kastrater kissar och bajsar ju. En del revirmarkerar till och med, trots kastrering. Och visst kan de hoppa upp lite varstans och pinka... även dynor - det är inget konstigt.

Själv har jag mina katter inne. Mina grannar har valt att inte skaffa katt, då ska de slippa påhälsning av mina.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          catlady
          Inlägg 23-04-2007, 14:26
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 475
          Medlem nr: 7 256

Jag tycker att det är lustigt att många riktar sin ilska mot just grannens katt, när det finns tusentals hemlösa/vilda katter överallt. Precis som det finns massor med andra vilda djur som invaderar din trädgård när du inte tittar. Jag tror det är för att de tama djuren inte är rädda för människan och därför är mycket mer synliga, speciellt under dagen. Men tro mig (och som Carl skrev) så har du med största sannolikhet besök av en rad andra djur också. Och hade inte grannens tama katt inkluderat din trädgård i sitt revir så hade det bara varit en tidsfråga innan någon vildkatt gjort det istället. Så nej, tyvärr kan du inte välja om du vill umgås med djur, såvida du inte tänker leva resten av ditt liv inomhus. Din trädgård är ju del av naturen!

--------------------
          God odlingslycka!
          Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 23-04-2007, 14:35
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

Vi brukar ha påhälsning av ett par tre katter på tomten, och även på altanen. Men konstigt nog så verkar de sköta sina toalettbestyr på andra ställen, så vi har aldrig besvärats av lukt eller uppgrävda rabatter. Om vi skaffade sandlåda skulle jag dock täcka den med hönsnät för säkerhets skull, och börjar de peta i planteringarna petar jag ner några pinnar. Dynor och filtar tas in när de inte används (det kan ju regna på dem t.ex.)
          Men eftersom jag älskar katter så mycket skulle jag nog stå ut med alla saker de sysslar med, i rimlig mängd. Det som står längre upp i tråden låter inte alls kul, och jag vet inte riktigt vad jag skulle göra åt det. Tror att det är lättast att göra det "otrivsamt" för katten som bl.a Malvia skriver. Ville bara ventilera mina tankar lite.

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          caprifol
          Inlägg 23-04-2007, 14:40
          Länk hit: #17

Medlem

Nej catlady jag tror dig inte! Jag bor inte på landet utan i ett rätt tätt småhusområdet, och vildkatter har vi aldrig sett. Inte andra av skogens vilda djur heller. Igelkotten hoppar varken upp i trädgårdsmöbler eller kommer in genom den öppna altandörren. Det gör inte fåglarna heller. Ett av problemen med katter är just att de är så orädda att de t ex går in i hus och förråd.

Citera
          Ammoura
          Inlägg 23-04-2007, 16:14
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 167
          Medlem nr: 8 739

Jag är en av dom som låter mina katter gå lösa ute. För mig är det djurplågeri att stänga in katter som vill gå ut.
          Hade problem med en katt jag hade som grannarna började mata + att den inte trivdes med våra hundar och blev omöjlig att hålla inomhus. Slutade med att dom anmälde mig för vanvård för att katten haltade och efter ett erbjudande från en granne som fallit för katten så fick han flytta hem till dom. Fick senare veta att katten haltat pga att några småkillar stått och hoppat på stackaren... skulle jag få tag på dom..... ranting.gif Iallafall slutade det bra, katten stortrivs hos grannarna, jag saknar honom men det viktigaste är att han trivs.

Mina 3 katter som bor här nu håller sig mestadels i trädgården, dom är väldigt sällskapssjuka och dessutom vet dom att dom alltid har fri tillgång med mat inne. Sen så ser jag det som mitt ansvar att kastrera mina katter för att minska revirtänket. Iförsig låter dom grannkatterna komma hit, dom har flera kompisar men det är bara trevligt. Sen så är våran ena valp (chinese crested) en mkt duktig vakthund och skäller när grannkatterna går in i huset, han släpper bara in "sin flock".

En sak jag anser är viktig är även att hålla katterna märkta. Mina katter har halsband med adress och telefonnummer till mig, alltså kan grannarna lätt ringa till mig ifall det är några problem, viktigt även om någon av katterna skadas så det går att få tag i mig.

Citera
          evely
          Inlägg 23-04-2007, 16:26
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem nr: 9 360

Jag gjorde ett missttag en gång. Det hade vatt en period när jag hade suttit mycket och planterat på uteplatsen. Stenarna var smutsiga och det såg tråkit ut. Jag och en kompis tog fram slangen och spolade av stenarna och borstade och hade oss tills det blev fint. Efter det blev det ngt sorts revirkrig mellan min och grannarnas katter. De rent ut sagt pinkade i kapp och det stank hela sommaren. Nu är jag ju kattmänniska och jag förstod att det faktiskt var mitt eget fel och stod ut med doften fram tills kampen var avgjord. I minst tre år till bodde jag kvar i den lägenheten och katter ställde aldrig till med problem för mig.

Nu har jag flyttat och för tillfället har jag ingen katt. Grannens katt har tagit över reviret nu när den förra katten har flyttat. In går den inte längre. Jag har sprutat vatten på den. Lite sur blev katten ju förståss men hon förstår nu att hon inte får gå in där.

Att katter kissar på dynor har jag aldrig varit med om.

Hur ser man förresten skillnad mellan vildkatter och katter som bor hos ngn??

Citera
          Fenja
          Inlägg 23-04-2007, 16:50
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

CITAT (Bee @ 23-04-2007, 14:26) *
          Jag prisar min lyckliga stjärna att grannens gulliga och duktiga lilla katt får gå ut själv. Tack vare henne så är området numera råttfritt på ett alldeles naturligt sätt!

Vilken förnuftig syn på saken, jag blir riktigt glad!! wub.gif
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera

41 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 07:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon